پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش پیام ما از بی نظمی در چهارراه 24 آذر/ چراغ راهنمایی که دکوری است

گزارش پیام ما از بی نظمی در چهارراه 24 آذر/ چراغ راهنمایی که دکوری است





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳

گزارش پیام ما از بی نظمی در چهارراه 24 آذر/ چراغ راهنمایی که دکوری است

یکی از مهم ترین شاخصه های یک جامعه ی کارآمد، پویا و سالم نظم حاکم بر آن می باشد و از نمایان ترین معیارهای حکومت نظم در شهرها، رعایت قواعد و مقررات راهنمایی و رانندگی است. امری که به سادگی در خیابان ها و چهارراه می توان شاهد آن بود. یکی از چهارراه های اصلی و پر تردد شهر کرمان، چهارراه 24 آذر می باشد که علی رغم اصلی بودن و تردد بسیار، عامل اصلی ایجاد نظم در آن که همان چراغ راهنمایی و رانندگی می باشد، چشمک زن است و عملا نفاوتی با نبودنش ندارد و پس از گذشت سال های متمادی علی رغم اینکه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این محل می باشیم که هنوز چاره ای برای حل این مسئله اندیشیده نشده است.
برای اینکه شاهد بخشی از ماجراهای این چهارراه باشیم ساعتی را در آن جا نظاره گر پیامدهای چراغ راهنمای چشمک زن چهارراه مذکور بودم. زورنمایی ماشین ها و رقابتشان برای عبور هر چه سریع تر از مخمصه ی ترافیک اولین مسئله ای بود که نظر مرا به خود جلب کرد. تصادفات متعدد هر چند جزئی، صدای بوق های ممتد آزاردهنده برای بیان اعتراض رانندگان به یکدیگر که هر کدام حق عبور زودتر از چهارراه را متعلق به خود می دانند هر لحظه به گوش می رسید و گاهی ناسزا گفتن و دشنام دادن رانندگان به یکدیگر که کلافه از رقابت در جدال عبور هر زودتر از چهارراه بودند، شنیده می شد که صحنه ای زشت و دور از تمدن می باشد. عابرینی که مدت زیادی برای عبور از خیابان باید منتظر بایستند و ترس از اینکه هر لحظه امکان دارد ماشینی سر برسد.
چندین تصادف در یک روز
به سراغ چند تن از صاحبان مغازه واقع در حوالی چهار راه مذکور رفتم. یکی از آن ها گفت: حدود 10 سال است که در این محل مغازه دارم و همیشه شاهد تصادف هایی هستم که به دلیل عدم وجود چراغ راهنمای کارآمد رخ می دهد. حتی مادر خودم یکی از افرادی بود که به دلیل عبور نا به هنگام یک ماشین، برای جلوگیری از برخورد با آن وارد جدول شد و با درخت برخورد کرد و شدیدا آسیب دید. یکی دیگر از مغازه داران گفت: هر روز چندین تصادف مقابل مغازه ی من رخ می دهد، گاهی اوقات سربازان و درجه دارانی برای کنترل نظم چهارراه می ایستند اما باز هم بی فایده است. باید چراغ راهنما از حالت چشمک زن خارج شود. بارها شاهد بودم هنگامی که سرباز ایست می دهد بسیاری از ماشین ها بی توجه عبور می کنند و حتی جان سرباز هم در خطر است. وی در ادامه گفت: به نظر می رسد اگر وضعیت چراغ راهنمای این چهارراه درست شود، تردد در سه راه بهمنیار بهتر و ترافیک روان تر می شود. با همه ی این اوصاف سوالی که مطرح می شود این است که دلیل کندی تصمیم گیری مسئولان راهنمایی و رانندگی شهر کرمان برای رفع مشکل چهارراه 24 آذر چیست؟
علت این امر را از جانشین رییس پلیس راهور کرمان و رییس حمل و نقل و ترافیک شهری کرمان جویا شدم.
شهروندان باید پلیس خود باشند
سرهنگ کریمی در بیان دلیل چشمک زن بودن چراغ راهنمای چهارراه 24 اذر اظهار داشت: شاید عده ای از مردم با خود بیندیشند که این امر ناشی از کم کاری پلیس می باشد در حالی که چشمک زن بودن چراغ راهنما در این چهارراه دلیل خاص دارد و آن این است که، به دلیل کمی فاصله ی بین تقاطع سه راه 24آذر – خیابان شهید بهشتی اگر چراغ فعال باشد، سبب قفل شدن مسیر و در نتیجه ترافیک شدید تر می شود و خیابان های بهمنیار، استقلال، بلوار جمهوری و شهید صدوقی نیز تحت تاثیر این گرفتگی واقع می شوند. به خصوص در ساعات اوج (pick) ترافیک نمی توان این فرماندهی را قائل شد. همچنین از آن جایی که میزان حجم وسایل نقلیه از خیابان های منتهی به چهارراه غیرقابل پیش بینی است، نمی توان مدت دقیقی برای قرمز و سبز بودن چراغ راهنما تعیین کرد.
وی افزود: برای برقراری نظم، نیروهایی برای کنترل ترافیک در چهارراه مستقر می شوند و پلیس با توجه به وضعیت ترافیک و حجم وسایل نقلیه در خیابان های اطراف نقش چراغ راهنما را ایفا می کند. اینکه گاهی رانندگان به علائم و فرمان پلیس اهمیت نمی دهند ناشی از ضعف فرهنگی و عدم صبر و تحمل مردم می باشد در حالی که شهروندان باید پلیس خود باشند و نیازی به قرار دادن نیروهای کنترلی نباشد.
همچنین زنگی آبادی رییس حمل و نقل و ترافیک شهری کرمان در این ارتباط به ما گفت: برای مدت کوتاهی چراغ راهنمای این چهارراه را فعال کردیم اما به دلیل فاصله ی کوتاه تقاطع خیابان شهید بهشتی با چهارراه 24 آذر ترافیک به خیابان شهید بهشتی و میدان آزادی پس زده می شد و مشکلات فراوانی به دنبال داشت. در نتیجه علی رغم وجود مشکلات ناشی از چشمک زن بودن چراغ راهنما، چاره ای جز این نداریم و رانندگان باید خودشان قوانین را رعایت کنند تا ترافیک روان باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *