پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح تاسیس دانشگاه کرمان که توسط هیات مشورتی روزنامه اطلاعات ارائه گردیده بود با همت مردانه زنده یاد مهندس علیرضا افضلی پور در سال 1353 محقق شد

طرح تاسیس دانشگاه کرمان که توسط هیات مشورتی روزنامه اطلاعات ارائه گردیده بود با همت مردانه زنده یاد مهندس علیرضا افضلی پور در سال 1353 محقق شد





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۰

طرح تاسیس دانشگاه کرمان که توسط هیات مشورتی روزنامه اطلاعات ارائه گردیده بود با همت مردانه زنده یاد مهندس علیرضا افضلی پور در سال 1353 محقق شد

بخش چهلم خاطرات محمد صنعتی
در شماره‌های قبل در خصوص تشکیل هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات و تأسی شرکت اتوبوس‌رانی صحبت شد و در این شماره به طرح تأسیس دانشگاه در کرمان پرداخته خواهد شد.

ـ ادامه مبحث تأسیس دانشگاه در کرمان
هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات در کرمان که توانسته بود با متقاعد کردن آقای عباس مسعودی، این نیاز کرمان را به نحو مطلوبی انعکاس دهد، جهت تحقق طرح مزبور، پیگیری مستمری را شروع نمود. آنان در پنجاه و نهمین جلسه هیئت مشورتی، که در دفتر استانداری با آقای هوشنگ منتصری تشکیل جلسه داده بودند، پس از اظهار تعدادی از اعضا، استاندار در مورد تأسیس دانشگاه گفت:
«… موضوع دانشگاه که مورد علاقه همه مردم می‌باشد، باید به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد. چه اگر عجولانه اقدام به تأسیس دانشگاه نماییم، ممکن است از نظر محتوی به دقت بررسی نشده باشد و در آینده مشکلاتی برای استان و جوانان کرمانی به وجود آورد. من به تأسیس دانشگاه در کرمان بی‌نهایت علاقه‌مندم و فعلاً مشغول مطالعه هستم و در آینده اظهار نظر خواهم کرد…» (1).
به هر تقدیر، پیشنهادی که برای اولین بار توسط هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات در کرمان ارایه گردید، در سایه پیگیری مستمر و همدلی سایر اهالی کرمان، و سپس انجمن شهرستان کرمان، همچنان ادامه داشت، تا آن که با همت مردانه‌ی زنده‌یاد مهندس علیرضا افضلی‌پور در سال 1353 ش. محقق گردید و کلنگ تأسیس دانشگاه کرمان به زمین خورد؛ دانشگاهی که اینک از نظر علمی و امکانات یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

پی نوشت:
(1) ـ همان، سه‌شنبه 8 بهمن 1347، شماره 12802.
(2) ـ روزنامه اطلاعات ، سه‌شنبه 8 بهمن 1347، شماره 12802.
(3) ـ علت حضور معتمدی استاندار اسبق کرمان ( 1348 تا 1350 ش.) در این مراسم، به رابطه صمیمانه و دوستی دیرینه‌ی وی با زنده‌یاد مهندس علیرضا افضلی‌پور (بنیان‌گذار دانشگاه کرمان) و نقش موثر وی در ترغیب ایشان مبنی بر احداث دانشگاه در کرمان بر می‌گردد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *