سایت خبری پیام ما آنلاین | «کمپین خودرو صفر نخریم» چه تبعاتی داشته است؟

«کمپین خودرو صفر نخریم» چه تبعاتی داشته است؟





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۰

«کمپین خودرو صفر نخریم» چه تبعاتی داشته است؟

چندی پیش عکس‌هایی از انبار پر ایران خودرو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که دلیل پر بودن انبار ها را «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» اعلام کرده بودند، البته هاشم یکه‌زراع، مدیر عامل شرکت «ایران‌خودرو» با تکذیب این خبر‌ها گفته است که این عکس‌ها مربوط به سال ۹۲ بوده و این شرکت نسبت به تولید روزانه خود، تنها سه هزار خودرو اضافه دارد. به گزارش اقتصاد نیوز حال عکس‌های ماهواره‌ای گوگل حرف های مدیر عامل ایران خودرو را با ابهاماتی مواجه کرده است. همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع»، خبر داده که شماره‌گذاری خودروهای نو داخلی در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است. با ادامه کمپین خرید خودروی صفر، ممنوع و رکود ناشی از انتظار برخی از مردم برای مدل‌های جدید هر روز فشار به خورو سازان ایرانی به نظر می‌رسد افزایش می‌یابد. با این همه به گفته فعالان بازار خودرو، خودرو سازان ایرانی سعی دارند همچنان با روحیه‌ای طلبکارانه قیمت خودروها را افزایش دهند.تا کنون در برابر کمپین ایجاد شده، خودروسازان و کارشناسان نزدیک به صنایع خودروسازی این موضوع را بی‌ربط به کمپین خودرو نخریم می‌دانند و آن را به شرایط اقتصادی ایران ربط می‌دهند.
سعید لیلاز که در گذشته مدیر فروش ایران خودرو دیزل بوده، گفته است: بنده معتقدم اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. این‌گونه نیست که بگوییم مثلاً امروز فولکس‌واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود. اولاً ارزانی در کار نیست و ثانیاً ورود این خودروهای جدید همان طور که گفتم دو سال طول می‌کشد. با توجه به چنین نظراتی حال خودروسازان ایران سعی می کنند اخبار ورود خودرو های جدید و ارزان قیمت را منکر شوند. در همین مورد اخیرا سایت خبری ایران‌خودرو قیمت مدل‌های جدید تولید سوزوکی در ایران خودرو را بین 80 تا 130 میلیون تومان اعلام کرده است. این در حالیست که چند هفته قبل مدیر عامل ایران خودرو گفته بود ارزان‌ترین مدل جدید ایران خوودرو سوزوکی سلریو خواهد بود که حدود 28 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. این خودرو هم اکنون در بازار اروپا چیزی نزدیک به 9 هزار یورو قیمت دارد. بعد از این سخنان و تاثیر احتمالی آن بر روی بازار سایت خبری ایران خودرو بدون نام آوردن از این مدل سوزوکی، مدل‌های دیگری را نام برده که در بهار سال 96 عرضه خواهند شد، آن هم با قیمت بالای 80 میلیون تومان به عنوان نمونه سایت خبری ایران خودرو سویفت را 80 میلیون تومان قیمت گذاری کرده، در حالی که قیمت این خودرو در بازار اروپا 12 هزار یورو است. حال این سوال مطرح است که چگونه ایران خودرو می تواند خودرو 9 هزار یورویی را 28 میلیون تومان تولید کند اما خودرو 12 هزار یورویی 80 میلیون تومان قیمت پیدا می‌کند؟
حال با وجود این شرایط برخی می پرسند آیا کمپین خودرو صفر نخریم میتواند تغییر رفتاری در خودرو سازان ایرانی ایجاد کند ؟ شاید جواب به این سوال سخت باشد. مخصوصا زمانی که برخی واکنش‌ها‌ی تند خودروسازان یا محافل نزدیک به خودرو سازان را بررسی میکنیم به عنوان مثال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با اقتصادنیوز با بیان اینکه شورای رقابت خودروسازان را برای افزایش قیمت خودرو معطل گذاشته است، اظهار کرده است : شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال درخواست خود را برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت فرستاده‌اند و راه‌اندازی کمپین و جوهایی که در رسانه‌ها به وجود آمده نمی‌تواند تاثیری در خواسته به حق تولیدکنندگان برای افزایش قیمت داشته باشد.
برخی معتقدند این کمیپین تا اینجا موفق بوده اما بسیار شکننده است، چرا که بعد از مدتی مشتریان متوجه خواهند شد که خودروهای جدید با قیمت ارزان اگر در راه هم باشند چندین سال طول می‌کشد تا وارد بازار شوند. همین عامل در کنار احتمال ارائه تسهیلات فروش مناسب خودرو می‌تواند چنین جوی را بشکند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *