پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رزم حسینی استاندار خبر داد: ۱۴۰۰ نیروی زیادی در استانداری کرمان

رزم حسینی استاندار خبر داد: ۱۴۰۰ نیروی زیادی در استانداری کرمان





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹

رزم حسینی استاندار خبر داد: ۱۴۰۰ نیروی زیادی در استانداری کرمان

رزم حسینی در 19 ماهی که ردای استانداری کرمان را بر تن کرده بارها و بارها از بوروکراسی و وجود قوانین مزاحم گله کرده است و خواستار حذف این قوانین و افزایش اختیارات استانداران شده است. موضوعی که با استقبال نمایندگان مجلس کرمان هم روبرو شده و آن هم همزمان با تلاش های استاندار کرمان برای افزایش اختیارات استان ها، در مجلس اقداماتی را انجام دادند. اما در جمع مردم رفسنجان، علیرضا رزم حسینی به نکته دیگری اشاره کرده که شاید به نسبت دیگر سخنانش درباره موانع توسعه در ایران و کرمان، کلیدی تر بود. هفته گذشته بود که استاندار کرمان در مسجد جامع شهر بهرمان نوق رفسنجان در جمع مردم گفت: در تمام کشورهای پیشرفته در دنیا دولت ها در رابطه با زیرساخت ها، اجرای صحیح سیاست های دولت و ایجاد زمینه اشتغال جوانان مسئولیتی دارند، یکی از موانع پیشرفت کشور ایران ادارات دولتی است و در این حوزه استانداری کرمان می تواند با 200 نیرو پاسخگوی نیازهای مردم باشد این درحالی است که یکهزار و 600 نیرو دارد، چرا با دست خودمان موانع ایجاد می کنیم. این صحبت استاندار کرمان باعث شد تا شک و شائبه تعدیل نیروی هزار و ۴۰۰نفری در استانداری کرمان بوجود بیاید. این گفته‌ها در حالی بود که استاندار کرمان یکی از طراحان بحث مثلث توسعه اقتصادی و افزایش سطح اختیار مسئولان استانی با هدف افزایش رونق اقتصادی، توسعه صنعتی و میزان اشتغالزایی بوده است.
تعدیل نیرو هم جرئی از سامان دهی
نیروهای انسانی است
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان در پاسخ به این سوال «پیام ما» که آیا قرار است در استانداری کرمان تعدیل نیرو رخ دهد گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور بحث سامان دهی نیروهای انسانی در کل ادارات دولتی مدنظر است و این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست. محمد جواد کامیاب افزود: قرار گرفتن هرکسی در جای خود و تعدیل نیرو هم می تواند جزئی از این سامان دهی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استانداری هم دستگاهی دولتی محسوب می شود تصریح کرد: سامان دهی نیروهای انسانی در همه دستگاه های دولتی در دستور کار قرار دارد. کامیاب اضافه کرد: تعدیل و یا جابجایی نیرو به بررسی کارشناسان از وضعیت موجود بستگی دارد و اما سامان دهی نیروهای انسانی صرفا تعدیل نیرو نیست. سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان در پاسخ به این سوال که تاکنون سامان دهی نیروهای انسانی در کرمان انجام شده است گفت: این دستورالعمل اخیرا ابلاغ شده اما هر لحظه ای امکان دارد سامان دهی نیروهای انسانی اتفاق بیفتد. کامیاب در پایان درباره شائبه تعدیل نیروی یک هزار و 400 نفری در استانداری کرمان ناشی از اظهارات اخیر استاندار کرمان مبنی بر اینکه 200 نیرو برای پاسخگویی به نیازهای مردم در استانداری کرمان کفایت می کند گفت: درباره این اظهار نظر باید از خود استاندار کرمان سوال بکنید.
استاندار کرمان فقط مثال زده است
دیگر مدیران استان کرمان اما از این اظهار نظر استاندار کرمان، تعدیل نیرو را برداشت نکرده اند. آنطور که گسترش صمت نوشته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان درباره این اظهارنظر معتقد است: دولت باید کوچک و چابک باشد تا بتواند بخش خصوصی را با سرعت بیشتری راه‌اندازی و حمایت کند. اشتغالزایی وظیفه دولت نیست و با حمایت از بخش خصوصی می‌توان افراد را آماده کرد تا در بخش خصوصی به کار خود ادامه دهند. با تعدیل نیرو بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان کاری از پیش برد و استاندار هم از این موضوع به عنوان مثال یاد کرده است.
هیچ کدام از مسئولان استانی موافق تعدیل
نیرو نیستند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان هم درباره این جمله می‌گوید: بحث استاندار تعدیل نیرو نیست و هیچ کدام از مسئولان استانی موافق تعدیل نیرو نیستند، بلکه هدف همه حفظ اشتغال موجود و افزایش میزان اشتغالزایی است. دغدغه تمام مسئولان استانی اکنون اشتغالزایی است. همچنین طرح حذف قوانین مزاحم توسعه صنعتی و اشتغالزایی از جمله طرح‌هایی است که استاندار کرمان آن را به هیات دولت تحویل داده است تا افزایش اشتغالزایی راحت‌تر شود.
معاون سابق استاندار از تعدیل 15 درصدی نیروها خبر داده بود
علی رغم اینکه دو نفر از مدیران اقتصادی استان کرمان معتقدند استاندار کرمان با تعدیل نیرو موافق نیست، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سابق استاندار کرمان از تعدیل نیرو در دستگاه های اجرایی استان خبر داده بود. برای اولین بار در سال جاری نصرالله گرامی در نخستین جلسه شورای اداری استان کرمان طی سال جدید که هفدهم فروردین ماه برگزار شد درباره تعدیل نیرو در ادارات دولتی گفته بود: ساماندهی و تعدیل نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی دنبال می‌شود و این امر نشان می‌دهد، هیچ نیرویی نباید اضافه شود و بر اساس بخشنامه‌های اخیر 15 درصد نیروها تا پایان سال جاری باید تعدیل شوند و برخی پست‌ها باید کاهش یابد تا دولت کوچک شود. برنامه جامع اصلاح نظام اداری تصویب و به دستور رییس جمهور ابلاغ شده و باید در این زمینه کار کرد و دولت کوچک شود. او همچنین ششم مرداد ماه سال جاری در آیین پایانی سومین نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی و شبکه ای سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی حوزه زنان و خانواده استان های کرمان و هرمزگان هم گفته بود: در حال حاضر دو برابر ظرفیت فعلی دستگاه های دولتی پرسنل وجود دارد. باید در این رابطه تعدیل نیرو کنیم و فارغ التحصیلان دانشگاه ها تا سال های آینده نباید به دنبال استخدام دولتی بلکه به دنبال کارآفرینی باشند. علاوه بر این رئیس جمهوری هم اوایل سال جاری فرمان کاهش 15 درصدی نیروی انسانی دستگاه های دولتی در قالب «ساماندهی نیروی انسانی دستگاه‌ها» را صادر کرده بود. به گزارش فارس طبق مفاد دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است در تایید برنامه نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، ضمن تطبیق برنامه دستگاه با الزامات قانونی، به گونه ‌ای عمل نماید که هر سال، کل نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی به نحوی تعدیل شوند که در پایان برنامه سه ساله، حداقل 15درصد کاهش یابد. با توجه به مطالب بالا، می توان گفت تعدیل نیرو نه فقط در استانداری کرمان بلکه در همه ادارات دولتی به عنوان یکی از روش های سامان دهی نیروهای انسانی قرار است اجرا شود. اگرچه که تعدیل نیرو راه‌حلی برای برطرف کردن بوروکراسی مزاحمی که مدنظر استاندار کرمان نیست اما نمی‌توان این مانع را نادیده گرفت چرا که بوروکراسی بستری برای رشد فساد اقتصادی و عاملی بازدارنده برای رشد صنعتی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *