کمپینی برای نخریدن و واکنش اتاقیها
۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱
کمپینی برای نخریدن و واکنش اتاقیها
یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنشهای زیادی داشتند، موضوع راهاندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود. به گزارش ایسنا، طی سالهای گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرفکنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سالهای گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سالهای گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشتهاند و از جنبه ظاهری تغییر کردهاند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست. از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرفکنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هستهای صحبتهایی مبنی بر ارزانشدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند. نعمتزاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق میشود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است. به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش دادهاند. اما در روزهای گذشته راهاندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گستردهای در عرصه عمومی، بهویژه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنشهای متفاوتی داشتند. در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راهاندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجهای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار میدهد که به واردات بیرویه خودرو دامن بزنند و کارخانههای خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راهاندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمیتواند توجیهی داشته باشد.
یکی از بخشهای اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
مجیدرضا حریری – نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین – معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفتهاند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کردهاند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را بهروز کنند، در غیر اینصورت هیچ ایرادی ندارد که شرکتهای خودروسازی داخلی ورشکست شوند. به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین بهوجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کردهاند، پولهای پیش از آنان گرفتهاند، بدقولی کردهاند و خودروی بیکیفیت عرضه کردهاند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروسازها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد. حریری همچنین اضافه میکند که خودرو ساز داخلی باید بتواند خود را با شرایط بینالمللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
حال باید دید راهاندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو میگذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر میشود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرفکنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه میشوند؟
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید