پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش سهم اپل از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند

افزایش سهم اپل از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹

افزایش سهم اپل از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند

به کوشش آرین اسدی
گزارش comScore درباره‌ی سهم پلتفرم‌ها از بازار گوشی‌‌های هوشمند نشان از این دارد که اپل همچنان با روند رو به رشدی روبرو است. این کمپانی موفق شده تا فاصله‌ی ۳۰ درصدی خود از اندروید گوگل را در سه سال گذشته به ۷ درصد کاهش دهد.
براساس گزارش جدیدی که توسط comScore منتشر شده، اپل میزان سهم خود از بازار آمریکا را در فاصله‌ی جولای ۲۰۱۴ تا جولای ۲۰۱۵ از ۴۲.۴ درصد به ۴۴.۲ درصد افزایش داده است. آمار comScore برگرفته از پایگاه داده‌ی مشترکان تلفن‌های همراه آمریکا است. در اختیار داشتن بیش از ۴۴.۲ درصد از بازار آمریکا را باید دستاورد بزرگی برای اپل خواند، چراکه این رقم بیشترین سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا در طول فعالیت این کمپانی است.
افزایش سهم آیفون در مقایسه با اندروید
در بازار آمریکا
با نگاهی به گزارش‌های comScore در سال‌های گذشته می‌توان به روشنی دید که اپل با سرعت بالایی در حال نزدیک شدن به پلتفرم گوگل است. در مارس ۲۰۱۲، اندروید گوگل بیش از ۵۱ درصد از سهم بازار را در برابر سهم ۳۰.۷ درصدی اپل مال خود کرده بود، حال آنکه اندورید هم اکنون ۵۱.۴ درصد از بازار را در اختیار دارد، اما اپل موفق شده فاصله ۳۰ درصدی را به ۷.۲ درصد کاهش دهد، چراکه هم‌اکنون سهم اپل از بازار ۴۴.۲ درصد است.
اطلاعات ارائه شده توسط کانتار نشان از این دارد که اپل در زمان عرضه‌ی آیفون ۶ سهم بالایی از بازار را همچون سایر آیفون‌های عرضه شده در اختیار گرفته، اما پس از گذشت مدتی، سهم این گوشی پایین‌تر از نسل‌های پیشین قرار گرفته است.
• سهم آیفون 4s در ژانویه ۲۰۱۲ به ۵۰.۶ درصد و در جولای ۲۰۱۲ به ۳۵.۶ درصد رسید.
• سهم آیفون 5 در نوامبر ۲۰۱۲ به ۵۳.۳ درصد و در جولای ۲۰۱۳ به ۴۲.۷ درصد رسید.
• سهم آیفون 5c و 5s در دسامبر ۲۰۱۳ به ۴۳.۹ درصد و در جولای ۲۰۱۴ به ۳۰.۹ درصد رسید.
• سهم آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در دسامبر ۲۰۱۴ به ۴۷.۷ درصد و در جولای ۲۰۱۵ به ۳۰.۱ درصد رسید.
همانطور که مشاهده می‌کنید، سهم آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در مقایسه با نسل‌های پیشین آیفون در ماه جولای به کمترین میزان خود رسیده است، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند سال به سال افزایش می‌یابد و در واقع میزان فروش آیفون نیز با وجود کاهش ظاهری سهم از بازار در مقایسه با نسل‌های پیشین، بیش از گذشته است. برای مثال comScore میزان فروش گوشی‌های هوشمند در جولای ۲۰۱۲ و جولای ۲۰۱۵ را به ترتیب ۱۱۴ و ۱۹۱.۴ میلیون دستگاه اعلام کرده است.
کارولینا میلانسی-مدیر ارشد تحقیقات در موسسه‌ی کانتاردر خصوص وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند چنین اظهار نظر کرده است:
هر چند در سه ماه گذشته موضوعی هیجان انگیز در بازار گوشی‌های هوشمند برای تهییج خریداران وجود نداشته، اما این شرایط با معرفی نسل جدید گلکسی نوت سامسونگ تغییر کرده و انتظار می‌رود با فررسیدن ۱۸ شهریور نیز شاهد تغییرات گسترده‌تری باشیم. با معرفی نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل باید گوش چشمی نیز به آیفون ۶ و ۶ پلاس اپل داشته باشیم تا تغییرات در میزان فروش این گوشی‌های هوشمند را نیز ببینیم. یقینا این نسخه از آیفون پس از معرفی نسل جدید با کاهش قیمت روبرو خواهد شد. ۳۲ درصد از آیفون‌های 5s به فروش رفته در بازار آمریکا پس از عرضه‌ی آیفون ۶ بوده است.
رشد ادامه دار اپل در بازار چین
هرچند سهم آیفون در بازار چین از ۲۷.۶ درصد در ماه فوریه به ۱۹.۱ درصد در جولای کاهش یافته، اما همچنان این میزان فراتر از سهم ۱۳.۲ درصدی اپل در جولای ۲۰۱۴ است. بازار گوشی‌های هوشمند در چین بسیار گسترده است و با توجه به رشد دامنه‌ی شبکه‌ی 4G در چین، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده و پس از عرضه‌ی نسل جدید آیفون شاهد رشد سهم این کمپانی در بازار چین باشیم.
تیم کوک اخیرا به این موضوع اشاره کرده که وضعیت اپل در آینده‌ی نزدیک در چین بهبود خواهد یافت و یقینا افزایش فروش آیفون‌های اپل در این کشور گفته‌های کوک را تصدیق خواهد کرد.
تحکیم مواضع در ژاپن
در دسامبر ۲۰۱۴ سهم اپل از بازار ژاپن به بیش از ۶۰.۲ درصد رسید. این کمپانی در دسامبر۲۰۱۲ و نوامبر ۲۰۱۳ به ترتیب ۶۶.۲ و ۶۹.۱ درصد از بازار ژاپن را در اختیار داشت. سهم اپل از بازار ژاپن در جولای ۲۰۱۵ به ۳۵.۱ درصد رسیده است. سهم کوپرتینویی‌‌ها در آگوست ۲۰۱۳ و آگوست ۲۰۱۴ به ترتیب ۴۴.۵ و ۲۷.۱ درصد بوده است.
در آستانه‌ی معرفی و عرضه‌ی نسل جدید آیفون، کانتار با انتشار گزارشی نشان داده که سهم آیفون از ۴۲.۲ درصد در ماه ژوئن به ۳۵.۱ درصد در جولای کاهش یافته است. حال باید دید که آیا سهم آیفون در آگوست نیز به همین روال رو به افول بوده یا خیر.
سهم اپل در ۵ کشور اروپای غربی افزایش
یافته است
در کل سهم اپل در پنج کشور آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا افزایش یافته است. سهم اپل در ماه جولای سال جاری در کمترین حالت خودبه ۱۷ درصد کاهش یافته که در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بیشتر است.
در میان پنج کشور مورد اشاره، سهم اپل در بریتانیا با در اختیار داشتن بیش از ۳۲.۷ درصد از بازار، بیشتر از سایر کشورها است. پس از بریتانیا، فرانسه با ۱۷ و آلمان با ۱۵.۲ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.
در پنج کشور اروپایی نیز تعداد افرادی که برای اولین بار به سراغ گوشی‌های هوشمند رفته و آیفون را انتخاب می‌کنند، رو به کاهش است. براساس اطلاعات ارائه شده در جریان سه ماهه ی منتهی به جولای ۲۰۱۵ تنها ۲۵ درصد از خریداران اولین گوشی هوشمند خود را آیفون انتخاب کرده‌اند، در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۹ درصد ایفون را به عنوان اولین گوشی هوشمند خویش انتخاب کرده بودند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *