سایت خبری پیام ما آنلاین | از دریای عمان به خراسان جنوبی آب می‌آوریم

رییس جمهور در دیدار با مردم طبس:

از دریای عمان به خراسان جنوبی آب می‌آوریم





از دریای عمان به خراسان جنوبی آب می‌آوریم

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۲۳

رئیس جمهور در سومین سفر استانی، بعد از خوزستان و سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی رفت. در هر سه این استان‌ها مساله کم‌آبی و چالش‌های محیط زیستی یکی از مهم‌ترین مسائل است. در خراسان جنوبی رئیسی بر کم‌آبی و کمبود بارش‌ در این استان اشاره کرد و راه حل دولت برای این مساله را انتقال آب از دریای عمان اعلام کرد. این در حالی است که کارشناسان پس از بروز بحران‌های ناشی از مساله آب در کشور انتقادهایی را بر پروژه‌های انتقال آب مطرح کرده‌اند و درباره آسیب دیدن اکوسیستم‌های دریایی در این‌گونه پروژه‌ها هشدار داده‌اند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد در این سفر وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور، او را همراهی کردند و اگرچه بخشی از صحبت‌ها و بازدید های رئیس‌جمهور در این سفر در مورد کمبود بارش‌ها، انتقال آب از دریای عمان و مسائل دیگر مرتبط با محیط زیست همانند افزایش فعالیت‌های معادن بود اما مسئولان محیط زیستی او را همراهی نکردند که یکی از دلایل آن احتمالا به این مساله بر می‌گردد که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کابینه دولت سیزدهم هنوز انتخاب نشده است.
رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی برای حل مشکل کم‌آبی از انتقال آب دریای عمان به این استان خبر داد. راه حلی که پیش از این هم برای حل مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان به همراه استفاده از آب‌های ژرف مطرح کرده بود. او در بدو ورود به این استان با تاکید بر اینکه مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است، گفت: «این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می کنیم و با راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.» پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی، طرحی است که در دولت دوازدهم مطرح شد. این طرح همان زمان هم با انتقادهایی روبه‌رو شده بود. محمد درویش، رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در این‌باره گفته است: «طرح‌های انتقال آب در شمار گران‌ترین طرح‌هایی هستند که در دنیا تعریف شدند؛ هزینه هر مترمکعب آبی که از طریق شیرین کردن آب دریا به دست می‌آید حدود سه دلار است.
تغییر در سازه‌ها و تخریب‌هایی که در مسیر انتقال رخ می‌دهد و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای که در فرآیند شیرین سازی در فضای سپهر ایران منتشر می‌شود در حالی که طبق معاهده پاریس انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۰۳۰ باید کاهش دهیم، همه این‌ها هزینه‌هایی است که بر اثر اجرای طرح‌های انتقال آب دریا بر ملت و دولت بر تحمیل می‌شود.» از سوی دیگر کم‌آبی در خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان است که برای حل آن راه حل‌های دیگری مانند به تغییر الگوی معیشت از کشاورزی به مشاغل جایگزین هم مطرح شده است.
رئیس جمهور همچنین در همین رابطه اظهار کرد: «معادن از ذخایر ارزشمند این استان است که اگر فعال شود، هم مشکل اشتغال، هم مشکل تولید و رونق تولید و هم مسائل اقتصادی حل می‌شود». رئیسی مساله کشاورزی را از دیگر موضوعات مهم استان عنوان کرد و افزود: «به خاطر کمبود نزولات آسمانی در این منطقه، کشاورزی مردم با مشکلاتی مواجه شده است اما مردم این مناطق نشان داده‌اند که تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کنند».
رئیس‌جمهور در مورد درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، گفت: «بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند ولی شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد اما به بنده نیابت دادند که سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان جنوبی و طبس برسانم و ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان های مختلف به ویژه استانهای کمتر برخوردار هستند.»
ظرفیت اقتصادی کشاورزی و گردشگری در طبس
در ادامه این سفر رئیسی در اجتماع مردم طبس در محل امامزاده حسین ابن موسی الکاظم(ع) این شهرستان، اظهار کرد: «توسعه و سازندگی کشور در بخش‌های مختلف با پیگیری دولت و همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور انجام می شود و امروز دولت آمادگی دارد که در خدمت فرهیختگان و صاحب‌نظران باشد و از مشارکت و نظرات کارشناسی آنان استفاده کند.» او در جمع مردم این شهرستان تاکید کرد که مردم این خطه در موضوع کرونا بسیار خوب عمل کردند.
رئیس‌جمهور در ادامه صحبت هایش به 2 ظرفیت اقتصادی این منطقه یعنی کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت:« ۴ فصل بودن محصولات کشاورزی شهرستان از ویژگی‌های این منطقه است و همه محصولات هم متنوع و استراتژیک هستند.
فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان هم می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد و اینکه مضجع نورانی حضرت حسین ا‌بن‌ موسی ‌الکاظم (ع) میلیون‌ها زائر دارد می تواند اقتصاد گردشگری را در منطقه فعال کند.»
رئیس‌جمهور به بررسی اصلاحاتی در زمینه راه و شهرسازی در طبس اشاره کرد:«همه این موارد دنبال می‌شود البته همه این کارها چه وضعیت راه، چه وضعیت معادن و وضعیت کشاورزی منطقه نیازمند دست توانای شما مردم است.» رئیسی تاکید کرد که حضور خارج از تشریفات او در استان‌ها برای این است که از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شود و اولویت‌ها را مشخص کند و برای رفع مشکلات با اولویت دست به اقدام بزند. رئیس‌جمهور گفت: «بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، “می‌شود” زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شود‌ها اتکا کنیم ولی چیزی که برنامه دولت است را دنبال می‌کنیم .» رئیس‌جمهور سپس از معدن زغال سنگ پروده در شهرستان طبس بازدید کرد. به گزارش ایرنا، او در جمع کارگران اظهار کرد:« کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.
با توجه به گلایه کارگران از پایین بودن دستمزد رئیسی به پیمانکاران مهلتی ۲۰ روزه داد تا وضعیت زندگی کارگران را معدن زغال‌سنگ پروده را متحول کنند و گفت:« اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.» رئیس جمهوری در ادامه بر توسعه معادن تاکید کرد: «معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملا برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملا این استعداد را دارد.» او تحقق این موضوع را وابسته به ۲ شرط اساسی تکمیل زیرساخت‌ها و پرداخت کامل حقوق کارگران دانست.
اقتصاد خراسان جنوبی معدن باشد
رئیس‌جمهور پس از طبس به بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی سفر کرد. او پس از ورود به این شهر گفت: «‌مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.» او اشاره کرد که بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد و همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.
او دوباره در بیرجند هم بر توسعه معادن اشاره کرد و گفت:‌«به‌رغم اینکه خراسان جنوبی با کاهش نزولات آسمانی مواجه است اما خداوند به این استان ذخایر با ارزشی داده که یکی از آنها معادن است و باید اقتصاد استان به نحوی اقتصاد معدن باشد و در جهت فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده معدنی فعالیت شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *