پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسئولان قضایی استان کرمان با ایجاد شهر جدید در کرمان مخالفت کردند فرمان ایست به دل عالم

مسئولان قضایی استان کرمان با ایجاد شهر جدید در کرمان مخالفت کردند فرمان ایست به دل عالم





۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۲۸

مسئولان قضایی استان کرمان با ایجاد شهر جدید در کرمان مخالفت کردند
فرمان ایست به دل عالم

کرمان دل عالم. این عبارت از شعر معروف شاه نعمت الله ولی، چند روزی هست که خبرساز شده. البته نه شاه نعمت الله ولی و نه شعرش که ایجاد شهری به نام «دل عالم» باعث شده تا این عبارت در روزهای گذشته بیشتر به گوش کرمانی ها بخورد. ماجرا از چهار روز پیش شروع شد. در نشست شورای حقوق بیت المال بود که مسئولان قضایی از تلاش برخی برای ایجاد شهری جدید به نام «دل عالم» خبر دادند و البته به طور واضح مخالفت خود را هم بیان کردند. همین صحبت ها کافی بود تا مشخص شود که یکی از طرح های قدیمی که قرار بوده در محدوده شهر کرمان اجرا شود و به دلایل مختلفی از دستور کار خارج شده بود، مجددا توسط طراحان آن در حال پیگیری است. پیگیری هایی که البته نه توسط خود طراحان که با مخالفت مسئولان قضایی استان کرمان با ایجاد شهر جدید «دل عالم» رسانه ای شد.
شهر دل عالم، برادر بزرگ هفت باغ
طرح ایجاد شهری جدید به نام «دل عالم» مربوط به سال های اخیر نمی شود. اوایل دهه هشتاد شرکتی با همین نام در کرمان تاسیس و محمد سام، عضو وقت شورای اسلامی شهر کرمان، مدیرعامل این شرکت و شهریار ذوالعلی (از نزدیکان حسین مرعشی و عضو هیات مدیره موسسه خیریه مولی الموحدین) هم نایب رییس هیات مدیره شد. شرکت کرمان دل عالم از شرکت های نزدیک به موسسه خیریه مولی الموحدین محسوب می شد و به نظر می رسید این طرح در ادامه پروژه هفت باغ علوی باشد. پروژه ای که توسط شرکت عمران علوی ماهان، از دیگر شرکت های وابسته به خیریه مولی الموحدین، انجام شده بود و موافقان و مخالفان بسیاری داشت و دارد. طرح شهر جدید دل عالم هم به نوعی برادر بزرگ هفت باغ بود. طبق این طرح، قرار بود از میدان آخر اتوبان هفت باغ به سمت جوپار، یعنی سمت چپ محی آباد و از بعد از هایتک تا کوه های جوپار، شهری جدید به نام کرمان دل عالم ایجاد شود که به دلیل تغییر دولت و روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، سال ها این طرح مسکوت مانده بود. حتی شرکت کرمان دل عالم هم در شهریور ماه 85 به دلیل عدم فعالیت منحل شد. اما به نظر می رسد حالا پس از سال ها، این طرح مجددا از طرف طراحان در حال پیگیری است و همین پیگیری ها موجب شد تا مسئولان قضایی استان کرمان واکنش هایی داشته باشند.
رییس کل دادگستری استان: در برابر ایجاد شهر جدید «دل عالم» قاطعانه می ایستیم
یدالله موحد رییس کل دادگستری کرمان چهار روز پیش در نشست شورای حقوق بیت المال با اشاره به درخواست واگذاری زمین برای ایجاد شهر جدید «دل عالم» گفته بود: همه مجموعه های ذیربط باید گزارش این جلسه مبنی بر شهر جدید دل عالم از مرکز هایتک تا جوپار را به مسئولان بالادستی خود مطرح کنند و ما نیز در درون دستگاه قوه قضاییه این بحث را پیگیری خواهیم کرد و سازمان بازرسی کل کشور نیز این کار را دنبال خواهد کرد و به جد در مقابل این کار ایستادگی می کنیم.
مدیرکل بازرسی استان: عده ای می خواهند
پولی به جیب بزنند
مدیرکل بازرسی استان کرمان اما واکنش تندتدی نسبت به این موضوع داشت. به گزارش مهر وی ایجاد شهر جدید «دل عالم» را به نفع استان کرمان ندانست و گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال در برابر اجرای این طرح خواهد ایستاد. احمد آبیار یکشنبه شب در نشست شورای حقوق بیت المال در محل دادگستری کرمان در رابطه با طرح ایجاد شهر دل عالم گفت: این کار خلاف مصالح ملی و عمومی است و در حالیکه به شدت پیگیری می شود و سکوت برخی مسئولان را به همراه دارد اما شورای حفظ حقوق بیت المال در برابر اجرای آن خواهد ایستاد.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ زیست محیطی و … این شهر به هیچ وجه قابلیت اجرا را ندارد، گفت: مسئولین باید بیدار باشند و نباید کوتاهی کرده و اجازه دهیم با سکوت و همکاری و همراهی این اراضی که میراث هزاران سال دیگر آیندگان کرمان خواهد بود را تفکیک کنند و پولی به جیب بزنند و فقط ذوقشان بنای یک «شهر روستا» باشد. آبیار با بیان اینکه عده ای یقه سفیدها کارهایی انجام می دهند که این کارها به نفع و مصلحت استان نیست، گفت: مدیران استان باید در برابر این کارها کاملا هوشیار بوده و سکوت نکنند و همواره مصالح استان کرمان را مد نظر داشته باشند.
مدیرعامل شرکت کرمان دل عالم: اجرای این طرح همانند هفت باغ به نفع کرمان است
مدیرعامل شرکت کرمان دل عالم در رابطه با طرح ایجاد شهر «دل عالم» به «پیام ما» گفت: این طرح از سال ها پیش ارائه شده اما هنوز مجوزی برای آن صادر نشده است. محمد سام افزود: هنوز برای ایجاد این شهر اقدامی نشده در حالی که طرح ها آماده اند و به وزارت راه و شهرسازی ارائه دادیم. اساس کار راه و شهرسازی است اما کمیسیون های مختلفی مثل محیط زیست در استانداری برگزار می شود و تاکنون مجوزی به ما نداده اند.
وی در واکنش به مخالفت های اخیر با این طرح، اظهار داشت: همانطور که هفت باغ کلی منفعت برای مردم و شهر داشت، این طرح هم به نفع کرمان است. در زمان اجرای هفت باغ، 15 شرکت کرمانی مشغول به کار شده بودند. افراد زیادی کار می کردند و مردم با پول خود این طرح را به سرانجام رساندند و در نهایت از هر قشری در هفت باغ صاحب زمین شدند. وی افزود: امروز اکثر مردم به هفت باغ می روند و اوقات خود را در آن جا می گذرانند. این موضوع به نشاط مردم کمک می کند. این شهر هم قرار است یک شهر استاندارد باشد و موارد مختلفی مثل صنعت و گردشگری در آن دیده شده است. مدیرعامل شرکت کرمان دل عالم در پاسخ به این سوال که با تعطیلی این شرکت، این طرح از طرف چه شرکت هایی می خواهد اجرا شود، گفت: بخش خصوصی مثل هواپیمایی ماهان و خودروسازی ها. همین هایی که تا امروز بسیار در توسعه کرمان نقش داشته اند.
اگر تشکیلاتی بتواند طرح را انجام دهد، از هر جناح سیاسی که باشد طرح را به آن تقدیم می کنیم
محمد سام در ادامه با بیان اینکه کسی از ایجاد این شهر نفع خاصی ندارد، تصریح کرد: این طرح برای کرمان است. الان هم می گوییم که اگر تشکیلاتی بخواهد و بتواند این طرح را به سرانجام برساند، ما دو دستی طرح را تقدیم می کنیم. حالا این تشکیلات از هر دسته و جناح سیاسی می خواهد باشد. چرا که هدف ما پیشرفت کرمان است. ما می خواهیم به مردم کرمان کمک شود و به دنبال نفع خاصی نیستیم. عضو دوره های اول تا سوم شورای شهر کرمان در پایان گفت: در شورای حقوق بیت المال به این طرح ایراد گرفته اند، مگر ما می خواهیم از بیت المال استفاده کنیم؟ پول از بخش خصوصی قرار است بیاید.
معاون عمرانی استاندار: استانداری هیچ موضعی درباره شهر «دل عالم» ندارد
معاون عمرانی استاندار کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: مصوبه ایجاد شهرهای جدید از طریق وزارت راه و شهرسازی باید صادر شود. ابوالقاسم سیف الهی افزود: در استان کرمان هم بحث سه شهر جدید مطرح است اما «دل عالم» در میان این شهرها نیست. وی تصریح کرد: سه شهر جدید در حوزه شهرستان های بردسیر و سیرجان در دست بررسی است اما هنوز مطالعات هم آغاز نشده. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخیرا درخواستی مبنی بر ایجاد شهر «دل عالم» به شما نشده است، اظهار داشت: اصلا در حوزه معاونت عمرانی تا امروز بحثی در این رابطه نداشتیم. سیف الهی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر درخواست شود، موضع استانداری کرمان چگونه خواهد بود، گفت: مراجع قانونی باید در این خصوص تصمیم گیری کنند و نظر بدهند. استانداری در این خصوص هیچ موضعی ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع را هم که معاونت عمرانی صورت جلسه ای را در این رابطه داشته تکذیب می کنم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نگذاریم ورزش پلی باشد برای ورود فرهنگ غربی

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار:

نگذاریم ورزش پلی باشد برای ورود فرهنگ غربی

مراسم اربعین امسال  با شکوه‌تر از هر دوره  دیگری برگزار شد

رهبر معظم انقلاب

مراسم اربعین امسال با شکوه‌تر از هر دوره دیگری برگزار شد

دشمن غاصب رو به ضعف و «مقاومت فلسطین» رو به قوت است

رهبری در پاسخ به دبیرکل جهاد اسلامی:

دشمن غاصب رو به ضعف و «مقاومت فلسطین» رو به قوت است

هر کس مردم را ناامید کند، به سود دشمن کار می‌کند

بیانات رهبری در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری منتشر شد؛

هر کس مردم را ناامید کند، به سود دشمن کار می‌کند

خودروسازان سواستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از کارگران :

خودروسازان سواستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد

هشدار درباره هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه

رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان مطرح کردند:

هشدار درباره هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه

ابلاغ پیام همدردی رهبر انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان

ابلاغ پیام همدردی رهبر انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر افغانستان

حضور رهبری بر سر مزار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی

حضور رهبری بر سر مزار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی

درصنعت خودرو به کیفیت توجه نمی‌شود

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی

درصنعت خودرو به کیفیت توجه نمی‌شود

جسارت را به مدیران کشور برگردانیم

مدیر عامل شرکت گل گهر در دیدار در فعالان صنعتی با رهبری:

جسارت را به مدیران کشور برگردانیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *