سایت خبری پیام ما آنلاین | نماز عرفانی چیست؟

نماز عرفانی چیست؟





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲:۵۱

نماز عرفانی چیست؟
ناصر شجاعی
همان گونه که یک عاشق دلسوخته، ساعت و لحظه مسیر گذر معشوقش را از یک گذرگاه شناسایی می کند و هر روز پیش از گذر معشوق، آراسته، عاشقانه و بی صبرانه در جای مناسب به کمین می نشیند، و در اصل خود به کمند مژگان یار گرفتار آمده است که خواب و خوراک را بر او حرام کرده است، از سر التماس، خاکسارانه می ایستد و به امید آنکه معشوق شاید نگاهی بر عاشق دلسوخته بیاندازد و از حال نذار عاشق در آن نگاه اطلاع یابد، نمازگزار هم لازم است در پیش از اذان، به عشق دیدار معشوق، آماده برای احیای نماز باشد، از دید عارفان نماز یعنی دیدار معشوق.
عارف بسیار وارسته ایی را می شناختم که در نماز صبح، برای رکعت اول پس از حمد، قرآن به دست، با طولانی ترین سوره قرآن که همان بقره باشد آغاز می کرد، و به سبب طولانی بودن این سوره، خورشید فروزان و پر شکوه نیز شاهد این عشق و رسوایی می شد، و پرتوهای زرین خورشید شاهد اتمام آخرین دیالوگ گفتگوی عاشقانه آن عارف نامدار بود. پس اگر مسلمانیم سعی کنیم اول خود را بر این شیوه مهر و دلدادگی استوار سازیم، سپس فرزندان و نزدیکان خود را به اینگونه نماز خواندن، از روی مهر، رهنمون بوده و آنها را آموزگار باشیم. سپس با رعایت کردن این شیوه پیوند عاشقانه، چشم و دل نمازگزار باز خواهد شد، آنچه را خواهد دید که دیگران نمی توانند ببینند، پس آن نمازگزار، خود پس از دیدار دوست، به شوق می آید و متوجه می شود از این خم و راست شدن، دیداری بزرگ را منظور بوده است. از این رو خیل عاشقان روز به روز افزایش خواهد یافت، چه بسا که نور این دیدار در آن منزل، اداره، مدرسه، دانشگاه، پادگان و . . . کشور، سبب برکات بسیاری خواهد شد و بشریت را از گناه دور می گرداند. کسی که حال این ارتباط عاشقانه را درک کند دیگر هرگز نمی تواند این پیوند قلبی را بگسلد.
ولی! به خاطر داشته باشید که نباید خدا را وادار بر خواسته ایی کرد، و نه برای خواسته ای به نماز ایستاد و این می شود داد و ستد و کاسبی کردن. تنها برای دیدار نماز خواند.
از اینروست که خواجه عبدالله انصاری، حافظ شیرازی و سایر عرفا، اگر تاکید بر دعایی داشتند آن یک دعا بیش نبود، /خداوندا مرا آن ده که آن به /. زیرا ما داریم توکل می کنیم بر خدای عالم، و اوست توانا و دانایی که در حد وصف نگنجد، که یزدان خیر و صلاح ما را، بسیار بیش از ما می داند، به او ایمان داشته باشیم و همه امور زندگی و خودمان را دربست در اختیارش بگذاریم.فراموش نکنیم نماز از دید عارفان یعنی زیارت معشوق
امید است که به این مرحله برسیم که در شعر زیر سروده ام: / عاقبت نازنگاهی مرا خواهد کُشت / عاقبت افسونگر ماهی مرا خواهد کشت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

سعید

لذت برم ممنون. اگر وقت داشتید در مورد نماز عارفانه بیشتر بنویسید ، اینکه میگن انسان در نماز از زندگی نباتی و حیوانی به انسانی میرسد . فهمیده اید که چرا سجده باید دو بار پشت سر هم انجام شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *