پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوزش معده یا رفلاکس

سوزش معده یا رفلاکس





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۸

سوزش معده یا رفلاکس

وقتی یک گاز به یک تکه پیتزای پپرونی میزنید دستگاه گوارش شما شروع به کار کرده و برای هضم غذا اسید معده ترشح می کند. در خیلی از افراد دریچه معیوب مری باعث ورود این اسیدها به مری و شروع احساس سوزش در قفسه سینه می شود.
دلایل سوزش معده
زمانیکه شما تیکه پیتزای پپرونی را قورت می دهید، این تکه از طریق مری وارد معده می شود، حلقه ای از ماهیچه که اسفنکتر تحتانی مری نام دارد، باز می شود تا غذای شما وارد معده شود. بعد این دریچه باید دوباره بسته شود تا نگذارد که اسید وارد مری شود، اما در بعضی از افراد اسفنکتر بین معده و مری بخوبی عمل نمی کند و باعث می شود که اسید از معده به مری نشت کند و باعث سوزش و ناراحتی شده که به آن رفلاکس اسید معده هم می گویند.
نشانه های سوزش معده یا رفلاکس اسید معده
احساس دردی آزار دهنده در وسط قفسه سینه نشانه بارز سوزش معده یا رفلاکس است. رفلاکس عموما بعد از صرف غذا رخ می دهد و ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد. بعضی وقت ها ممکن است که درد بعد از خم شدن یا دراز کشیدن بدتر هم شود. از سایر نشانه های آن احساس مایعی ترش مزه در دهان، مشکل در بلعیدن، و یا احساس اینکه غذا در قفسه سینه شما گیرکرده است. سرفه های مزمن و یا حملات آسم نیز ممکن است با رفلاکس همراه شود.
چه کسانی در خطر رفلاکس هستند
هرکسی ممکن است دچار رفلاکس شود اما شیوه های خاص زندگی می تواند بر عملکرد اسفنکتر مری و یا میزانی که معده اسید ترشح می کند تاثیر بگذارد. افرادی که اضافه وزن دارند، وعده های غذایی حجیم می خورند، لباس های تنگ می پوشند یا سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر هستند.
آیا گرد (GERD) و رفلاکس یکی هستند؟
سوزش معده معمولا تاثیر شدیدی بر سلامتی شما ندارد، با این حال اگر شدید، همیشگی و طولانی باشد می تواند عوارضی داشته باشد. اگر شما دوبار یا بیشتر رفلاکس یا سوزش معده در طول هفته داشته باشید یا سوزش معده شما شدید است شما بیماری بنام گرد (بیماری رفلاکس معده به مری) دارید و باید به پزشک تان مراجعه کنید. بدون درمان گرد مزمن باعث زخم و التهاب می شود. گرد همچنین می تواند باعث تغییر در سلول های مری شود که خطر سرطان مری را افزایش می دهد.
رفلاکس معده در هنگام خواب می تواند خطرناک باشد چون که در هنگام خواب و حالت دارزکش اسید بیشتری در مری می ماند و همچنین هنگامی که ما خوابیم میزان کمتری بزاق خنثی کننده اسید قورت می دهید و این باعث می شود که رفلاکس هنگام خواب آسیب بیشتری وارد کند.
درمان خانگی رفلاکس معده و پیشگیری از سوزش معده
شما می توانید سوزش معتدل معده را با راه های ساده ای همچون خوردن غذا در وعده های کوچکتر، خوردن شام حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب و خودداری از خوردن تنقلات قبل از خواب از ابتلا به رفلاکس جلوگیری کنید، چراکه وجود غذا در معده زمانی که دراز کشیده اید می تواند منجر به رفلاکس شود. بعضی از غذاها با آوردن اسید بیشتر به معده و یا شل کردن اسفنکتر مری می توانند شما را در معرض خطر ریفلاکس قرار دهند، پس از این نوع غذاها دوری کنید. این غذاها بسته به بدن شما متفاوت اند، بعضی از افراد ممکن است با دوری از گوجه فرنگی، سیر، پیاز، شکلات، قرص نعناع، غذاهای چرب و مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت میزان ابتلا به رفلاکس را کاهش دهند. اگر شما متوجه شدید که غذاهای تند باعث سوزش معده شما می شوند و به این غذاها علاقه دارید لازم نیست آنها را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید کافی است که این نوع غذاها را با فلفل کمتری میل کنید. نوشیدنی های خاصی مانند قهوه، چای، نوشابه، آب گوجه و آب پرتقال باعث رفلاکس می شوند. البته تازمانی که این نوشیدنی ها به تنهایی باعث سوزش معده شما نشده اند لازم نیست که از آنها دوری کنید.
تغییر برنامه ورزشی
ورزش می تواند باعث افزایش فشار داخل شکمی شود که این موضوع خطر ابتلا به ریفلاکس را افزایش می دهد. بعضی از انواع ورزش می تواند با تغییر مسیر طبیعی حرکت غذا در بدن باعث ایجاد سوزش معده شوند. بعنوان مثال می توان یوگا معکوس را از این نوع نامید.
هنگام خواب سر خود را بالاتر بگذارید
در صورتیکه شما هنگام خواب دچار رفلاکس می شوید در زیر پایه های بالایی تخت خود چند آجر بگذارید تا قسمت بالایی حداقل 15 سانت بالاتر قرار گیرد. با این کار شما می توانید از ترشح اسید از معده به مری جلوگیری کنید.یکی دیگر از راه های جلوگیری از سوزش معده پوشیدن لباس های گشاد است که از فشار اضافی به شکم و درنتیجه معده جلوگیری می کند.
سوزش معده هنگام بارداری
بیشتر از نصف زنان باردار از رفلاکس شدید بخصوص در سه ماهه دوم و سوم شکایت دارند. تغییر سطح هورمون ها و فشار بیشتر در معده در هنگام بارداری باعث افزایش خطر ریفلاکس و سوزش معده هستند. درصورتی که زنان باردار با موارد درمانی بالا نتوانستند سوزش معده خود را درمان کنند می بایستی برای دریافت هرنوع درمان به پزشک شان مراجعه کنند.
داروهای درمان سوزش معده
آنتی اسیدها: برای درمان رفلاکس گاه به گاه می توان از آنتی اسیدهای مایع که سریع هم اثر می کنند استفاده کرد، این داروها همانطور که از نام شان پیداست اسید معده را خنثی می کنند و باعث آسودگی موقت می شوند. البته موقع استفاده از آنها حتما به دستورالعمل شان توجه کنید چراکه استفاده بیش از حد از آنها می تواند باعث خطرات جدی شود.
مسدود کننده های: H2 این داروها میزان تولید اسید معده را کاهش می دهند و درصورتی که نیم ساعت قبل از صرف غذا میل شود می تواند کمک موثری در جلوگیری از رفلاکس باشد.
مسدود کننده های اسید(مهارکننده های پروتون پمپ): این نوع داروها هم کارشان کاهش تولید اسید است با این تفاوت که تاثیرشان بیشتر از از مسدودکننده های H2 می باشد.
ازچه دارویی برای درمان سوزش معده
استفاده کنیم؟
در این زمینه عوامل مختلفی از جمله شدت سوزش معده، مدت آن، دفعات تکرار و … نقش دارند. بهترین راه برای حصول اطمینان از بهترین دارو مراجعه و مشورت با پزشک تان می باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *