سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش اختصاصی «پیام ما» از مسمومیت با تریاک آلوده به سرب تریاک سربی آدم می‌کشد

گزارش اختصاصی «پیام ما» از مسمومیت با تریاک آلوده به سرب تریاک سربی آدم می‌کشد





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۲

گزارش اختصاصی «پیام ما» از مسمومیت با تریاک آلوده به سرب
تریاک سربی آدم می‌کشد

مصرف مواد مخدر به هر شکل و ترتیبی که باشد برای سلامت جسمی و روانی مصرف کننده و به طور کلی برای جامعه خطرناک می‌باشد و دغدغه ای است که تمام جامعه را در هر برهه ی زمانی درگیر خود می کند. یکی از مواد اعتیاد آور پر مصرف تریاک می باشد، که به واسطه ی قدمت بیشتری که در مصرف آن وجود دارد افراد بیشتری را درگیر خود کرده است. اما داستان جدید که ما را بر آن داشت تا به مصرف این مخدر دقیق شویم گزارشاتی است که این روزها در رابطه با مسمومیت ناشی از سرب اضافه شده به تریاک می خوانیم و می‌شنویم. این خطر به شدت مصرف کنندگان این ماده ی مخدر را تهدید می کند.
افزایش سطح سرب خون
«احمد حاجبی» معاونت درمان وزارت بهداشت در واکنش به خبر مسمومیت با سرب به دنبال مصرف خوراکی تریاک های آلوده،به «ایسنا»گفت: «مدتی است برخی بیماران با شکایت هایی از دل درد ، که بطور عمده در ناحیه دور ناف رخ می دهد، به مراکز درمانی مراجعه می کنند و در بعضی موارد مشاهده شده که این بیماران دچار سردرد،خواب آلودگی، بی قراری، گیجی و حتی کاهش سطح هوشیاری، تشنج و اغما بوده اند.» وی افزود:« ارزیابی های آزمایشگاهی در این زمینه نشان دهنده ی بروز کم خونی و افزایش سطح سرب خون در این بیماران بوده است که با توجه به شرح حال بیماران، تشخیص مسمومیت با سرب برای این افراد مطرح شد.»
وی با بیان این که حتی موارد مسمومیت با سرب در کودکان نیز گزارش شده است، گفت: «این موضوع به دلیل ناآگاهی والدین و استفاده از تریاک یا مشتقات آن در کودکان با هدف استفاده دارویی بوده است. در این زمینه لازم است به والدین هشدار دهیم که این امر می‌تواند باعث مسمومیت جدی کودکان با سرب شده و حتی منجر به مرگ آن ها شود.»
قاچاقچیان با مقاصد سودجویی
«رضا پورسعید» مسوول مرکز ترک اعتیاد «شهریاران غدیر»در رابطه با مسمومیت با سرب به «پیام ما» گفت:«مسمومیت قطعی با سرب در معتادانی که تریاک خوراکی استفاده می کنند مشاهده شده و در سنجش آزمایشگاهی تریاک های موجود در بازار مشخص شده است که مقادیر زیادی سرب در آن ها وجود دارد و قاچاقچیان با مقاصد سودجویی و سنگین تر شدن تریاک این فلز را به آن می افزایند. معتادان به تریاک خوراکی، با بلعیدن مقادیری از این مخدر آلوده به سرب با مشکلات جدی از جمله دل دردهای شدید، بروز کم خونی، رسوب سرب در استخوان ها و دردهای شدید مفاصل، زخم و خارش در پوست و اندام ها مواجه می شوند. در برخی موارد عوارض عصبی و فلج از ناحیه مچ دست و پا نیز دیده شده است.برخی از معتادان، به کم خونی شدید مبتلا و به عوارض حادی دچار شده اند. عوارض سرب موجود در تریاک در روش خوراکی بیشتر از روش تدخینی است. معمولا اکثر کسانی که دچار مسمومیت شده اند مصرف کنندگان خوراکی تریاک هستند که با شروع دل پیچه، تهوع، استفراغ، دل درد، گیجی و منگی، بی حس شدن دست و پا و سردردهای پیاپی میگرن مانند، خود را نشان می دهد. در برخی موارد چند علامت با هم بروز می کند؛ در واقع شروع هر کدام از این علایم، شروع مسمومیت با سرب است و فرد فورا باید به مراکز درمانی مراجعه نماید.»
کودکان و نوزادان ۶ برابردر معرض
خطر بیشتر است
سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته ی مستقل مبارزه با مواد مخدر به «ایرنا»گفت: «به خاطر افزایش وزن تریاک بسیاری از قاچاقچیان سرب را به تریاک اضافه می کنند، البته قیمت پایین سرب نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.»وی تصریح کرد: «از آنجا که بدن ما روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد، اما اگر یک معتاد بخواهد نیم گرم تریاک مصرف کند، ۵۰۰ میلی گرم (نیم گرم) سرب به بدنش وارد می شود و این موضوع بسیار خطرناک است؛ چون میزان سربی که وارد بدنش می شود تقریبا ۱۵۰ برابر بیشتر از حد معمولی است.»وی خاطرنشان کرد:« درصورتی که تریاک سرب داشته باشد، برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناک تر است؛ تا حدی که اعلام شده برای این کودکان و نوزادان ۶ برابر خطرش بیشتر است.»
توصیه کردند تریاک مصرف کند
مرتضی، پسرِ زنی است که چند روز پیش فوت کرد. اوبه «پیام ما» می گوید:« مادر من چهار سال پیش عمل باز قلب انجام داد؛ بعد عمل درد زیادی داشت. دوست و آشنا توصیه کردند که تریاک مصرف کند تا تحمل درد برایش راحت تر شود و از آن سال مادرم مصرف کننده ی تریاک شد. هفته ی پیش دچار حالتی شبیه مسمومیت شد و مداوم حالت تهوع داشت. با مراجعه به بیمارستان و بعد از این که گفتیم ایشان تریاک مصرف می کند، احتمال داده شد که مسمومیت ناشی از سرب گرفته باشد. آزمایش گرفتند. جواب آزمایش دو هفته بعد می‌آمد. دارو دادند و مادر را مرخص کردند. دو روز بعد از مرخص شدن مادرم با ایست قلبی فوت کرد. می گویند شاید مسمومیت با سرب هم بی تاثیر نباشد؛ اما هنوز جواب میزان سرب خون مادر نیامده است.به توصیه‌ی پزشک برایش شربت تریاک هم گرفته بودم.»
علایم مسمومیت باسرب طیف وسیعی دارد
دکتر «بهرامی»، پزشک درمانی مرکز ترک اعتیاد «سعادت» در رابطه با علایم مسمومیت با سرب ناشی از مصرف تریاک آلوده به «پیام ما» گفت:«علایم مسمومیت با سرب، برای هر فرد مصرف کننده با توجه به شرایطش تفاوت دارد و از طیف شدید تا خفیف را شامل می شود. علایم طیف وسیعی است که بارز ترین آن ها استفراغ،اسهال ، سرگیجه و کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، یبوست و دردهای کولیکی در ناحیه ی شکم… و به طور کلی علایم شبیه مسمومیت های غذایی است. فرد کارکردهای طبیعی زندگی خود را از دست خواهد داد .حال خوشی نخواهد داشت و در بعضی حالات چون این مسمومیت با گیجی همراه است، مصرف کننده فکر می کند به دلیل مصرف تریاک دچار این حالات شده که در واقع به دلیل سرب است. برای مطمئن شدن از مسمومیت با سرب مخلوط با تریاک، باید آزمایش خون انجام شود تا میزان دقیق سرب هم مشخص باشد. معمولا مصرف کننده های خوراکی تریاک دچار این مسمومیت می شوند. ما هم در مرکز و هم بیمارستان، مراجعات زیادی در این رابطه داشته ایم. توصیه می شود که مصرف کنندگان در ابتدا اگر شرایطش را دارند مصرف تریاک را ترک کنند؛ ولی اگر در شرایطی هستند که امکان ترک وجود ندارد، به صورت جایگرین از شربت تریاک یا متادون استفاده کنند.» وی در ادامه گفت:«
من تاکنون گزارشی مبنی بر فوت به دلیل مسمومیت سرب تریاک نشنیده ام؛ اما امکان آن وجود دارد. اگر فردی توام با مصرف به بیماری دچار شود، ممکن است مسمومیت خطر جانی برای فرد در پیش داشته باشد. هر فرد مصرف کننده ای می تواند با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و براساس شیوه نامه ی موجود، تحت پوشش قرار بگیرد و از خدمات استفاده کند.»
تریاک قابلیت ترکیب بالایی دارد
پورسعید دلیل اضافه کردن سرب را این چنین عنوان کرد:«متاسفانه قاچاقچیان مواد به خصوص، قاچاقچیان خرده پا یا به اصطلاح عامیانه «مثقال فروشان»، برای سودآوری بیشتر مواد گوناگون به تریاک اضافه می کنند. صمغ گیاه خشخاش که تریاک خالص نامیده می شود قابلیت ترکیب بالایی دارد و متاسفانه افراد دست به ترکیبات دلخواه و سلیقه ای می زنند که اضافه کردن سرب یکی از این اقدامات است.»
مسوول مرکز ترک اعتیاد شهریاران برای درمان پیشنهادهای زیر را ارایه کرد و گفت : «درمانگران روش های متعددی برای درمان یا حداقل کاهش آسیب اعتیاد پیشنهاد داده اند و اجرا می شود. با توجه به خطرات و مضرات مواد، پیشنهاد اول درمان آن است که با توجه به این که درمان اعتیاد یک پروسه طولانی روان درمانی است و نیاز به آموختن مهارت های بهبودی دارد، برنامه های متنوع برای درمان موجود می باشد. پیشنهاد دوم برای افرادی ست که توانایی بهبودی و قطع مصرف ندارند. روش های نگهدارنده و جایگزین برای این افراد است؛ مثل درمانهای نگهدارنده با متادون یا قرص های بوپرونورفین یا اصطلاحا زیر زبانی و پیشنهاد سوم شربت تریاک است. با توجه به استاندارد بودن روشهای تولید به شیوه صنعتی و کنترل مداوم کیفیت در شرکت های داروسازی و دقیق بودن در میزان مخدری که فرد دریافت می کند پیشنهاد خوبی است. برای افرادی که تمایل به قطع مصرف ندارند، استفاده از این روش خطرات مواد موجود در سیستم قاچاق را ندارد و با توجه به دارا بودن کارت درمانی خطرات اجتماعی و قانونی نیز برای فرد نخواهد داشت.
و پیشنهاد آخر: به نظر می رسد با توجه به جذب بالای روش خوراکی و احتمال مسمومیت بالا، تغییر روش مصرف به شکل تدخینی راه حل انتهایی است.»در همین رابطه «پرویز افشار» معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نسبت به وجود سرب در تریاک هشدار داد و به «فارس» گفت :« از مراکز درمانی سراسر کشور می خواهیم با اطلاع رسانی چهره به چهره و همچنین نصب اطلاعیه نسبت به افزایش بی رویه ناخالصی و مواد مضری که قاچاقچیان به موادمخدر می افزایند اطلاع رسانی کنند.» زیان آوری مصرف تریاک بر کسی پوشیده نیست؛ ولی آلودگی تریاک موجود، زنگ خطری است که شاید شروع خوبی باشد برای مصرف کنندگان، که برای همیشه خود را از این دام مرگبار نجات دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *