سایت خبری پیام ما آنلاین | آشنایی با پناهگاه حیات وحش دربند راور

آشنایی با پناهگاه حیات وحش دربند راور





۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲:۴۳

آشنایی با پناهگاه حیات وحش دربند راور

مـــعمــولا شهرستان راور را از قدیم با قالی و پسته و انار و خربزه راوری و همچنین پل ارتباطی مشهد مقدس می شناختند اما چند سالی است به واسطه قرار گرفتن این شهر در کمربند کویری و در فلات مرکزی ایران و همجواری با کویر مرکزی ایران و در مسیر زندگی حیات وحش، هر از چند گاهی شاهد تلف شدن گونه های زیادی از این جانوران که عمده آن یوزپلنگ آسیایی به دلیل برخورد با وسایل نقلیه و شکار افراد بی اطلاع و سود جو هستیم.
مشخصات و شرایط جغرافیایی
شهرستان راور در شمالی ترین شهرستان استان کرمان با وسعتی حدودیک میلیون و 400 هزار هکتار قرار دارد. این شهرستان به علت دارای تنوع زیستی بسیار بالایی بوده به طوری که اکثر گونه های گیاهی و جانوری استان در آن زندگی میکند . اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور در سال 1381 تاسیس و وظیفه محافظت از مواهب طبیعی شهرستان را به عهده گرفت. با توجه به این که دربند یکی از زیستگاههای مهم یوزپلنگ آسیایی در استان محسوب می شود، این اداره کل از سالها قبل پیگیر ارتقاء سطح منطقه به علت کریدور این حیوان در معرض انقراض، بوده و سرانجام پناهگاه حیات وحش دربند راور با وسعت ۱،۳۵۷،۶۷۱ هکتار طی مصوبه شماره ۳۲۲ مورخ 22/9/1389 به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
پناهگاه حیات وحش
دربند راور
پناهگاه حیات وحش دربند راور در شمال و شرق شهر راور واقع گردیده که از شمال به ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از غرب ارتفاعات ملخ خورده و مارکشه، از جنوب به ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از شرق به تپه های سنگ انداز و کویر لوت منتهی می شود.
پست ترین نقطه منطقه، کویر لوت با ارتفاع ۴۵۰ متر از سطح دریا و بلندترین نقطه، ارتفاعات لکرکوه با ارتفاع ۲۹۷۶ متر از سطح دریا می باشد.
نوع اقلیم آب و هوایی پناهگاه حیات وحش دربند راور گرم و نیمه خشک می باشد.
ارتفاعات ساردوئیه، هزار دین، گیوران، گلواشتر و آسیا مکان زیستگاه امنی برای حیات وحش منطقه محسوب می شوند. از چشم اندازهای منحصر به فرد منطقه می توان ارتفاعات مارکش، لکرکوه، کویر لوت و رودخانه شور را نام برد.
وضیعت اجتماعی
در داخل این منطقه تنها دو پارچه آبادی به نام های آبادی مکی و آبادی آبدرگان با تعداد کمی خانوار زندگی می کنند. وابستگی عمده این دو آبادی به منطقه تنها به منظور کشاورزی، دامپروی و پرورش شتر می باشد. شغل و امرار معاش اکثر جوامع محلی داخل و خارج منطقه،عمدتا کشاورزی و دامپروری است.
منابع آبی
در چند ساله اخیر به علت خشکسالی، به منظور تامین آب مورد نیاز وحوش، تعدادی آب انبار، آبشخور و تلمبه بادی در منطقه نصب و بطور مرتب آبرسانی انجام می شود. منابع آبی منطقه بشرح زیر می باشد:
چشمه لیسآب دربند، چشمه تیهو، چشمه معدن، چشمه انجیر دره، چشمه دهنه باغ پهلوان، چشمه چاه کوران، چشمه شورآب، چشمه خرمه، چشمه آب کندر، چشمه موکی (لکرکوه)، چشمه ازبکی، آب انبار و آبشخور دهنه انجیرو، آب انبار و آبشخور کوه میان، آب انبار و آبشخور کوه پسندو، آب انبار و آبشخور کوه مارکش، آب انبار و آبشخور باغ پهلوان، آب انبار و آبشخور قله میخ، آب انبار و آبشخور دشت دربند، آب انبار و آبشخور انجیر دره، چاه محمد یوسف، رودخانه سبزآب، رودخانه میان رود، رودخانه گلوشور.
گونه های شاخص جانوری
در پناهگاه حیات وحش دربند گونه های کل و بز ، قوچ ومیش ، جبیر، پلنگ ایرانی ، یوز پلنگ ، کاراکال ، انواع دیگر گربه سانان و سگ سانانی مانند کفتار و گرگ و سایر و همچنین پرندگانی مانند هوبره ،زاغ بور انواع عقاب و پرندگان شکاری دیگر زندگی میکند که به گفته کارشناسان در حدود ده قلاده یوز آسیایی در منطقه وجود داردو همچنین تعداد بسیار زیادی گور ایرانی نیز در گذشته ای نه چندان دوردر منطقه روزگار میگذراندند که در حال حاضر همگی منقرض گردیده اند اکنون پناهگاه حیات وحش در بند با تمام گونه های با ارزش خود با تلاش شبانه روزی چندین محیط بان و پروژه ملی یوز پلنگ آسیایی روزگار می‌گذراند.
گونه های جانوری شناسایی و شمارش شده در پناهگاه حیات وحش دربند راور عبارتند از: کل و بز (۵۰۰ راس)، قوچ ومیش (۴۵۰ راس)، جبیر (۳۰۰ راس)، پلنگ ایرانی (۲۱ قلاده)، یوزپلنگ (حدود ۱۰ الی ۱۵ قلاده)، کاراکال (۱۴ قلاده)، گربه پالاس (۳ قلاده)، روباه معمولی (۱۸۶ قلاده)، شغال (۴۱۵ قلاده)، کفتار، گرگ (۵۷ قلاده)، خرگوش (۲۱۰ سر)، تشی (۳۷ عدد) و پرندگانی نظیر کبک (۱۸۹۰ قطعه)، تیهو (۸۷۵ قطعه)، کبوتر چاهی (۱۵۶۴ قطعه)، باقرقره (۱۲۴ قطعه)، عقاب صحرائی(۵۸ بهله)، عقاب دو برادر (۲۷ بهله) و زاغ کویری (۱۰۳ قطعه)
به گفته کارشناسان در حدود ده الی پانزده قلاده یوز آسیایی در پناهگاه حیات وحش دربند راور وجود دارد.
پوشش گیاهی
پوشش گیاهی منطقه از نوع بوته ای (گیاهان یکساله)، درختچه و درختی میباشد و بطور متوسط پوشش جنگلی و گیاهی منطقه بین ۵ تا ۲۵ درصد تخمین زده می شود.
گونه های گیاهی پناگاه حیات وحش دربند راور عبارتند از: بادام کوهی (نام محلی: الوک)، افدرا (نام محلی: هوم)، پسته وحشی (نام محلی: بنه)، کهکم، تنگس، تربیت، درمنه (نام محلی: جاز)، قیچ، گون، اسکنبیل، گز، ارس، تاغ، آلاله، بومادران، کلپوره، زیره سیاه و آویشن.
کمبودها و نیازها
1) تعداد آبشخور مورد نیاز: در چند ساله اخیر به علت خشکسالی ، به منظور تامین آب مورد نیاز وحوش، تعدادی آب انبار، آبشخور و تلمبه بادی در منطقه نصب و بطور مرتب آب رسانی انجام می شود. مع الوصف در صورت استمرار خشکسالی نیاز به تعداد 15 باب آبشخور دیگر در منطقه می باشد که اقدامات لازم بایستی انجام پذیرد.
2) تعداد پاسگاههای مورد نیاز: این منطقه نیاز به 3 باب پاسگاه حفاظتی در مناطق الف- منطقه دربند ب- منطقه باغ پهلوان ج- حوض پنج دارد.
3) تعداد وسایل نقلیه مورد نیاز : با توجه به کوهستانی و دشتی بودن منطقه و هم چنین وسعت منطقه نیاز به دودستگاه خودرو کمک دار و پنج دستگاه موتورسیکلت تریل در منطقه می باشد.
4) تعداد نیروی اجرایی مورد نیاز : با توجه به وسعت منطقه و گشت های شبانه روزی در منطقه، حداقل نیاز به 10 نفر نیروی محیط بان و 3 نفر کارشناس می باشد.
5) سایر نیازها : این منطقه نیاز به سیستم تکرار کننده بی سیم و نصب سه دستگاه دکل و بی سیم مادر جهت ارتباط بهتر بین اداره کل، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور و پاسگاههای حفاظتی از نیازهای مهم ارتباطی در منطقه می باشد.
تعارضات و تهدیدهای منطقه
یکی از عوامل مهم تهدیدکننده پناهگاه حیات وحش دربند راور خشکسالی های چند ساله اخیر بوده و از عوامل دیگر حضور سلاح های غیرمجاز و حضور تعدادی از شکارچیان سودجو در منطقه می باشد.
رخدادهای منطقه
– در این منطقه در سال ۱۳۸۷، یک یوزپلنگ به دلیل تصادف با خودروهای عبوری ازبین رفت و دو یوز دیگر نیز به دلیل مسمومیت کشته شدند.
– در سال ۱۳۸۸ پس از ۳۰ سال دو قلاده یوزپلنگ در این منطقه مشاهده شد.
– در زمستان سال ۱۳۸۹ از یک قلاده یوزپلنگ پس از شکار جبیر عکسبرداری شد.
– برای نخستین بار از یک شغال زال در پناهگاه حیات وحش دربند راور تصویر برداری شد.
– در فروردین ماه ۱۳۹۳ در دو نقطه از راور از پلنگ ایرانی تصویربرداری شد.
سایر قابلیت های منطقه
با توجه به اینکه منطقه فوق تنها زیستگاه یوز پلنگ آسیایی در استان می باشد نیازبه گشت و کنترل مستمر با تعداد نیروی محیط بان کافی می باشد و امید است درآینده امکان ارتقاء سطح به پارک ملی میسر می شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

محمد

آقای کاربخش یادتان رفت بنویسید گروه طبیعت گردی امسال با برگزاری مسابقه آفرود منطقه حفاظت شده را تخریب کردند کاش نظر آقای بهمن ایزدی را جویا میشدید الان خبر شما را بخواند ناراحت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *