سایت خبری پیام ما آنلاین | فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

روحانی در جلسه هیات دولت:

فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

رئیس جمهوری: مذاکره پشتوانه می‌خواهد نمی‌شود مذاکره باشد اما در درون دعوا باشد یا هدایت‌های مقام معظم رهبری نباشد یا مردم ایستادگی نکنند





فرصت دستیابی به توافق  را از دولت دوازدهم گرفتند

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۵۸

حسن روحانی، رئیس جمهوری در روزهای پایانی دولت دوازدهم صریح تر از همیشه از مخالفان سیاسی دولت و آنها که اجازه ندادند میوه برجام به ثمر بنشیند، انتقاد می‌کند هر چند که این انتقادها دیگر اثری نداشته باشد. رئیس جمهور گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم.

حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت گفت: امروز ۲۳ تیر ماه است و این روز در تقویم ما به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان آمده است. پس از اقدامات دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت ما در ۲۳ تیر ۹۴ به توافق رسیدیم و به این دلیل این روز نامگذاری شد.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف بسیار مهم برای دولت‌های یازدهم و دوازدهم احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری های مدرن، تجارت، اقتصاد و فعالیت های اقتصادی و تولید بود یادآور شد: این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم بود و به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد. در سال های قبل در ذهن برخی از افراد جامعه برخی مسائل وجود داشت و در ذهن شان اینچنین بود که به هر حال قطعنامه هایی علیه ما در سازمان ملل تصویب شده و ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بوده و کاری نمی توان کرد.
روحانی ادامه داد: معمولا هم وقتی سازمان ملل و شورای امنیت کشوری را ذیل فصل ۷ می برد و قطعنامه برایش صادر می کند یا آن کشور مجبور به اجرا می شود یا گاهی منجر به جنگ می شود. اینکه در تاریخ سازمان ملل کشوری ایستادگی کرده باشد تا قطعنامه ها بدون اجرا لغو شود بی‌نظیر و نادر است یا اینکه ما با آژانس انرژی اتمی با مسئله ای به نام PMD مواجه بودیم و مواردی که آنها به عنوان احتمال غیر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای مان مطرح می‌کردند. برخی از دوستان می گفتند که به این سادگی‌ها حل نمی شود. یکی از افراد با تخصص و سابقه در این زمینه به من می‌گفت که این مسئله تا ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی شود و همیشه هست و اگر به ۱۰۰ سوال آنها جواب بدهیم ۲۰۰ سوال دیگر مطرح می کنند. یا اینکه دنیا قبول کند ایران می تواند طبق قانون فعالیت غنی سازی داشته باشد بسیار سخت و مشکل بود و می گفتند نمی توانیم سازمان ملل و قدرت ها را وادار کنیم که بتوانیم غنی سازی انجام دهیم.روحانی اضافه کرد: خیلی‌ها می گفتند تحریم به این سادگی ها قابل رفع نیست و افراد با تجربه در سیاست و روابط بین الملل به من می گفتند که این کار شدنی نیست که با شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم و فقط وقت تلف می شود، اما کار دولت یازدهم که در تاریخ کشور ما به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در سیاست و روابط بین الملل است این بود که ما در ۱۰۰ روز اول توانستیم با ۱+۵ به یک توافق موقت برسیم و با این کار ادامه تحریم ها متوقف شد.
روحانی افزود: نتیجه این بود که از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده می توان مسائل مهم و پیچیده کشور ما با کشورهای بزرگ یا سازمان های بین المللی را حل و فصل کرد. یک فکر هم این بود که با مذاکره حل نمی شود و آخر باید زورآزمایی کنیم و با میز و حرف نه PMD حل می‌شود نه ایران به حق غنی سازی می رسد و نه تحریم برداشته می شود، ولی همه اینها شد. هر چه هم شلوغ بازی کردند که اینها فقط کاغذ است ولی شد و مردم دیدند که فروش نفت و میعانات ما در زمان کوتاهی به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسید.او با تاکید بر اینکه در این زمینه وزارت نفت و دیگران کار بزرگی انجام دادند، خاطرنشان کرد: این کار بزرگی بود که در بازار نفت حق مان را دوباره به دست بیاوریم. آنها می گفتند که مدتی در بازار نبودید و دیگران آمده اند و جای شما را گرفته اند اما ما برگشتیم و حق مان را کسب کردیم بعد هم سرمایه گذاری ها در برق، آب، پتروشیمی و فولاد شروع شد و همه اینها بود که توانستیم در مدت جنگ اقتصادی مقاومت کنیم. ریشه اینها برای سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود و در این سه سال توانستیم سرمایه جذب کنیم تا پالایشگاه ها تکمیل شود و در پتروشیمی و صنایع معدنی حرکت بزرگی ایجاد کنیم.
روحانی اضافه کرد: هر تانک، توپ، موشک، هواپیما و هلیکوپتری که به تناسب جنگ اقتصادی، همان پتروشیمی، فرآورده و مواد و صنایع معدنی و تحرکات در بخش های دیگر است را توانستیم در همین مدت سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ انجام دهیم که می گفتیم هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم بعضی ها می گفتند اینها شعار است، اما دیدید که در سال ۹۵ تورم ما تک رقمی شد.روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها می گویند دنیا ممکن است توافق را بشکند خاطرنشان کرد: بله پیامبر هم توافق می کرد و طرف مقابل می شکست. قرآن به پیامبر می گوید هر وقت عهدی با کفار بستی در آخر آنها آن عهد را شکستند. ممکن است آدم عهدی ببندد ولی طرف مقابل بی وفایی کند. منتهی توافق ما در سال های ۹۴ تا ۹۶ و چند ماهی هم در سال ۹۷ باقیماند تا اینکه یک آدم مجنون سیاسی در آمریکا سر کار آمد و تحت فشار اسرائیل، عربستان، تندروهای منطقه و آمریکا و مجاهدین که از اول هم با برجام مخالف بودند این آدم سفیه را پیدا کردند و دورش را گرفتند و به او گفتند اگر از توافق بیرون بیاید از برجام چیزی باقی نمی‌ماند. او ادامه داد: به او حالی کردند که تو باید ۲۴ ساعت تحمل کنی و اگر از برجام خارج شوی فردا صبح ایران از آن خارج می‌شود و دنیا می‌‌گوید که ایران خارج شد و فقط باید ۲۴ ساعت تحمل سیاسی کنید، اما این محاسبه آنها اشتباه درآمد و او اینجا فریب خورد و دید باید تمام سه سال را بایستد و هر روز تحت فشار بود و به هیچ یک از اهداف اصلی خود در این زمینه هم نرسید. هدف اصلی این بود که نظام بشکند و کشور به فروپاشی اقتصادی برسد. روحانی در ادامه تصریح کرد: از طرفی در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که اینها با برجام صنعت هسته‌ای را فروختند و درست است که مشکل PMD و تحریم‌‌ها حل شده ولی صنعت هسته‌ای از بین رفته است، اما دیدیم که صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند.
مذاکره پشتوانه می‌خواهد
رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه عنوان کرد: همه اینها در سایه ایستادگی و مقاومت ملت باقی ماند. مذاکره یک پشتوانه می‌خواهد نمی‌شود مذاکره باشد اما در درون دعوا باشد یا هدایت‌های مقام معظم رهبری نباشد یا مردم ایستادگی نکنند. آن مذاکرات به این ترتیب پیش نمی‌رود. دیدیم که در آن زمان مذاکره دو سال طول کشید و مردم هم حمایت کردند و ما آنچه باید در سایه مذاکره به دست بیاوریم به دست آوردیم بعد از آن آنها خارج شدند و خواستند در دوره ترامپ همه چیز را به هم بریزند اما باز هم اساس کار ایستادگی مردم بود. در این سه سال و نیم زندگی مردم همه جا تحت فشار بود.
او با اشاره به اینکه اداره کشور در این شرایط کار آسانی نیست، اظهار کرد: دولتی که در سال باید متوسط ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد اما این درآمدش حذف شود و به جای آن فقط ۹ یا ۱۰ میلیارد دلار بیاید این کار آسانی نیست که به یکباره ۵۰ میلیارد دلار از درآمد دولت حذف شود بعد عده ای می گویند شما به خارج چه کار دارید؟ همه مشکلاتی که مردم می بینند برای همین واردات است که به موقع انجام نمی شود. اگر در مرغ و کالای اساسی مشکلی پیش بیاید بخاطر این واردات است و اگر به موقع واردات انجام نشود زندگی مردم متوقف می شود.
روحانی اضافه کرد: اگر در جو، ذرت، کنجاله، روغن و برنج خودکفا بودیم حق با شما بود اما ما حتی در دوران خشکسالی در گندم هم خودکفا نیستیم و با کارهایی که شده فقط در ترسالی در گندم خودکفاییم. اگر سرمایه گذاری و واردات نباشد با مشکل مواجه می‌شویم. پس شوخی نکنید و با مردم حرف راست و واقعی بزنید. شما وقتی در سال باید ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار وارد کنید همین قدر هم باید درآمد داشته باشید. نقطه مطلوب و سرمایه گذاری لازم باید سالی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد وگرنه کار پیش نمی رود.
رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: اینکه ما چه کنیم موضوع دیگری است. ای‌کاش همه ما روی اصل ۶۰ قانون اساسی تاکید می‌کردیم و به اصل ۱۱۳ احترام می‌گذاشتیم. در آن صورت شرایطمان شرایط دیگری بود و در اسفند ماه مذاکره ماه تقریبا به همین نتیجه‌ای می‌رسید که اخیرا وزیر امور خارجه در گزارش خوبی که در ۴۴ صفحه درباره برجام و مذاکره و مقاومت ما تشریح کرده است.
او ادامه داد: البته ممکن است کسی بگوید این نقطه صد در صد نبوده و مثلا ۹۰ درصد بوده، بله خب آنچه خواست آدم است در مذاکرات صد درصد نیست. مثل فوتبال که اگر سه بر یک ببریم برخی ها می گویند کم بود و کاش سه بر صفر می شد. بله این بهتر است ولی به هر حال ما پیروزیم و پیروزی قطعی داریم. اگر نتیجه سه بر یک باشد شما پیروزی بالایی دارید. یک زمان نتیجه سر مرز و یا در پنالتی مشخص می‌‌شود اما یک زمان سه گل می‌زنیم که این پیروزی بزرگی است. روحانی در ادامه تصریح کرد: چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز م‌شود سخت‌مان است کف بزنیم و آفرین بگوییم و آنها را در برابر بازیگران صحنه بین الملل تشویق کنیم. در حالیکه باید این کار را انجام دهیم و این کار برای این خط و آن خط و این جناح و آن جناح نیست و این دولت و آن دولت ندارد.
دفاع از اصل 60 قانون اساسی
رئیس جمهور در ادامه از اصل 60 قانون اساسی که ناظر بر اختیارات رئیس‌جمهوری است؛ دفاع کرد: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند‌ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم، به هر حال آنقدری که مقدور بوده دولت و وزارت خارجه و بخش‌های دیگر تلاش کرده‌اند و امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفر بنشینند.او در ادامه بیان کرد: حالا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند، اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند ولی برای اینکه شش ماه فرصت از دست رفته بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم تا لحظه آخری که سر کار هستیم به وعد‌ه‌های خود عمل کنیم. ما در زمینه تحریم اقداماتی که لازم بوده را انجام داده‌ایم و در گزارش اخیر وزیر خارجه هم آمده و مردم می‌توانند بخوانند و کامل ببینند که صحنه چگونه بوده و در کجا هستیم.رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه کرونا هم تلاشمان را انجام داده‌ایم و می‌دهیم، اظهار کرد: از طرفی موضوع خشکسالی را داریم که آن را هم دنبال می‌کنیم و ادامه دارد. من برجام را در گفت‌وگو و تعامل سازنده به عنوان یک مصداق مهم در دولتی یازدهم و دوازدهم گفتم وگرنه کارهای زیادی شده است. روند آستانه مذاکرات دریای خزر، روندهای سه جانبه ای که بین ایران – روسیه – آذربایجان، ایران – روسیه – ترکیه و ایران – ترکیه – قطر بود و روند های مختلفی از جمله طرح صلح هرمز ابتکار خوب و اوراسیا همه بخاطر همین تعامل سازنده است. ما با همین تعامل سازنده در FATF به نتیجه رسیدیم و ایران را از لیست سیاه خارج کردیم؛ البته بعد از آن ناشی‌گری‌هایی در داخل شد که بحث دیگری است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

فرونشست‌های محوطه تاریخی مرودشت به ۲۰ سانتی‌متر رسید

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

با حضور کارشناسان انجام شد

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

عملیات یک‌ماههٔ احداث جادهٔ ترانزیتی یک شهرک صنعتی حریم منظر محوطهٔ باستانی «ویگل» را زیر و رو می‌کند

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

مردی که سرنوشتش الواح شد

مردی که سرنوشتش الواح شد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

اقوام ایرانی برای تزئین لباس‌های خود هنری داشتند که در این دوران جایی ندارد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *