پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش صالحی به صحبت‌های جلیلی: آمریکا در آلماتی، حق غنی سازی ایران را نپذیرفت

واکنش صالحی به صحبت‌های جلیلی: آمریکا در آلماتی، حق غنی سازی ایران را نپذیرفت





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۳۴

واکنش صالحی به صحبت‌های جلیلی: آمریکا در آلماتی، حق غنی سازی ایران را نپذیرفت
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای تأکید کرد که حق غنی‌سازی در هیچ یک از مذاکرات 1+5 از سوی آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته نشد تا اینکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی‌ها حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناختند. صالحی که برای بررسی برجام گفت‌: مطابق برجام ما برنامه هسته‌ای کشورمان را مطابق نیاز و امکان تحقیق و توسعه حفظ کرده ایم. در عین حال که حق بازگشت پذیری را داریم و در فاصله کوتاهی شرایط قبلی خود را احیا کنیم. البته بازگشت اراک نیازمند به حداقل دو سال زمان است.
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای درباره موضوع مسقط نیز گفت: وقتی که به وزارت خارجه رفتم با توجه به سوابقم در موضوع هسته‌ای به دنبال راه حل بودم . روابط ما با عمان هم بسیار خوب بود و برادرانمان برای وساطت اعلام آمادگی کردند ولی ما به جدیت آمریکاهایی اطمینان نداشتیم به همین جهت یادداشتی دادیم که اگر آمریکایی ها حاضرند با پذیرش حق هسته‌ای ایران و لغو تحریم وغیره گفت‌وگو کنند ما هم آمادگی داریم که در نهایت با درخواست اصلی آن‌ها از طریق عمان زمینه گفت‌وگو فراهم شد و مسئولین ارشد نظام هم در جریان موضوع قرار گرفتند.
صالحی ادامه داد: به علت بی اعتمادی به آمریکایی ها با شرایطی موافقت شد که موضوع پیگیری شود این موضوع از اواسط سال 90 شروع شد و بالاخره اولین جلسه بهار 91 امکان پذیر شد که برگزار شود. از اولین نشست تا اسفند همان سال طول کشید تا نشست دوم برگزار شد که در آن آمریکایی ها که حق هسته‌ای و حق غنی سازی را پذیرفتند و گفتند که ما آماده ایم که غنی سازی شما را به رسمیت بشناسیم . بنابراین حق غنی سازی در هیچ یک از مذاکرات 1+5 از سوی آمریکایی ها به رسمیت شناخته نشده بلکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی ها حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناختند و بعد از این بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری کردند.
گفتنی ست سعید جلیلی هفته گذشته در کمیسیون برجام گفته بود: کار را در شرایطی تحویل دادیم که امریکا حق غنی سازی را پذیرفته و دارای ۱۹ هزار سانتریفیوژ و غنی سازی ۲۰درصد بودیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *