پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در لیگ برتر ایران 166 میلیارد تومان هزینه شده است/ باشگاه میلیاردرهای لیگ برتر

در لیگ برتر ایران 166 میلیارد تومان هزینه شده است/ باشگاه میلیاردرهای لیگ برتر





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷

در لیگ برتر ایران 166 میلیارد تومان هزینه شده است/ باشگاه میلیاردرهای لیگ برتر

لیگ پانزدهم با 166 میلیارد تومان بسته شده است؛ استقلال و پرسپولیس پرهزینه‌‌تر از بقیه. اگر مبنا را بر صداقت بگذاریم، طبق آنچه در رقم قرارداد مربیان، بازیکنان، سرپرستان و دیگر عوامل اجرایی 16 باشگاه لیگ برتری آمده است، لیگ پانزدهم با رقمی در حدود 166 میلیارد تومان بسته شده است؛ رقمی درشت که البته از یکی دو فصل اخیر کمی سبک‌تر است.
هرچند این رقم از میانگین ده میلیاردی برای بسته شدن هر تیم حکایت دارد، اما استقلال و پرسپولیس، امسال روی هم رفته با هزینه‌ای بالغ بر 35 میلیارد تومان، گران‌ترین تیم‌های فوتبال ایران هستند؛ حتی گران‌تر از سپاهانی که با داشتن پنج بازیکن بالای یک میلیارد تومان، از این حیث رکورددار است.
استقلال 94 با 17 میلیارد و 700 میلیون تومان بسته شده است و پرسپولیس 94 هم برای تیمی که فعلا جایگاه خوبی در جدول ندارد 17 میلیارد و 600 میلیون تومان پول خرج کرده است. بعد از این دو تیم سپاهان را باید با 16 میلیارد و 300 میلیون تومان، سومین تیم گران لیگ پانزدهم لقب داد؛ هرچند با انتقال احسان حاج صفی به بوندس‌لیگای 2، فعلا یک میلیارد و 300 میلیون تومان از این هزینه برگشت داده شده است.
بعد از این سه تیم ذوب آهن با 13 میلیارد و 300 میلیون تومان چهارمین تیم گران لیگ به حساب می‌آید. فولاد (12 میلیارد و 600 میلیون تومان)‌، نفت (11 میلیارد و 800 میلیون تومان)‌ و تراکتورسازی (ده میلیارد و 500 میلیون تومان)‌ دیگر تیم‌هایی هستند که برای لیگ پانزدهم بالای ده میلیارد هزینه کرده‌اند. در مقابل تیمی‌هایی مثل راه‌آهن و استقلال اهواز، که سرجمع چیزی در حدود ده میلیارد تومان برای بستن تیم‌های خود هزینه کرده‌اند ارزان‌ترین تیم‌های لیگ هستند.
باشگاه میلیاردرها
باشگاه میلیاردرهای لیگ برتر امسال یک باشگاه 22 نفره است که در آن از همه پست‌ها وجود دارد؛ دروازه‌بان، مدافع، هافبک، مهاجم و سرمربی.
نکته عجیب این‌که برخلاف لیگ‌های معتبر دنیا، اینجا گران‌ترین‌ها مربیان هستند نه بازیکنان. حضور برانکو ایوانکوویچ و دراگان اسکوچیچ، سرمربیان پرسپولیس و فولاد در صدر گران‌ترین‌های لیگ پانزدهم خوب گویای این مساله است.
طبق آماری که سازمان لیگ اعلام کرده، در هشت تیم از 16 تیم لیگ برتری، سرمربی‌ها گران‌ترین اعضای تیم خود هستند که این هم در نوع خودش جالب است: برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس، دراگان اسکوچیچ در فولاد، یحیی گل محمدی در ذوب‌آهن، مجید جلالی در سایپا، علی دایی در صبا، فرهاد کاظمی در راه‌آهن، عبدالله ویسی در استقلال خوزستان و سیاوش بختیاری‌زاده در استقلال اهواز. این آخری قراردادش فقط 400 میلیون تومان است، اما در باشگاه کم‌هزینه‌ای چون استقلال اهواز که کل تیمش را با 3/5 میلیارد تومان بسته است، کسی نیست که بیشتر از 400 میلیون تومان گرفته باشد.
خارجی‌ها در صدر
این‌که خارجی در باشگاه میلیادرهای لیگ برتر در صدر هستند بیشتر از آن‌که به توانایی‌های آنها مربوط باشد شاید به ارزش پول ما و قراردادهای دلاری آنها مربوط باشد. اما در هر حال هر سه قرارداد گران امسال متعلق به خارجی هاست؛ اول برانکو، دوم اسکوچیچ و سوم حمزه یونس، مهاجم تونسی تراکتورسازی.
بعد از حمزه یونس، احسان حاج صفی مهاجم سپاهانی‌ها با امضای قراردادی به مبلغ 35/1 میلیارد تومان گران‌ترین بازیکن ایرانی لیگ پانزدهم لقب داشت اما با جدایی زودهنگام این بازیکن از سپاهان و رفتنش به آلمان، حالا لقب گران‌ترین بازیکن ایرانی لیگ را عبدالله کرمی یدک می‌کشد که قراردادش 3/1 میلیارد تومان ارزش دارد.
یحیی؛ گران‌ترین مربی ایرانی
تا همین یک سال پیش مربیانی چون علی دایی و امیر قلعه‌نویی بیشترین پول را می‌گرفتند اما حالا یک مربی جوان دیگر لقب گران‌ترین مربی ایرانی لیگ برتر را دارد؛ یحیی گل‌محمدی.
یحیی که سال گذشته عملکرد خوبی با ذوب آهن داشت امسال قراردادی را با این تیم امضا کرد با 25/1 میلیارد تومان. با همین قرارداد او حالا گران‌ترین مربی ایرانی لیگ برتر است و سومین مربی گران، پس از برانکو و اسکوچیچ.
در این فهرست نام حسین فرکی هم که در دو سال اخیر، تیم‌های فولاد و سپاهان را قهرمان لیگ برتر کرده به عنوان دومین مربی گران دیده می‌شود. البته اگر تیم‌های پرسپولیس، فولاد، ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی مجموع نزدیک به هفت میلیارد تومان به سرمربیان خود داده‌اند، رقم قرارداد سرمربیان 11 تیم دیگر، به زحمت به پنج میلیارد تومان می‌رسد. در این میان ارزان‌ترین سرمربی لیگ سعید رمضانی است که به‌تازگی هدایت تیم سیاه جامگان را عهده‌دار شده است. رمضانی جایگزین رسول خطیبی شد که او با قراردادی به مبلغ 250 میلیون تومان، تا قبل از برکناری ارزان‌ترین سرمربی لیگ پانزدهم به حساب می‌آمد.
آنچه در ادامه می‌آید رده‌بندی سرمربیان لیگ پانزدهم براساس رقم قرارداد آنهاست:
1ـ‌ برانکو ایوانکویچ (پرسپولیس- 82/1 میلیارد تومان)‌/ 2ـ‌ دراگان اسکوچیچ (فولاد – 5/1 میلیارد تومان)‌ / 3ـ‌ یحیی گل محمدی (ذوب‌آهن – 25/1 میلیارد تومان)‌/ 4ـ‌ حسین فرکی (سپاهان – 2/1 میلیارد تومان)‌/ 5ـ‌ تونی اولیویرا ( تراکتورسازی – 16/1 میلیارد تومان)‌/ 6ـ‌ علی دایی (صبا – یک میلیارد تومان)‌/ 7ـ‌ حمید استیلی (ملوان – 800 میلیون تومان)‌/ 8ـ‌ پرویز مظلومی (استقلال – 700 میلیون تومان)‌/ 9ـ‌ مجید جلالی (سایپا – 630 میلیون تومان)‌/ 10ـ‌ عبدالله ویسی (استقلال خوزستان – 550 میلیون تومان)‌/ 11ـ‌ فرهاد کاظمی (راه‌آهن – 500 میلیون تومان)‌/ 12ـ‌ علیرضا منصوریان (نفت – 437 میلیون تومان)‌/ 13ـ‌ سیاوش بختیاری‌زاده (استقلال اهواز – 400 میلیون تومان)‌/ 14ـ‌ محمدرضا مهاجری (پدیده – 350 میلیون تومان)‌/ 15ـ‌ فراز کمالوند (گسترش فولاد – 300 میلیون تومان)‌/ 16ـ‌ سعید رمضانی (سیاه جامگان – 100 میلیون تومان)‌
گران‌ترین‌ها
گران‌ترین مربی: برانکو ایوانکویچ – پرسپولیس (1.82 میلیارد تومان)‌
گران‌ترین دروازه‌بان: سید مهدی رحمتی - استقلال (1.2 میلیارد تومان)‌
گران‌ترین مدافع: سید هادی عقیلی – سپاهان (1.2 میلیارد تومان)‌
گران‌ترین هافبک: عبدالله کرمی – سپاهان (1.3 میلیارد تومان)‌
گران‌ترین مهاجم: حمزه یونس – تراکتورسازی (1.36 میلیارد تومان)‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *