پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابزارآلات نجاری باستانی

ابزارآلات نجاری باستانی





۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۰۴

ابزارآلات نجاری باستانی
تبر و تیشه اولین ابزارآلات نجاری بودند که به وجود آمدند. از تبر برای قطع کردن درختان استفاده می شد و تیشه که تیغه آن ۹۰ درجه می چرخید، برای شکل دادن تخته های چوبی کاربرد داشت. در تمدن مینوان، ترکیبی از تبر و تیشه مورد استفاده قرار گرفت و تبر دو سر اختراع شد. این نوع از تبر در میان نجاران رومی، بسیار محبوب بود.
اره های دستی در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در مصر مورد استفاده قرار می گرفت. این اره های دستی دارای یک تیغه پهن (در بعضی از نمونه ها پهنای تیغه به ۲۰ اینچ هم رسیده است)، دسته چوبی دارای انحنا و دندانه های فلزی نا منظم بوده است. قاب اره نیز توسط رومیان باستان ساخته شده است. مصریان باستان ابزارآلات نجاری را توسعه دادند. آنها در ایجاد اتصالات به جای میخ از گیره های چوبی استفاده می کردند. این گیره ها در سوراخ هایی که با دریل کمانی ساخته شده بودند، قرار می گرفتند و به راحتی به جلو و عقب حرکت می کردند. از آنجا که دریل برای سوراخ کردن اجسام چگال مفید نبود و باعث اتلاف انرژی می گردید، رومیان باستان مته را ابداع کردند. این مته شامل یک دسته کوتاه بود که به یک میله آهنی دارای نوک قاشقی شکل، وصل شده بود. رومیان میخ های چوبی مصری ها را با اختراع میخ های آهنی جایگزین کردند. چکش دو شاخ نیز از اختراعات مصری هاست. آنها چندین نوع رنده را نیز اختراع کردند. یکی از مورخان، رنده را مهمترین دستاورد در تاریخ ابزارآلات نجاری می داند. اسکنه (مغار) کهن ترین ابزار نجاری است. که نجاران دوره برنز برای ساخت خانه و مبلمان از آن استفاده می کردند. اکتشاف مصنوعات چوبی گذشته باعث ایجاد یک ارتباط ملموس بین انسان امروز با دوره های قبل شده است. تکامل نجاری تا حد زیادی وابسته به آشنایی با ابزارآلات گذشته و تکامل آنها بوده است.
نجاری از قدیمی ترین هنرها است که در اواخر قرن هجدهم با ابداع ماشین آلاتی که با نیروی آب و بخار کار می کردند، در انگلستان توسعه داده شد. هر از گاهی تلاش هایی برای انجام مکانیکی کارها انجام می گرفت اما تا پایان قرن هجدهم ایده قطعی و عملی برای انجام مکانیکی کارها تعریف نشده بود. ساموئل بنتام، اهل انگلستان، در سال های ۱۷۹۱ و ۱۷۹۳ ماشین آلاتی را اختراع کرد. اختراعات او شامل ماشین آلات رنده با برش چرخشی (روتاری) برای برش همزمان چوب از چند طرف، دستگاه تراش و قالب گیری، دستگاه برش روکش، ماشین اره اریب، دستگاه اره تیزکن، دستگاه برش اتصالات کام و زبانه به وسیله اره گرد وابزارآلات سوراخ زنی بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از ماشین آلات مربوط به رنده کاری چوب، چوب ها با سرعتی حدود ۲۵۰ فوت خطی در دقیقه رنده می کنند. بین دوره جرمی بنتام (متفکر بزرگ قرن ۱۸، انگلستان) و امروزه، تولیدکنندگان بلند پروازی وجود داشته است که با تولیدات پیچیده در زمان خود پایه گذار ماشین آلات پیشرفته امروزی بوده اند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *