پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون وزیر کار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم: در حوزه تعاون به همفکری بیشتری نیاز داریم

معاون وزیر کار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم: در حوزه تعاون به همفکری بیشتری نیاز داریم





۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۲

معاون وزیر کار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم:
در حوزه تعاون به همفکری بیشتری نیاز داریم

سکینه خدیش- همایش آموزشی همکاران ستادی واستانی حوزه تعاون جنوبشرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با حضوردکتر کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران کل ستادی و استانی این وزارت جهت تبیین سیاست های تعاون در سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل با همراهی مهندس نیکزادی نماینده مردم شهرستان بم در مجلس شورای اسلامی، مهندس اشک فرماندار، حجت الاسلام دانشی امام جمعه شهرستان بم برگزار شد.
باید به سمت تعاونی های دانش بنیان برویم
اسماعیلی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ضمن خوش آمدگویی به مدعوین درهمایش گفت: کرمان در بخش کشاوزی و صنعت از اشتغال خوبی برخوردار می باشد امامتاسفانه در بخش خدمات بسیار ضعیف عمل کرده ایم واین خلاء را اتباع خارجی که در استان کرمان هستند شناخته و توانسته اند ازاین فرصت بخوبی استفاده و موقعیت های خوبی را برای خودشان بوجودآورند اما مردم کرمان این فرصت ها را ندیدند و نتوانستند ازاین فرصتها بخوبی استفاده کنند. وی افزود: اگربخواهیم تعاونی هایمان شکل خوبی داشته باشند باید به سمت جمع کردن توان فنی و دانش اعضا در جهت تشکیل تعاونی ها باشیم و به سمت تعاونی های دانش بنیان برویم .
مسئولین وجدان کاری داشته باشند
دانشی امام جمعه شهربم هم خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه فرصت مسئولیت ها به سرعت می گذرد به فرموده رهبرمعظم انقلاب که به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده است هر کس که مسئولیتی بر عهده دارد باید همانگونه که حرف می زند عمل کند. مسئول کسی است که مورد بازخواست قرارمی گیرد اما بعضی به اشتباه برداشت می کنند که مسئول کسی است که امر و نهی می کند. وی از مسئولین خواست که وجدان کاری را همیشه رعایت کنند.
خرمای بم باید بازارهای جهانی را فتح کند
در ادامه فرماندار بم گفت: عمده ترین مزایای اقتصاد شهرستان بم به سه بخش تقسیم می شود، بخش کشاورزی که خرمای بم ازمشهورترین و معروفترین خرماهای کشور را دارا می باشد و امکان نگهداری و بسته بندی برای بیش از 250 هزار تن خرما در بم مهیا می باشد و رونق اقتصادی که در دوسال گذشته در کشور بوجود امده است باعث رونق صادرات خرما در بم شده است. یکی از وجوه مشترک شهرهای جنوب کشور ایران که در اینجا جمع شده ایم داشتن خرما دراین مناطق می باشد و این وجه مشترک اقتصادی باید بین همه ما وضعیتی فراهم آورد که از این محصول استراتژیک بتوان حمایت کرد و بازار داخل و خارج را با همدلی و رفاقت فتح کنیم . فرماندار گفت: بم مرکزیت خاصی برای جنوب شرق کشور دارد در بحث گردشگری با توجه به اینکه ارگ بم نگین گردشگری جنوب شرق ایران است درجهت سند توسعه گردشگری شرق استان تنظیم شده و به تصویب خواهد رسید. دیدگاه دولت تدبیر و امید نسبت به کویر تغییر کرده است و کویر از یک تهدید به فرصت تبدیل شده است و درآمد بسیار خوبی را برای کشور به عنوان بخشی از اقتصاد مقاومتی دربر داشته باشد. تنها شهر ایران که منظر فرهنگی آن به تصویب یونسکو رسیده و ثبت جهانی شده است شهر بم می باشد و از این برند برای توسعه گردشگری کل منطقه شرق و استانهای همجوار استفاده کنیم.
در تعاونی ها آموزش، همدلی و همیاری مطرح است
دراین همایش نیکزادی نماینده مردم شهرستان بم درمجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت سالگرد ارتحال بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و سالگرد قیام خونین 15خرداد گفت: اگر بخواهیم تعریفی از تعاون داشته باشیم یعنی کار جمعی و گروهی و اهداف آن. اینکه از سرمایه های اندک مردم و توانمندی انها بتوان فعالیتهایی را در مناطقی توسعه نیافته به ثمر رساند و با توجه به اینکه سال اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل می باشد می شود این حرکت و طرح را بیشتر در تعاونی ها دید زیرا در تعاونی ها آموزش ،همدلی و همیاری مطرح می باشد و با جمع کردن مردم در کنارهم کارهای کوچک و بزرگ را برای اینکه بتوان یک اقتصاد مقاوم داشته باشیم که این اقتصاد بتواند در زمانهای حساس مانند اکنون در برابر شیطنت های ابرقدرت های شیطان صفت مقابله کند بسیار محقق می باشد. نیکزادی اظهارداشت: با توجه به اینکه مخصوصاً در استانهای جنوب کشور در خیلی از مسایل صنعتی نتوانستیم رشد کنیم تعاون می تواند کارساز بشود به شرطی که کنارتعاونی هایمان باشیم. اگراین اتفاق افتاد کارهای بسیاربزرگی انجام می شود. مثلا در شهر بم می شود در ارتباط با مسایل صنایع فن آوری، بسته بندی و صادرات خرما و گردشگری از تعاونی ها استفاده کرد. وی در پایان صحبتهایش ضمن اینکه ازدکتر کلانتری خواست که بحث تعاونیها را پیگیری کنند و کاربنیادی و اساسی ازخود به یادگار بگذارد گفت: بمِ بزرگ،مردمی بودند که در طول تاریخ هرگزغیر ازشهرنشینی جای دیگری زندگی نکردند، نه کپرنشین بودند، نه چادرنشین و نه غارنشین، تمدنی بیش از 6000 سال دارند که 3 تمدن بسیار وسیع به نامهای دارزین، نرماشیر و بم را در منطقه داریم. باید بگویم 2500سال قبل بم مرکز قدرت و فرماندهی جنوب شرق ایران بوده است و امروزهم باید همان باشیم و می توانیم باشیم. به شرط اینکه خودباور باشیم. شهر بم شهری متمدن، بزرگ با مردمانی باهوش،برنامه ریز و تلاشگر می باشد .
در حوزه تعاون به همفکری بیشتری نیاز داریم
درادامه دکتر کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازمدعوین خواست به نشانه اتحاد بین جنوبشرق کشور دستهایشان را به یکدیگر بدهند و گفت: هدف اصلی داشتن نگاه و برداشت واحد در حوزه تعاون است تا عملکردشان با یکدیگر هماهنگ باشد.ما نباید مانند گلوله برف باشیم که وقتی پایین می آید آب شود باید سعی کنیم مانند بهمن باشیم یعنی هرچه به پایین می آید بزرگترشود. وی خاطرنشان کرد:درحوزه تعاون همفکری بیشتر لازم است چون حرکت جمعی و نهضت محسوب می شود و تا تعاون تبدیل به یک نهضت نشود موفقیت لازم به تعاون گران نخواهد رسید. تعاون گران اعم از اداری، تعاونیها،اعضای آنها و مدیران با هم و با هدف مشترک تلاش نکنند تعاون پیشرفت نمی کند و یا پیشرفت محدودی خواهد داشت باید بگویم تعاون وقتی اتفاق می افتد که تفکر تعاون جلو باشد. معاون وزیرتعاون عنوان کرد: نهضت تعاون یک نقش اصلی برای یک حرکت کلی است و سیاست های اقتصاد مقاومتی به روح و کار جمعی متکی است. سرمایه اجتماعی به سرعت قابلیت رسیدن به سرمایه اقتصادی را دارند و تعاون باید بر پایه اعتماد مردم و احترام برپا شود. امسال سیاست ما اولویت بر افزایش بهره وری در تعاونی هاست و تعاونی های فراگیر، کارامد و موفق را توسعه دهیم. در دنیا تعاونی هایی داریم که هر کدام به اندازه دو برابر نفت ما درآمد دارند. استان کرمان می تواند پایلوت یک نمایشگاه کالای تعاونی خوب با دید اقتصادی باشد و همچنین صادرات یکی از کارهای مهم تعاونی هاست و صادرات یعنی کیفیت، قدرت، رقابت و بهره وری. باید تعاونی های صادرات شهرمان را افزایش دهیم. ضعف اصلی ما در صادرات بسته بندی آن محصول می باشد که باید در این زمینه شرکت هایی را ایجاد کنیم. وی در پایان گفت: یکی از برنامه هایی که در این هفته رونمایی شد بازار مجازی تعاونی ها بود که با حضور اتحادیه های تعاونی ها و وزیر محترم رونمایی شد. در این بازار مجازی تعاونی ها در اکثر نقاط کشور می توانند تولیداتشان را عرضه و خرید کنند. اقدام دیگر رونمایی از طرح تامین مالی جمعی بود که این هم در شرایطی که نقدینگی بالایی در جامعه داریم و بسیاری از واحدهای تولیدی برای گسترش توسعه طرح هاشون نیاز به نقدینگی دارند این روش که توسط صندوق سرمایه گذاری ضمانت تعاون انجام می شود. تعاونی ها طرح هایشان را از طریق صندوق معرفی کنند وهر کس علاقه مند باشد در این طرح مشارکت کند سهام دار می شود و برای اعتماد اینکه مردم بتوانند پولشان را در این طرح ها بیاورند صندوق ضمانت اصل سرمایه آنها را تضمین می کند که کسی نگران برگشت سرمایه خود نباشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *