پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون آبفار کرمان خبر داد: وجود 711 روستای فاقد آب در استان کرمان

معاون آبفار کرمان خبر داد: وجود 711 روستای فاقد آب در استان کرمان





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۰

معاون آبفار کرمان خبر داد:
وجود 711 روستای فاقد آب در استان کرمان

معاون نظارت بربهره برداری شرکت آبفار استان کرمان گفت: پراکندگی استان و طولانی بودن خطوط انتقال آب، خدمات رسانی به روستاها را مشکل کرده است. به گزارش روابط عمومی شرکت آبفار استان، مجید جمالی زاده گفت: در استان کرمان 5177 روستا داریم که 8.6 جمعیت روستایی کشور با حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت را شامل می شود. وی با اشاره به اینکه تعداد کل روستاهای بالای 20 خانواراستان 2 هزار و 482 روستا است، افزود: در کل 2 هزار و 361 روستا با جمعیت حدود 1میلیون و20 هزار نفر تحت پوشش شرکت آبفار استان است . جمالی زاده با اشاره به انجام کار آب رسانی سیار با 35 تانکر در استان، اظهار کرد: 906 روستا دراستان کرمان با تانکر آب رسانی می شوند و جمعیت روستاهایی که در لیست آب رسانی سیار شرکت قراردارند حدود 147 هزارنفر است.
وی تصریح کرد: 240 هزار مشترک آب روستایی در استان داریم که 17هزارکیلومتر خط انتقال آب برای آب رسانی به این مشترکین ایجاد شده که بزرگترین مشکل ما در استان پراکندگی تاسیسات و سختی خدمات رسانی است. جمالی زاده تاکید کرد: ازمجموع 2 هزار و 482 روستای بالای 20 خانوار استان 711 روستا فاقد آب داریم و شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی استان 66.4 درصد است درحالی که متوسط کشوری 76.6 درصد است. جمالی زاده با اشاره به اینکه برای ارتقا شاخص بهره مندی استان به 100 درصد نیاز به 946 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام شرکت داریم، اظهار کرد: 101 پروژه نیمه تمام اولویت اول، 52 پروژه نیمه تمام اولویت دوم، 77 پروژه تک روستایی نیمه تمام، 172 پروژه احداثی مجتمعی و تک روستایی و 855 پروژه ارتقا سطح 2 به یک دراین راستا باید به اتمام برسند.
جمالی زاده تاکید کرد: 498 حلقه چاه، 97 دهنه چشمه و 47 رشته قنات منابع تامین آب دراستان هستند که روزانه 2هزار و 790 لیتر بر ثانیه به شبکه آب رسانی روستاهای استان تزریق می کنند. وی ابراز کرد:همه ساله جهت مقابله با خشکسالی اقدامات زیادی با اعتبارات بالا انجام می شود که از حفر و تجهیز چاه تا تعویض خطوط انتقال آب، برخورد با انشعابات غیرمجاز و بهسازی شبکه از این دست اقدامات است. جمالی زاده تصریح کرد: 470 تا 626 روستای استان با مسئله کمبود آب ناشی از پدیده خشکسالی در فصول مختلف سال مواجه هستند. وی از جمله مسائل و مشکلات تامین آب روستایی را فرسودگی شبکه های آبی به دلیل عمر بالا، بالا بودن هدر رفت آب بیش از میانگین کشوری، پایین افتادن سطح آب های زیرزمینی ،پایین بودن تعرفه آب روستایی و عدم تناسب درآمد شرکت با زیان وضررها و از سوی دیگر عدم تخصیص 100 درصدی اعتبارت دولتی دانست.
معاون نظارت بربهره برداری شرکت آبفار کرمان اظهار کرد: بالا بودن هزینه استحصال آب یکی از مشکلات جدی این شرکت است به ویژه در بحث هزینه برق برای الکتروپمپ ها به ازای هر مترمکعب آب تولید شده 53 تومان هزینه برقی مصرفی است اما متوسط فروش ه رمتر مکعب آب 200 تومان می باشد که قیمت غیرواقعی است و شرکت را با مشکلات جدی مالی روبرو می کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *