پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش پیام ما از پدیده وحشیانه و غیرانسانی آزار و اذیت حیوانات؛ تلاش برای احقاق حقوق حیوانات

گزارش پیام ما از پدیده وحشیانه و غیرانسانی آزار و اذیت حیوانات؛ تلاش برای احقاق حقوق حیوانات





۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۴۵

گزارش پیام ما از پدیده وحشیانه و غیرانسانی آزار و اذیت حیوانات؛
تلاش برای احقاق حقوق حیوانات

حیوان آزاری و حیوان کشی، پدیده شومی است که نه جدید است و نه قدیمی، اما این روزها بواسطه حضور شبکه های مجازی، انعکاس این خبرهای تلخ و هولناک، خیلی زود اتفاق می افتد. هنوز صحنه کشتار بی رحمانه یک پلنگ ایرانی در بردسیر کرمان،کشتن و از حدقه درآوردن چشم یک پلنگ دیگردر کهکیلوییه، به جان هم انداختن سگ ها در زنجان، آزار سگ زنده در تهران، زنده سوزاندن یک الاغ، تکه تکه کردن خرس قهوه ای در سمیرم و کشتن چارپاها، اعدام یک بزمجه بیابانی و سگ کشی با تزریق اسید، کتک زدن وحشیانه یک سگ در گلستان به دست صاحبش و مثله کردن و پوست کندن روباه توسط جوانان شبستری از ذهن ما پاک نشده که تصاویرخشونت بار دیگری علیه جانوران این بار در میانه منتشر می شود.
در این تصاویر که مادر خانواده در اینستاگرام به اشتراک می گذارد، لاشه روباهی را به تصویر می کشد که به دلیل خوردن مرغ خانه، با ضربه های هولناک پدر در برابر چشمان دختربچه خردسال، از پا در آمده و با گذشتن طنابی از بدنش، میان دو درخت معلق است.
اعتراضات در صفحه این کاربر تا جایی ادامه پیدا می کند که سرانجام به حذف تصاویر توسط کاربر منجر می‌شود اما سوال‌هایی که در ذهن مخاطب ایجاد کرده همچنان باقی می‌مانند: قانون برای این رفتار خشونت‌آمیز با گونه‌های حیات وحش چه مجازاتی در نظر گرفته؟ اگر به راستی روباه خساراتی متوجه خانواده کرده باشد، آیا راهی به جز این شکنجه دردناک در حضور فرزند خانواده وجود ندارد؟
سعید شوکتی، فعال حیات وحش، می‌گوید: از آنجا که محل وقوع این جنایت علیه حیات وحش، توسط کاربر، میانه ذکر شده بود، با اداره حفاظت محیط زیست میانه تماس گرفتیم و تصاویر را ارسال کردیم تا با توجه به در دسترس بودن مشخصات کاربر، اقدامات لازم توسط این اداره معمول شود‌ اما علی‌رغم وعده پیگیری توسط مسئولان این اداره تا کنون شاهد برخوردی با عامل این کشتار نبوده‌ایم.
وی معتقد است: جریمه 8 میلیون تومانی کشتار روباه، شاید چندان چشمگیر به نظر نیاید اما در صورت اعمال قطعاً تا حدودی قابل توجه از تکرار جنایات مشابه جلوگیری خواهد کرد. شوکتی، ضمن ابراز تاسف از ترویج حیوان آزاری در سطح جامعه می گوید: در جایی که با یک فنسی کشی ساده می‌توان مرغ و خروس‌ها را لااقل طی ساعات شب، محصور و از دسترس حیواناتی چون روباه و شغال خارج کرد، کشتار و شکنجه بیمارگونه این حیونات که به دنبال تخریب زیستگاه و کمبود طعمه، مرغ و خروس‌هایی را که بی هیچ محافظتی رها شده‌اند به حکم غریزه شکار می‌کنند، غیرقابل توجیه است و شایسته است به محض اطلاع‌رسانی به مسئولان، مورد پیگیری و برخورد جدی قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: حتی در صورت ورود این حیوانات به مناطق مسکونی، ساکنان می‌توانند طی تماسی با اداره محیط زیست منطقه، خواهان انتقال حیوان مهاجم توسط مسئولان شوند. خصوصاً که حیوانی چون روباه و شغال خطری متوجه انسان نمی‌کنند.
ساناز سماواتی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بیش از 20 سال است که در NGO های زیادی در راستای حمایت از حیوانات و حقوق آن ها فعالیت می کند. وی که کارهایی که برای حیوانات آزار دیده زیادی انجام داده می گوید:من به عنوان یک هنرمند ویک شهروند عادی سالهاست که به صورت خود جوش و نهاد های مردمی در جهت حمایت از حقوق حیوانات و تلاش برای اینکه آنها از شرایط مطلوبی برخوردار باشد فعالیت می کنیم . این فعالیت ها نیز صرف در جهت احقاق حقوق حیوانات شهری نیست گسترده، فعالیت من یه شخصه به محیط زیست بر می گردد و تلاشی که داریم همگی من و دوستان هنرمند دیگر می کنیم برای این است که شرایط مطلوب تری برای حیوانات شهری فراهم کنیم. به خصوص بعد از جریانات سگ کلاله حمایت مردمی تشدید شد و حامیان زیادی به جمع ما پیوستند. جا دارد که از سرکار خانم ابتکار تشکر کنم. با اینکه خواسته حمایت از حیوانات شهری هیچ ربطی به حوزه محیط زیست نیست اما ایشان به عنوان شخصیت حقوقی دارند کمک می کنند برای به تصویب رسیدن قوانینی در جهت جلوگیری از آزار حیوانات. اصولا حیات وحش در محیط و حدود اختیار محیط زیست هستند و این سازمان موظف به حمایت و دفاع از حقوق آنها هستند که خوشبختانه سازمان محیط زیست در حال انجام وظایف خود نیز به نحو احسن هست. هرچند با همه فعالیتی که دارند بعضا در بعضی جاها شاهد اجرای ضعیف قانون نیز بوده ایم. مثلا همان محیط بان هایی که در حین انجام وظیفه دچار حادثه شده و شکارچی را به اشتباه کشته اند و به قصاص محکوم شده اند.
سماواتی از رفتارهای شهروندان در مورد رفتار با حیوانات شهری گفت: اما بیشترین حساسیتی که در حال حاضر جامعه به آن پرداخته بحث آزار حیوانات شهری است و حیوانات شهری از آن جاییکه شهرداری و برخی مردم با آنها مهربان رفتار نمی کنند ، دچار مشکلاتی شده اند. وقتی عده ای از شهروندان به شهرداری زنگ می زنند و در خواست می کنند که باید حیوانات از سطح شهر جمع آوری شوند، خوب سوال اینجاست این حیوانات بعد از جمع آوری در کجا باید رها سازی شوند؟ چون ما روز به روز محیط شهری را گسترش می دهیم و از اطراف به سمت زیستگاه این حیوانات تعرض می کنیم . خوب این حیوانات وقتی جایی نداشته باشند خواه نا خواه به داخل شهر ها می آیند. بسیاری از شهرک های اطراف تهران در دل جنگل ساخته شده است . در جایی که متعلق به حیوانات بوده است . ما به عنوان شهروند و انسان باید به این فکر کنیم که راه همزیستی با حیوانات را یاد بگیریم.
وی افزود: ما مورد داشته ایم که شخصی خرگوشی را به خانه اش آورده و ابزاری از آن استفاده کرده و بعد در خیابان رهایش کرده است. مورد داشته ایم توله گرگ را به اسم توله سگ به زوجی فروخته اند و بعد از سه ماه زوج جوان متوجه شده اند که این توله سگ نیست و به پارک پردیسان تحویل داده اند . متاسفانه قوانین مدونی برای نظارت در این زمینه ها وجود ندارد. اما خوشبختانه در حال حاضر تعاملاتی که با شهرداری شده است به این نتیجه رسیده اند که جمع آوری حیوانات صرفا نمی توان راه حل نهایی باشد. خوشبختانه با تلاش حامیان موفق شدیم که جلوی کشتار سگ ها را بگیریم. اما جمع آوری حیوانات شهری همچنان برقرار است.
این بازیگر قدیمی تلویزیون خودش هم حیوانات خانگی زیادی دارد. وی در این باره گفت: من تا دلتان بخواهد حیوان خانگی دارم و چون کارهای حمایتی هم انجام می دهم حیوانات زیادی به خانه من در حال تردد هستند. آخرین حیوانی که برای حمایت به خانه من آمد کلاغی بود که در منطقه بالاشهر تهران توسط فرد ناشناسی با گلوله مورد حمله قرار گرفته بود و با عمل جراحی یک بال خود را از دست داده و پایش نیز پلاتین کار گذاشتند.
سوال اینجاست که چرا باید یک نفر به خودش اجازه دهد که جان یک مخلوق خداوند را بگیرد. دین مبین اسلام دین رافت و بخشش و عشق است. در هیچ کجایی قرآن گفته نشده است که ما اجازه داشتیم جان مخلوقی دیگری را بگیریم . حتی برای عمل ذبح نیز در دین ما اشاره شده است که به حیوان آب داده شود، باید با چاقوی خیلی تیزی ذبح شود که زجر نکشد، جلوی حیوان دیگری از جنس خودش ذبح نشود و قشنگ تر است با کلام خدا آن را ذبح کنید.
چندین روز پیش متاسفانه ما گربه ای را در منطقه نظام آباد در حال فجیعی پیدا کردیم. این گربه به وسیله کاموا دست و پایش به هم دوخته شده بود و ما به آن رسیدگی کردیم و خوشبختانه در حال حاضراین گربه اوضاع خوبی دارد.
من به کسانی که حیواناتی را در خیابان پیدا می کنند که مورد آزار قرار گرفته اند پیشنهاد می کنم که با وسایل ارتباط جمعی می توانند به راحتی انجمن های حمایت از حیوانات را پیدا کنند و آن حیوان را به آنجا تحویل دهند. ما باید روی فرهنگ سازی و همزیستی حیوانات برنامه ریزی کنیم و آموزش دهیم. این نکته اگر در فرهنگ جامعه ما جایگاه خود را پیدا کند قطعا می توانیم شاهد روزهای خوبی برای حیوانات در کنار خودمان باشیم .
متاسفانه از این گونه اعمال وحشیانه و حوادث غیر انسانی هر از گاهی در همه جای دنیا و ایران و حتی کرمان اتفاق می افتد که از نمونه های آخرآن می توان به اذیت و آزار یک توله سگ بی پناه توسط عده ای افراد از خدا بی خبر، اشاره کرد که گردن حیوان را با یک طناب محکم بسته بودند که منجر به بریدگی شدید از ناحیه گردن و عفونت در قسمت گوش وگردنش شده بود، خوشبختانه با حضور عوامل پناهگاه حیوانات بلاصاحب و بی سرپرست که به ابتکار شهرداری در کیلومتر 7 جاده کوهپایه راه اندازی شده و همچنین دکتر نیکزاد در بیمارستان دانشکده دامپزشکی که عمل جراحی راانجام دادند، خوشبختانه از خطر مرگ نجات پیدا کرد.
تعرض انسان به حیات وحش به انحاء مختلف از شکار بی رویه گرفته تا تخریب زیستگاه، مدتهاست گیاهخوارانی چون گراز و گوشتخوارانی چون خرس، پلنگ، روباه، شغال و گربه جنگلی را برای دسترسی به آب و خوراک، به سوی مناطق مسکونی سوق داده است. جایی که روزگاری، زیستگاه این گونه ها به شمار میرفت اما امروز در آن به عنوان میهمانی ناخوانده و مزاحم شناخته می شوند. این میهمانان مزاحم اما به جای طرد شدن توسط ساکنان جدید، مورد استقبالشان قرار می گیرند تا طی شکنجه ای مرگبار، اسباب تفریحی غیرانسانی را برایشان به ارمغان آورند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *