سایت خبری پیام ما آنلاین | یک قرار عاشقانه فوتبالی

یک قرار عاشقانه فوتبالی





۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵

یک قرار عاشقانه فوتبالی

از فردا بار دیگر فوتبال با مسابقات داغ یورو 2016 به خانه‌ها بازمی‌گردد. پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا در حالی از فردا با دیدار فرانسه و رومانی آغاز می‌شود که بسیاری از فوتبال‌دوستان این مسابقات را مهم‌ترین تورنمنت پس از جام جهانی می‌دانند و بدون شک بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی نیز برای آغاز این مسابقات لحظه‌شماری می‌کنند.
جام ملت‌های اروپا تا پیش از راه اندازی، چه فرآیندی را پشت سرگذاشت؟
بدون تردید جام ملت‌های اروپا یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان است، و پیدایش این رویداد بزرگ بسیار دشوارتر از حد انتظار بود. زمانی که کشورهای اروپایی در فکر راه اندازی رقابت هایی در سطح کشورهای قاره اروپا بودند، سایر قاره ها مدت زمانی بود که رقابت هایی را بین کشورهای مختلف برگزار می کردند. این دوران به دهه ۱۹۵۰باز می گردد، یعنی در همان زمانی که یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) تأسیس شد. در آن زمان یک روزنامه نگار ورزشی اهل کشور فرانسه از روزنامه اکیپ پیشنهاد برگزاری دیدارهایی بین کشورهای مختلف قاره به صورت رفت و برگشت و در روزهای میان هفته را مطرح کرد.
در سال ۱۹۲۷، هنری دونوله به عنوان اولین دبیر کل یوفا که سابقه ریاست اتحادیه فوتبال فرانسه را هم در کارنامه خود داشت، طرح پیشنهادی را مبنی بر این به فیفا ارائه کرد تا در کنار برگزاری بازی های جام جهانی، رقابت هایی در سطح قاره اروپا برگزار شود که تیم های شرکت کننده در این تورنمنت همانند جام جهانی، از طریق بازی های انتخابی تعیین شوند.
دونوله در سال ۱۹۵۴ نامه ای را به مجمع فیفا در بازل نوشت که طرح پیشنهادی خود برای برگزاری این رقابتها را شرح داده بود. دو شرط اساسی دونوله برای برگزاری رقابت های قاره ای این بود که اولاً این رقابتها باید با تعداد تیمها و مسابقات محدودی برگزار شود. زیرا قرار نیست برنامه ریزی این رقابتها کوچکترین خدشه ای به رقابت های جام جهانی وارد کند. ثانیاً کشورهای شرکت کننده نباید در هر دوره با رقبای تکراری و در گروه های تکراری و مشابه بازی کنند.
پس از مرگ دونوله در سال ۱۹۵۵، پیه ری فرزند این روزنامه نگار فرانسوی راه پدر را ادامه داد و تصمیم گرفت همه تلاش خود را بکند تا رؤیای پدر را جامه عمل بپوشاند.
پس از مدتی، پیه ری دونوله به عنوان دبیر کمیته برگزاری جام ملت‌های اروپا منصوب شد، و بنابراین از قدرت عمل بیشتری برای راه اندازی رقابت هایی که پدرش آرزوی آن را داشت، برخوردار بود. پس از انجام توافقات کلی بر سر راه اندازی این رقابتها، جام قهرمانی به پاس قدردانی از زحمات ارزشمند هنری دونوله برای فوتبال اروپا، به نام وی نامگذاری شد.
مقرر شد تا حداقل تیم های شرکت کننده در این رقابتها ۱۶ تیم، شامل تیم های حاضر در مرحله انتخابی، باشد. در اولین دوره این رقابتها ۱۷ تیم شرکت کردند؛ از اینرو با قرعه کشی که انجام شد، یک بازی پلی آف بین جمهوری ایرلند و چکسلاواکی برگزار شد که چکسلاواکی طی دو بازی رفت و برگشت به پیروزی دست یافت. قرار بر این بود که رقابت های جام ملت های اروپا تا مرحله یک چهارم نهایی به صورت رفت و برگشت در خاک کشورهای شرکت کننده برگزار شود. نخستین بازی تاریخ جام ملت های اروپا در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۸ در استادیوم مرکزی مسکو برگزار شد که طی آن تیم ملی شوروی سابق با حساب ۳ بر یک مجارستان را شکست داد. شیوه برگزاری این رقابتها در دوره های اولیه به گونه ای بود که از بازی افتتاحیه تا فینال مسابقات بیش از ۲۲ ماه به طول انجامید و سرانجام فینال اولین دوره جام ملت های اروپا در سال ۱۹۶۰ برگزار و این رقابتها به پایان رسید.
و اما یورو 2016 فرانسه…….
یورو 2016 در فرانسه از فردا جمعه 21 خرداد با دیدار افتتاحیه آغاز می‌شود و روز 20 تیرماه با برگزاری دیدار فینال به پایان می‌رسد.
این مسابقات برای اولین بار با حضور 24 تیم در قالب 6 گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و صعود تیم‌ها از گروه‌ها به این شکل است که 2 تیم نخست همه گروه‌ها به اضافه چهار تیم برتر قرار گرفته در رتبه سوم گروه‌ها به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند. پیش از این از سال ۱۹۹۶ مسابقات در قالب ۱۶ تیمی برگزار می‌شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *