سایت خبری پیام ما آنلاین | شکست در بازار گوشی های هوشمند با وجود سلطنت در حوزه پی سی؛ برنامه آینده‌ی مایکروسافت چیست؟

شکست در بازار گوشی های هوشمند با وجود سلطنت در حوزه پی سی؛ برنامه آینده‌ی مایکروسافت چیست؟





۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۲۲

شکست در بازار گوشی های هوشمند با وجود سلطنت در حوزه پی سی؛
برنامه آینده‌ی مایکروسافت چیست؟
مایکروسافت سال گذشته طیف گوشی‌های هوشمند سری لومیا را محدود کرد و در هفته‌های اخیر نیز بخشی از نیروهایی را که پس از تصاحب نوکیا به زیر پرچم این کمپانی رفته بودند، از کار برکنار کرد. ردموندی‌ها را باید حاکم بلامنازع دنیای پی‌سی خواند، اما در دنیای گوشی‌های هوشمند، این کمپانی قافیه را باخته است. سوال اصلی اینجا است پس از فروش بخش تولید گوشی‌های همراه و تعدیل نیروی گسترده، مایکروسافت در پی چیست؟ با وجود اینکه بسیاری از علاقمندان به گوشی‌های هوشمند سری لومیا در انتظار عرضه‌ی محصولات بیشتری از جانب ردموندی‌ها بودند، اما مایکروسافت سال گذشته گوشی‌های هوشمند عرضه شده در خانواده‌ی لومیا را محدود کرد.
در هفته‌های اخیر نیز این کمپانی با تعدیل نیروی گسترده در بخشی از کمپانی‌ که پس از انتقال نوکیا به مایکروسافت، به فعالیت ادامه می‌داد، نشان داد که این کمپانی در حال تغییر سیاست‌هایش در قبال گوشی‌های هوشمند است. مایکروسافت پس از فروش بخش تولید گوشی‌های همراه خود به یک کمپانی تحت تملک فاکسکان، ۱,۸۵۰ نفر از کارکنان خود را که اغلب در بخش گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کردند، از کار برکنار کرد. هرچند لومیاهای مایکروسافت بیش از ۹۵ درصد از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوزفونِ بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما عدم عرضه‌‌ی محصولات جدید باعث شده تا سهم پلتفرم ویندوز در بازار گجت‌های موبایل به پایین‌ترین میزان خود برسد. بسیاری معتقدند که ویندوزفون به پایان راه رسیده و مایکروسافت در پی آن نیست تا پلتفرم خود را زنده کند، چراکه دیگر دوران گوشی‌های هوشمند به سر آمده است. هرچند بسیاری سیاست‌های اشتباه مایکروسافت در ورود دیرهنگام به بازار گوشی‌های هوشمند را عامل اصلی شکست ویندوزفون تلقی می‌کنند، اما به واقع چرا این کمپانی نتوانست فروغ حاصل شده در دنیای پی‌سی را تکرار کند؟ ردموندی‌ها چه سیاست‌هایی را برای ادامه‌ی فعالیت خود در این حوزه در سر دارند؟
تعدیل نیروی گسترده در کنار عدم عرضه‌ی محصولات جدید در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند را می‌توان به عنوان گواهی بر تمام اشتباهات مایکروسافت در دنیای گوشی‌های هوشمند خواند. براساس گفته‌های استیو بالمر، مدیرعامل اسبق مایکروسافت، میراث‌داران بیل گیتس، با معرفی ویندوز ویستا تمام فعالیت‌ها و نوآوری‌های صورت گرفته توسط کارکنان این کمپانی را در کنار برنامه‌های جاه طلبانه‌ی این کمپانی برای نسخه‌ی جدید سیستم عامل، تلف کردند. ویندوز ویستا دقیقا چند هفته پس از رونمایی از اولین نسل اول آیفون توسط استیو جابز در ژانویه‌ی ۲۰۰۷ منتشر شد. ویندوز ویستا روشن‌ترین مثال از سیاست‌های اشتباه مایکروسافت است که با در پیش گرفتن آن‌ها، تغییرات در دنیای فناوری را نادیده گرفت و موجبات شکست خود در این حوزه را رقم زد.
مایکروسافت به جای سرمایه‌گذاری به منظور تقویت هر چه بیشتر مواضعش در حوزه گوشی‌های هوشمند به تقویت بیش از پیش مواضع خود در دنیای پی‌سی پرداخت که برنده‌ی بلامنازع آن بوده و هست. ویندوزفون زیرساخت‌های لازم برای توسعه هر چه بیشتر را در اختیار داشت و اپلیکیشن‌هایی نیز برای این پلتفرم پیش از آنکه iOS اپل به بلوغ برسد، برای این سیستم عامل توسعه داده شده بود، اما یکی از مشکلات در رابط گرافیکی ویندوزفون نهفته بود. ردموندی‌‌ها رابط کاربری را با در نظر گرفتن استفاده از قلم طراحی کرده بودند و در واقع ویندوزفون نسخه‌ای کوچک شده از ویندوز مورد استفاده در پی‌سی‌ها بود که با وجود منوی استارت، سعی در موفقیت در حوزه‌ی موبایل داشت. مایکروسافت در رویای گسترش ویندوز در تمام پلتفرم‌ها غرق شده بود، تا اینکه اپل با معرفی پلتفرمی ساده با کاربری بسیار آسان، توجه همه را به خود جلب و تمام کمپانی‌ها را به پیروی از خود واداشت، بطوریکه مایکروسافت نیز در تغییراتی دیرهنگام، به سوی الگوی اپل حرکت کرد.
شکست‌های مایکروسافت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند بسیار عمیق‌تر از ویندوز ویستا و عرضه‌ی این نسخه از ویندوز است. مایکروسافت در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را برای عرضه‌ی یک نسخه‌ی واحد به منظور استفاده در تمام گجت‌ها انجام داده است. با مروری بر سرگذشت مایکروسافت در سال‌های اخیر می‌توان مشکلات موجود در ویندوزفون را به روشنی ملاحظه کرد. مایکروسافت رابط کاربری کاشی‌های زنده را که بسیار خلاقانه بود در ویندوز فون ۷ رونمایی کرد، اما این ویژگی هیچگاه به دلیل مشکلات پیش آمده و تغییرات گسترده در سیستم عامل ویندوزفون، به عنوان یک ویژگی کاربردی مطرح نشد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز ۷ به نسخه‌ی جدید‌تر یا همان ویندوزفون ۸ بروز نشدند، حال آنکه شماری از گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون ۸.۱ نیز به ویندوز ۱۰ برای موبایل بروزرسانی نشده‌اند. مایکروسافت همواره تغییرات بسیاری را در نسخه‌های مختلف ویندوزفون ایجاد کرده که این موضوع در جهت استراتژی کلی سیستم برای عرضه‌ی یک نسخه‌ی واحد به منظور استفاده در تمام گجت‌ها است. هرچند سیاست در پیش گرفته شده در مایکروسافت نهایتا نتیجه‌ای بسیار جالب را در بر دارد، اما زمان و انرژی صرف شده برای آن باعث شده تا بسیاری از مشتریان سرویس‌های این کمپانی دلسرد شده و نتیجه چیزی باشد که امروز شاهد آن هستیم. از طرفی دیگر، تولیدکنندگان گجت‌های هوشمند نیز برای استفاده از ویندوزفون ملزم به پرداخت حق گواهی بودند تا اینکه در سال‌های اخیر بالاخر مایکروسافت استفاده از ویندوز را روی گوشی‌های هوشمند بصورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.
پس از معرفی ویندوز فون ۷، مایکروسافت گوشی هوشمند سری Kin خود را رونمایی کرد. گجت‌های خانواده‌ی Kin براساس ویندوز CE توسعه یافته بودند که نهایتا با توجه به فروش ضعیف، به منظور تقویت هر چه بیشتر ویندوزفون کنار گذاشته شدند.
پس از تلاش‌های فراوان، مایکروسافت سعی کرد تا بخشی از کاربران دسکتاپ خود را به کاربران تبلت تبدیل کند. این کمپانی با معرفی ویندوز ۸ کاملا بخشی از کاربران پی‌سی‌های سنتی را از خود رنجاند. مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز ۸ درصدد آن بود تا با آیپد اپل مقابله کند، همانطور که این کمپانی سعی داشت تا با ویندوزفون ۷ به مبارزه با آیفون بپردازد. مایکروسافت در نهایت موفق شد تا به هدف نهایی خود که استفاده از ویندوز روی تمام گجت‌های مبتنی بر این سیستم عامل بود رسیده و نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ را راهی بازار کند، اما زمان از دست رفته بود و ویندوز ۱۰ نیز با وجود قابلیت‌های جالبی نظیر اپلیکیشن‌های یونیورسال، به منزله‌ی نوشدارویی پس از مرگ سهراب بود.
مایکروسافت امیدوار بود تا با انتشار ویندوز ۸، شاهد شکوفایی و افزایش اپلیکیشن‌های ویندوزی باشد، اما این موضوع به حقیقت نپیوست. انتشار ویندوز ۱۰، توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای این سیستم عامل را بسیار راحت کرده است، بطوریکه هم اینک توسعه‌دهندگان قادرند تا اپلیکیشن‌های iOS خود را به ویندوز ۱۰ ترجمه کرده یا بصورت مستقیم با استفاده از قابلیت‌های ایجاد شده، اپلیکیشن یونیورسال را برای گجت‌های مختلف مبتنی بر ویندوز ۱۰ توسعه دهند، اما هم‌اکنون مشکل دیگری وجود دارد و آن عدم وجود ابزار‌های ویندوزی به اندازه‌ی کافی به منظور تشویق کاربران به توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای این اکوسیستم است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *