پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جرائم سبز

جرائم سبز





۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۶

جرائم سبز

هرگونه فعل زیان آور به محیط زیست اعم از طبیعی و انسانی، جرائم زیست محیطی تلقی می شود. این دسته از جرائم ماهیتی پیچیده و چند بعدی دارند. خصوصیات جرائم زیست محیطی موجب شده که جرم شناسان، شاخه مطالعاتی جدید به عنوان جرم شناسی سبز یا جرم شناسی زیست محیطی را ایجاد کنند. براساس جرم شناسی زیست محیطی، پیش از مقابله وپیشگیری از جرم، ابتدا بایدمدل خاصی از جرم، شناسایی و طراحی شود، چرا که جرائم زیست محیطی بسیار پیچیده بوده و شرایط و ماهیت خاص خویش را دارند.
ویژگی های جرائم زیست محیطی
ویژگی های جرائم زیست محیطی عبارت است از: چند بعدی بودن جرائم زیست محیطی، غیرمستقیم بودن نتایج جرائم زیست محیطی و خارج از دید عموم بودن جامعه و چند بعدی بودن جرائم زیست محیطی می باشد. به گزارش روزنامه قانون، یکی از ویژگی های جرائم زیست محیطی، دو بعدی بودن آن است. به عبارت دیگر این جرم ازیک سو جزو جرائم یقه سفید محسوب می شود. این موضوع زمانی واضح تر می شود که غالب مرتکبان این جرم نمایندگان شرکت ها هستند و درجهت دستیابی به اهداف و اغراض خود دست به ارتکاب جرم می زنند.در بعد دیگر، در برخی از موارد جرم توسط افرادی ارتکاب می یابد که نماینده شرکتی خاص یا در پی اهداف شرکت ها نیستند و لزوما مجرم یقه سفید محسوب نمی شوند بلکه مجرمان یقه آبی هستند. ساترلند در تعریف جرم یقه سفید آورده است «جرمی است که شخص قابل احترام و برخوردار از یک موقعیت عالی اجتماعی به اعتبار حوزه نفوذ وتصرف خود مرتکب آن می شود.» بزهکاران یقه سفید اغلب جزو طبقات مرفه و دارای مهارتی خاص در ارتکاب جرائم هستند به این جهت کمتر دستگیر می شوند و تعداد این بزهکاران در جمعیت کیفری زندانیان بسیار زیاد است. جرائم یقه سفید برخلاف جرائم خیابانی و سنتی، بدون استفاده از خشونت صورت می گیرد. به اعتبار بهره گیری از توان فکری و ذهنی است. جرم شناسان سبز، جرائم زیست محیطی را بر جرائم یقه سفید منطبق و از مصادیق آن می دانند.غیرمستقیم بودن نتایج جرائم زیست محیطی در جرائم محیط زیستی که یکی از مصادیق جرائم یقه سفید است، مجرمان با اعمال نفوذ در نظام حکومتی اقدام به پاره ای اقدامات سودجویانه غیرمجاز می کنند که منجر به صدمه به محیط زیست بشری می شود. برای نمونه احداث کارخانجات خارج از استانداردهای لازم در اماکن غیرمجازمی تواند منجر به آلودگی هوا از طریق فعالیت های کارخانه به خاطر عدم رعایت کیفیت مورد نیازشود.
آلودگی صوتی
همچنین آلودگی صوتی برای ساکنان وریختن غیرمجاز ضایعات در محیط زیست که نهایتا موجب آلودگی محیط خشکی با آب های رودخانه ها، دریاها و دریاچه ها می شود. نتایج حاصل ازبزه های زیست محیطی اغلب به جهت ماهیت خاص شان غیرمستقیم بوده و کشف جرائم مدت زیادی طول می کشد. همچنین در جرائم علیه محیط زیست اعم از محیط زیست طبیعی و انسانی، بزه دیده می تواند نسل های فعلی یا آینده باشد. خارج از دید عموم افراد جامعه بودن و به همین لحاظ امری است که نه تنها کشف آنها سخت تر می کند بلکه تحقیق آنها نیازمندمهارت هایی خاص از سوی متصدیان مربوطه است. در تخریب محیط زیست طبیعی مانند شکار غیرمجاز حیوانات و استفاده بیش از حد منابع طبیعی همچون جنگل ها و… طبق عادت مجرمان در جرائم به صورت پنهانی مرتکب جرم می شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *