سایت خبری پیام ما آنلاین | 9 سال از آغاز پروژه مسکن مهر می گذرد و مشکلات همچنان باقیست مسکن بی مهری

9 سال از آغاز پروژه مسکن مهر می گذرد و مشکلات همچنان باقیست مسکن بی مهری





۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۶

9 سال از آغاز پروژه مسکن مهر می گذرد و مشکلات همچنان باقیست
مسکن بی مهری

بیش از 9 سال از آغاز پروژه مسکن مهر می گذرد اما نه تنها بخش اعظمی از این پروژه به مردم تحویل داده نشده است که تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر مشکلات قضایی هم پیدا کرده اند. همه چیز از روزی شروع شد که محمود احمدی نژاد و دولتش خواستند که با طرحی به نام مسکن مهر، هم قیمت مسکن را کنترل کند و هم به زعم خوشان همه ایرانی ها را صاحب خانه. بر همین اساس بود که طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. این طرح تا پایان دولت دهم هم ادامه داشت اما نه تنها گره ای از کار ملت نگشود که به معضلی برای مردم و دولت مردان یازدهم تبدیل شد. به طوری که مسئولان راه و شهرسازی کشور در دولت تدبیر و امید گاه و بیگاه از بی تدبیری های صورت گرفته در انجام این طرح انتقاد کردند. انتقاداتی که ابتدا به تصمیمات عجولانه ای که در اجرای این طرح اتخاذ شد وارد می شد (مانند افزایش تعداد واحدهای ساخته شده از سالی 200 هزار به یک میلیون). جدای از این انتقادات، مشکلاتی مثل سیستم فاضلاب، نداشتن آسانسور و البته نقشه بسیار ضعیف هم عامل انتقاد بود. این موارد باعث شد تا مسکن مهر عملا به پاشنه آشیلی برای دولت های نهم و دهم تبدیل شود.
تلاش دولت یازدهم برای سامان دادن
به مسکن مهر
البته دولت یازدهم تاکنون برنامه های مختلفی را برای به سرانجام رساندن مسکن مهر در نظر گرفته است. در تازه ترین برنامه، چهارشنبه گذشته در هیات دولت با اختصاص اعتبار مورد نیاز برای آماده سازی شرایط خدمات زیربنایی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر موافقت شد. براین اساس، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا پایان سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۵، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران، مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مبلغ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو از محل فروش انشعابات، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور با عنوان «تخفیف عوارض پروانه، حمایت های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر» به وزارت راه و شهرسازی و مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از همین محل با عنوان «زیرساخت مسکن مهر- سهم دولت» به وزارت نیرو اختصاص یافت. اما این برنامه ها جلوی انتقادات تند و تیز دولتی ها از مسکن مهر را تا به حال نگرفته است.
روایت وزیر راه از مسکن مهر
قفسه ای برای انسان
یکی از تندترین انتقادها را متولی اصلی طرح مسکن مهر در دولت یازدهم به پروژه مسکن مهر داشت. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در همایش چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران شهر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی طرح مسکن مهر را به قفسه ای که در آن انسان می گذارند تشبیه کرد. وی گفت که مسکن مهر تصویری از انسان‌هایی را به ما نشان می‌دهد که همچون کالا می‌توان آن‌ها را در هر جایی از این سرزمین داخل قفسه‌هایی جا داد. پروژه‌ای که در آن نه مساله شهر را می‌بینید، نه مقام انسان و نه ساختار اجتماعی را، فقط یکسری قفسه است که می‌توانید در آن هم کالا بگذارید و هم انسان. از این دست انتقادها البته کم نبود. بهمن ماه 94 هم محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم شورای اسلامی از وضعیت مسکن مهر انتقاد کرد و از مدیرکل راه و شهرسازی خواست که فکری به حال مسکن مهر بکند. علاوه بر این مردمی هم که ساکن این خانه ها بودند از امکانات واحدها راضی نبودند. اما این همه مشکل مسکن مهر نبوده و نیست.
از 33 هزار واحد
18 هزار واحد هنوز نیمه تمام هستند
روز گذشته مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان از برخی مشکلات مسکن مهر در استان کرمان پرده برداشت. طبق گفته علی حاجی زاده در شمال استان کرمان 33 هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که تاکنون 15 هزار واحد آن به مردم تحویل داده شده است و هنوز 18 هزار واحد به اتمام نرسیده اند. البته عملیات اجرایی این 18 هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر با پیشرفت های فیزیکی 15 تا 80 درصد ادامه دارد.
3 هزار واحد ساخته شده در انتظار رفع مشکلات
آن طور که این مسئول به ایسنا گفته عملیات ساختمانی حدود 3 هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر هم به پایان رسیده اما به دلیل وجود مشکلاتی همچون محوطه سازی، نصب انشعاب و آسانسور هنوز قابل استفاده نیستند. البته حاجی زاده این خبر را هم داده که طبق برنامه قرار است تا پایان سال جاری این مشکلات رفع شود.
یک هزار و 500 واحد متقاضی ندارند
وی همچنین گفت: پروژه هایی وجود دارد که به دلایل مختلف فاقد متقاضی هستند که در حوزه اداره ما یک هزار و 500 واحد را شامل می شود و قبل از سال جاری اطلاعات این واحدها را در سامانه الکترونیکی اداره قرار داده ایم و کسانی که علاقمند باشند، هر کدام از این واحدها را انتخاب و اطلاعات را در سایت تکمیل کنند و با مراجعه به اداره، ثبت نام آنها را انجام می دهیم. مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: طی روزهای گذشته همه شرط های مربوط به متقاضیان مسکن مهر حذف شد و هر مراجعه کننده ای که بتواند منابع مالی مورد نیاز واحد را تامین کند، می توانیم ثبت نام را انجام دهیم و با توجه به اینکه واحدها در مراحل مختلف پیشرفت هستند، بعد از تکمیل، تحویل متقاضی می شود.
مشکلات قضایی 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر
اما یکی از مهمترین مشکلاتی که حاجی زاده به آن اشاره کرده، مشکلات قضایی تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر است. مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان کرمان خبر داده که بیش از 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر در شمال استان کرمان درگیر مشکلات قضایی هستند. وی گفت که عمده مشکل این واحدها اختلاف مالی بین مدیران و اعضای تعاونی هاست و این موضوع موجب شده تا در دادگستری پرونده هایی ایجاد شود. وی افزود: در حوزه عملیات اجرایی کار انجام شده اما مشکلاتی که بعضا بین اعضا و مدیران تعاونی پیش می آید، بهتر است قبل از مراجعه به سیستم قضایی، با برگزاری مجامع در تعاونی رفع شود، زیرا ممکن است کار در سیستم قضایی به درازا بکشد و برای مردم نارضایتی به وجود آورد.
مشکلاتی در زمینه خدمات زیربنایی
مسکن مهر وجود دارد
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه اظهار داشت: در زمینه خدمات زیربنایی مسکن مهر مشکلاتی در جاهایی وجود دارد که باید در تعدادی از آنها خدمات مزبور ایجاد و در برخی دیگر، انشعابات خریداری و نصب شود که به عهده شرکت های تعاونی است. حاجی زاده خاطرنشان کرد: تاکنون قریب 700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن مهر در شمال استان کرمان پرداخت شده و حداقل معادل همین مبلغ به وسیله مردم پرداخت شده که باید با تامین سایر منابع مورد نیاز در این بخش، واحدها تکمیل و تحویل شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *