پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دادستان کرمان خبر داد/ پول‌شویی یقه سفیدها

دادستان کرمان خبر داد/ پول‌شویی یقه سفیدها





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۶

دادستان کرمان خبر داد/ پول‌شویی یقه سفیدها

پیام ما- شنبه هفته جاری بود که دادستان کرمان از کشف 16 باند بزرگ پولشویی در کرمان خبر داد. روابط عمومی دادگستری کرمان این از قول دادخدا سالاری نوشته بود: اعضای این باند در زمینه‌های قاچاق موادمخدر و روان‌گردان، تجارت سلاح‌های غیرمجاز و قاچاق انسان در سراسر کشور و خارج از کشور فعالیت پنهان داشته و وجوه حاصله از این فعالیت‌ها را به حساب نفرات سوم و چهارم واریز می‌کردند و در استان کرمان کشف و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد. سالاری با بیان اینکه قاچاقچیان پس از تحصیل وجوه حاصله از معاملات نامشروع و خلاف قانون، آنها را به حساب اشخاص عادی و بعضاً موجه واریز و پس از برداشت وجوه بخشی را تبدیل به دلار کرده و به خارج از کشور منتقل می‌کردند اضافه کرد: برخی از این وجوهات را نیز در معاملات املاک، خودرو و ساختمان‌سازی هزینه می‌کردند تا اقدامات مجرمانه خود را در پوشش‌های قانونی و مشروع جلوه داده و رد پای خود را در تجارت‌های کثیف و آلوده پنهان سازند.حالا با گذشت چند روز از انتشار این خبر جزئیات تازه ای از ماجرا برملا شده است.
سرمنشا بعضی از این باندها مواد مخدر بود
آنطور که سالاری به فارس گفته از حدود یک و سال نیم قبل روی این باندها کار اطلاعاتی شده است و موارد زیادی مورد رصد اداره کل اطلاعات استان کرمان واقع شدند. دادستان کرمان ادامه داده: اخبار و اطلاعات باندها از سابق جمع‌آوری شد و روی خبرها کار کردند و خبر اولیه‌ای که وجود داشت، پرورش یافت و پالایش، بررسی و تحقیقات انجام شد و از بین موارد زیادی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم این 16 باند در امر پولشویی دخیل هستند. اما نکته مهمی که این مسئول قضایی به آن اشاره می کند، ارتباط برخی از این باندها با مواد مخدر بوده است.
مواد مخدری که از دیرباز مردمان جنوب شرقی ایران به عنوان معضل و مشکلی بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کردند. حالا دادستان کرمان از ارتباط مواد مخدر با این باندها خبر داده و گفته: باندهای متفاوتی بودند و با هم کار نمی‌کردند هر چند ممکن است، همکاری‌هایی داشته‌اند، اما سرمنشا بعضی‌ها از این باندها «موادمخدر» بود.
صادرات مواد مخدر به ترکیه
با توجه به صحبت های دادخدا سالاری مشخص می شود که این باندها در کار صادرات مواد مخدر هم بودند. سالاری در مورد نحوه فعالیت این باندهای پولشویی اظهار داشت: آنها مواد مخدر را از افغانستان تهیه می‌کردند و بخشی از مواد در داخل کشور عرضه می‌شد و بخشی از مواد هم از طریق ترکیه به خارج کشور منتقل می‌شد و وجوه نقد به داخل کشور می‌آمد و در اقتصاد کشور تزریق می‌شد.
از تجارت سلاح تا قاچاق انسان
آنطور که دادستان کرمان گفته زمینه فعالیت این باندها هم بسیار گسترده بوده است. سالاری در این ارتباط گفت: اعضای این باند در زمینه‌های قاچاق موادمخدر و روان‌گردان، تجارت سلاح‌های غیرمجاز و قاچاق انسان در سراسر کشور و خارج از کشور فعالیت پنهان داشتند. این مسئول قضایی اما موضوع مهم دیگری اشاره می کند و آن هم چگونگی تزریق پول ناشی از این فعالیت ها به اقتصاد کشور است. به گفته دادستان این باندها پول خود را در زمینه‌های ساختمان‌سازی، معاملات خودرو و املاک مصرف کرده و یا اینکه بخشی از وجوه را تبدیل به دلار کرده و به خارج از کشور منتقل می‌کردند.
تعداد متهمان پرونده هنوز مشخص نیست
آنطور که دادستان کرمان خبر داده هنوز تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارند اما باندها منهدم شده اند. سالاری گفته: یعنی این باندها را از دور پولشویی خارج کرده‌ایم و راه فرار را برای آنها بسته‌ایم، اما اینکه پرونده تا چند نفر متهم داشته باشد، بستگی به تحقیقات بعدی دارد. او درباره تعداد افراد دستگیر شده هم اظهار داشت: با توجه به اینکه بررسی و تحقیقات درباره این باندها ادامه دارد، بنابراین تعداد افراد دستگیر شده را هنوز مشخص نکرده‌ایم و فقط به صورت کلی گفته‌ایم، باند هستند، حالا ممکن است در یک باند دو نفر، سه نفر، چهار نفر و یا پنج نفر باشد.
استفاده از حساب افراد معمولی
برای انتقال پول
این باندهای پولشویی برای اینکه هنگام انتقال پول با مشکل مواجه نشوند و انتقال پول را موجه جلوه دهند از افراد عادی استفاده می کردند. سالاری شنبه گذشته در این ارتباط گفته بود که وجوه حاصل از فعالیت‌های این باندها به حساب نفرات سوم و چهارم واریز می‌شده است. حالا سالاری توضیح کامل تری در این باره داده است: یک خانم کشاورز را پیدا می‌کردند و حساب بانکی را به نام وی افتتاح می‌کردند در حالی که وی یک فرد معمولی در جامعه بوده است. پول را از حساب مبدا به حساب این خانم واریز می‌کردند و سپس به حساب یک نفر دیگر انتقال می‌دادند و بعد هم این پول‌ها به حساب اصلی خودشان واریز می‌شده است. بعد اگر می‌پرسیدند این پول از کجا آمده است، می‌گفتند از حساب یک کشاورز آمده است و نه یک قاچاقچی و این پول وقتی از حساب سوم به چهارم می‌رفت در واقع موجه می‌شد.
رد پای یقه سفیدها در این فساد
یقه سفیدها هم در این باندهای پولشویی نقش داشتند. کسانی که از اشخاص سرشناس و درخور احترام صوری و طبقه بالای جامعه هستند و جرائمی از آن ها سر می‌زند. شغل و موقعیت اجتماعی و اشرافی این دسته از جنایتکاران ایجاب می‌کند که مانند طبقه ممتاز جامعه بهترین و گرانبهاترین لباس با یقه سفید بر تن پوشند و صورت ظاهرشان موجب شود تا مردم به آنها گمان بد نبرند و چپاول و غارتگری را دون شان انگارند. حالا دادستان کرمان از ردپای یقه سفیدها در پولشویی این باندها خبر داده است: اعضای این باندها کسانی هستند که در سیستان و بلوچستان آدم‌های متشخصی بودند و ظاهری موجه داشتند و افرادی بودند که آنها را به عنوان بنگاه‌دار زمین یا ماشین می‌شناختند و یا می‌گفتند این آقا در کار ساخت و ساز است و کسی شک نمی‌کرد که این آقا توی کار قاچاق باشد. سالاری ادامه داده: عمده فعالیت این باندها هم در شهرهای زاهدان، ایرانشهر، زابل و چابهار بوده است اما کرمان در واقع کشف جرم کرده است و جمع‌آوری اطلاعات توسط اداره کل اطلاعات استان کرمان انجام شد و پرورش یافت.
در کرمان هم پولشویی رخ داده است
اگرچه عمده فعالیت های این باندهای پولشویی در کرمان نبوده اما تخلفات در کرمان هم رخ داده است. دادستان کرمان در این ارتباط گفت: بخشی از وجوه هم در حساب‌های کرمان مبادله شده و همچنین کرمان مبدا بخشی از پول‌های انتقال داده شده به سیستان و بلوچستان بوده و یا انتقال پول‌ها از ارومیه به مقصد کرمان بوده است به هر حال یک بخشی از اقدامات به کرمان ارتباط پیدا می‌کرده است.
کشف بیش از 125 میلیارد پول نقد و چند باب ملک از سرباندها
تاکنون تعدادی از سرباندها شناسایی و دستگیر شده‌اند و بیش از 125 میلیارد ریال از وجوه نقد و چند باب املاک از قاچاقچیان کشف و توقیف شده است. البته دادستان کرمان این ها را کف کار دانسته و در پایان گفته: قطعا این رقم‌ها بالاتر می‌رود و املاک بیشتری هم شناسایی و توقیف می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *