پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکته

نکته





۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۴

محیط زیست
به همه‌ی محیط‌هایی که در آن‌ها نوعی از، زندگی جریان داشته باشد “محیط زیست ” گفته می‌شود.
از جمله: استخرآب، شهر، اقیانوس، کویر و …. برای بقای‌ یک محیط زیست، ارتباط متقابل موجودات زنده با‌ یکدیگر و با عوامل غیرزنده، امری لازم و ضروری است. عوامل زنده‌ی‌ یک اکوسیستم عبارتند از: تولید کننده ( گیاهان سبز) مصرف کننده (جانوران)، تجزیه کننده‌ها (باکتری‌ها و قارچ‌ها) مهم ترین ارتباط جانداران با ‌یکدیگر، ارتباط غذایی است که به صورت زنجیره‌ی غذایی و شبکه‌ی غذایی جریان دارد و در نهایت همه‌ی جانداران کره‌ی زمین ‌یک شبکه‌ی غذایی بزرگ به نام شبکه‌ی حیات را تشکیل می‌دهند.
عوامل غیر زنده محیط زیست عبارتند از:
دما، نور، آب، گازها، مواد شیمیایی،گرما، (که بیشتر از اشعه‌ی مادون قرمز حاصل از نور خورشید به دست می‌آید). برنامه‌های مربوط به زیست محیطی باید آن چنان در نظر گرفته شوند که بقای همه‌ی موجودات دریک سیستم تضمین گردد.
روابط بین انسان و طبیعت ‌یک بحث قدیمی ‌است که تا مدت‌ها تصور می‌شد. طبیعت با نیروی تصفیه کننده و تنظیم کننده اش، تعرضات انسان را هضم خواهد کرد. افزایش جمعیت، تجارت‌های پر سود عاج فیل، شاخ کرگدن‌ها، پوست تمساح، جنگل زدایی و بهره برداری از جنگل‌ها و مصرف بیش از حد انرژی با سرعت زیادی موجب برهم زدن نظم شگفت انگیز مکانیزم جهان شده است. از طرفی بلا‌های طبیعی (سیل، آتش فشان، زلزله و… ) و‌ یا تغییرات آب و هوایی باعث دگرگونی‌های مهمی‌در میراث جانداران زمین شده اند.
کاهش آلودگی هوا
در گذشته مصرف روزانه انرژی مردم بسیار کم بود و بیشترین وسایل خانگی از جنس مواد قابل تجزیه مثل چوب بود که پس از مصرف و دور انداختن، به طور طبیعی تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند. ولی امروزه در جهان صنعتی، جنس بیشتر وسایل از مواد غیرقابل تجزیه مثل پلاستیک است که موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. از طرفی ماشین‌ها نقش زیادی در آلودگی محیط زیست دارند. ماشین‌ها هم در زمان تولید و هم در زمان مصرف ایجاد آلودگی می‌کنند.
همه ما می‌توانیم به وسیله بازیافت مواد و وسایل خانگی و استفاده از وسایل عمومی، سهم شایانی در کاهش آلودگی داشته باشیم. بازیافت زباله‌ها‌ی صنعتی نقش مهمی‌در صرفه جویی انرژی وکاهش میزان استفاده از مواد خام اولیه دارد. بازیافت قوطی‌ها و بطری‌ها باعث می‌شود تا زباله کمتری وارد محیط زیست شده و آلودگی کمتری ناشی از مصرف انرژی در محیط ایجاد می‌گردد. از طرفی با کاهش بسته بندی‌ها و بازیافت بعضی از مواد شیمیایی استفاده شده مراحل تولید، آلودگی صنعتی کاهش می‌یابد. طراحی وسایل مثل ماشین و کامپیوتر به شکل قابل بازیافت وساختن آنها به گونه ای که اجزا و مواد تشکیل دهنده آنها مجددا” مورد مصرف قرار گیرند، در آینده باعث خواهد شد که به جای دور انداختن آنها (به دلیل جدا نشدن قطعات وعدم استفاده مجدد) مواد خام آنها قابل بازیافت واستفاده مجدد باشند. در سال‌های اخیر مهندسین به دنبال منابع انرژی تمیز تری بوده اند و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند تا به راه‌هایی برای کاهش آلودگی دست‌ یابند. این انرژی‌ها عبارتند از: باد، قدرت امواج دریا برای تولید انرژی، استفاده از الکتریسیته برای تأمین نیروی محرکه اتومبیل‌ها، تأمین انرژی از‌یک منبع مثل باد و خورشید که در صورت تحقق‌ یافتن آلودگی ناشی از اتومبیل‌ها به شدت کاهش خواهد ‌یافت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *