سایت خبری پیام ما آنلاین | راور جزو سه منطقه بزرگ سکونت یوزپلنگ آسیایی در ایران

راور جزو سه منطقه بزرگ سکونت یوزپلنگ آسیایی در ایران





۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲

راور جزو سه منطقه بزرگ سکونت یوزپلنگ آسیایی در ایران
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان محیط زیست کشور گفت: شهرستان راور جزو 3 منطقه بزرگ سکونت یوزپلنگ آسیایی در کشور است. به گزارش ایسنا جوکار در نخستین همایش آموزشی و توجیهی پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در شهرستان راور گفت: به دلیل سال ها تهدید و تلف شدن یوزپلنگ آسیایی در مناطق مختلف کشور و برای عدم انقراض این موجود، تفاهمنامه پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال 80 بین سازمان ملل متحد و سازمان محیط زیست کشور منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه تنها این گونه در حال انقراض در بخش کوچکی در ایران مشاهده شده است، تصریح کرد: این مدل یوزپلنگ در هیچ جای جهان شناسایی و یافت نشده و در شهرستان راور چندین قلاده از یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده است و برای حفاظت و نگهداری از آنان برنامه ریزی های خاصی صورت گرفته است . مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: در ایران به تنهایی 10 مدل گربه سان وجود دارد که در جهان بی نظیر است و یوزپلنگ آسیایی حیوانی نجیب و بی آزار بوده و پناهگاه این حیوان فقط در ایران می باشد و شهرستان راور جزو 3 منطقه بزرگ سکونت یوزپلنگ آسیایی در کشور است و چشم دنیا به این سمت کشیده شده و باید جهت حفظ و نگهداری و احیای آن برنامه ریزی کنیم.
وی در زمینه خسارت پوزپلنگ به احشام اهلی و دامداران مناطق اظهار کرد: به جهت نگهداری از این گونه در حال انقراض در سال 87 بیمه دانا طی قراردادی که با محیط زیست کشور منعقد کرده که در صورت خسارت دامداران از تهدید یوزپلنگ آسیایی به دام های سبک و سنگین خسارات آنان را تضمین و جبران نماید و در این خصوص از دامداران و ساکنین روستاها خواست تا در صورت مشاهده یوزپلنگ هیچ عکس العملی را نشان نداده و از انقراض و تلف کردن یوز جلوگیری کنند .
فرماندار راور هم گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در شهرستان به عنوان یک مرکز و پایلوت در کشور طراحی شده است و یک برند برای شهرستان محروم راور محسوب می شود.
سیدحسن میرصادقی اظهار کرد: امروزه اهمیت محیط زیست و مشکلات موجود در این حوزه بر همه آشکار است که همه برای زیستن و زندگی بهتر به آن نیاز و توجه دارند و متاسفانه شاهد هستیم چه خسارت های جبران ناپذیری توسط انسان بوجود می آید که غیر قابل جبران است .وی توسعه و پیشرفت عمرانی امروز را در گرو حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: اگر به محیط زیست اهمیت ندهیم در آینده نزدیک با شرایط دشواری روبه رو خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *