پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگرانی از نابودی «گچوییه» هرمزگان

نگرانی از نابودی «گچوییه» هرمزگان





۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸

نگرانی از نابودی «گچوییه» هرمزگان

اعتراض مردم محلی جلوی معدن کاری را در این منطقه  تاریخی گرفته  است

یکی ازاین آثار باقیمانده و تاریخی هرمزگان در شمال غربی و در منطقه گچوئیه بستک بوده که همواره به عنوان یک اثر ارزشمند در معرض خطر جدی قرار گرفته بطوریکه که امروز بزرگان و نامداران این منطقه از تخریب و از بین رفتن آن نگران هستند.

کشورها برای حفظ و انتقال آثار تاریخی خود به آیندگان وهمچنین استفاده به عنوان جاذبه های گردشگری هزینه های فراوانی می کنند.

حتی برخی کشورها با استفاده از آثار تاریخی کشورهای دیگر تلاش می کنند قدمت خود را بیش از آنچه هست نشان دهند و تمام جوامع بر روی حفظ هویت و نشانه ها و نمادهای تاریخی خود حساسیت ویژه ای دارند.

برخی آثار به جای مانده از گذشته های دور با فعالیت های باستان شناسی و کاوش هایی که باستان شناسان انجام می دهند از دل خاک و یا اعماق دریاها بیرون کشیده می شوند و نوری بر تاریکی تاریخ می اندازند.

استان هرمزگان از مناطقی است که علاوه بر آثار طبیعی و بیاد ماندنی دارای آثار تاریخی نشات گرفته از فرهنگ و تمدن ایران زمین در این خطه است که میراث داران آن همواره بر حفظ و نگاهداشت آن تاکید فرآوان می کنند.

یکی ازاین آثار باقیمانده و تاریخی هرمزگان در شمال غربی و در منطقه گچوئیه بستک بوده که همواره به عنوان یک اثر ارزشمند در معرض خطر جدی قرار گرفته بطوریکه که امروز بزرگان و نامداران این منطقه از تخریب و از بین رفتن آن نگران هستند.

درهمین زمینه 14 شورای اسلامی بخش جناح بستک برای حفظ آثار تاریخی چند هزار ساله روستای گچوئیه این شهرستان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان استمداد طلبیدند.

رییس شورای اسلامی روستای گچوئیه به عنوان نماینده شوراهای اسلامی این شوراهای اسلامی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معدنکاری آثار تاریخی منطقه را به بدترین شکل از بین می برد.

محمد شریف مبارکی بیان داشت: معدنکاری مستلزم بکارگیری از ماشین آلات سنگین و عبور و مرور این نوع وسایل، جاده کشی، برداشت خاک و سنگ و ریختن نخاله و غیره است که آثار تاریخی و منظر طبیعی منطقه را از بین می برد.

وی ادامه داد: اداره های مسوول مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی باید ما را در این مسیر یاری دهند و از این اداره کل انتظار بیشتری داریم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم اظهار داشت: روستای گچوئیه از توابع شهرستان بستک ارزش و اهمیت تاریخی، گردشگری دارد و محل معدن در منطقه ای به اسم «تنگ مهمانی» در این روستا واقع شده که دارای شواهد تاریخی است.

عباس نوروزی ادامه داد: درخواست شوراهای اسلامی روستایی بخش فرامرزان از توابع بستک در خصوص واگذار نکردن زمین های تنگ مهمانی در روستای گچوئیه به طرح های غیر گردشگری نیز از سوی این اداره کل به سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ارسال شد.

این مقام مسوول اظهار کرد: این اداره کل نامه ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ارسال کرد وهر چند این نامه دست سازمان صنعت، معدن و تجارت در اعطای مجوز بهره برداری به سرمایه گذار باز می گذارد اما با توجه به اعتراض اهالی جلوی کار گرفته شده تا بررسی های مجدد انجام شود. استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز و سرپرست بررسی باستان شناختی بستک هم در این خصوص اظهار داشت: آثار تاریخی و باستان شناختی هر منطقه نشان دهنده هویت و اصالت تاریخی آن ناحیه است.

علی اسدی بیان داشت: از بین رفتن هر اثر باستانی بخشی از تاریخ یک منطقه را از پاک کرده و بازیابی و بازشناسایی مجدد تحولات فرهنگی و تمدنی آن را برای همیشه از بین می برد.

وی ادامه داد: در این میان نواحی پس کرانه ای خلیج فارس و استان هرمزگان بخشی ازغنی ترین میراث تمدنی گذشته ایران را در خود جای داده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

فرامرز

خیانت های آقایان مبارکی و اسدی به مردم و جوانان گچویه به زودی آشکار خواهد شد چه سو استفاده هایی که از جایگاه نکردند به کجا خواهید برد شرکت تعاونی ساختگی خودتان برای سرقت منابع زیرزمینی تاسف تاسف تاسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *