پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش رسانه ها به انتخابات هیات رییسه مجلس از «چرخش عارفانه» تا «تقریبا هیچ»

واکنش رسانه ها به انتخابات هیات رییسه مجلس از «چرخش عارفانه» تا «تقریبا هیچ»





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۰۶

واکنش رسانه ها به انتخابات هیات رییسه مجلس
از «چرخش عارفانه» تا «تقریبا هیچ»
انتخابات هیات رییسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دیروز تیتر روزنامه‌های سراسر کشور شد. با برگزاری انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم و تثبیت موقعیت علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس برای بار سوم، فراکسیون ولایت موفق شد 9 کرسی از هیات رییسه را به دست بیاورد و به فراکسیون امید که عارف کاندیدای مورد حمایتش برای ریاست مجلس بود، تنها 3 کرسی از 12 کرسی هیات رییسه رسید. بررسی و تحلیل نتایج انتخابات هیات رییسه و وزن سیاسی آن در این دوره از رقابت‌های مجلس شورای اسلامی، از موضوعات داغ مورد بحث روزنامه‌های دیروز کشور بود. در زیر به برخی تیترهای روزنامه های کشور در مورد انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم اشاره شده است:
شرق: اصلاح طلبان اصلاح طلب ماندند
روزنامه شرق در صفحه اول خود مطلبی با این تیتر که اصلاح طلبان اصلاح طلب ماندند و راه تعامل باز است نوشت: نامزد فهرست «امید» از شهر قم، رئیس موقت مجلس دهم شد. علی لاریجانی در حالی بر کرسی ریاست تکیه زد که بسیاری از اصولگرایان تندرو این اتفاق را پیروزی اصولگرایانه و شکست اصلاح‌طلبانه تلقی کردند. این در حالی است که بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب از ابتدا قائل به دوقطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی معتقدند نباید از آنچه رخ داده، نگران بود؛ زیرا از ابتدا بنا بر رقابت بود تا تکلیف و وزن نیروهای سیاسی در مجلس روشن شود و آنچه امروز به دست آمده می‌تواند نقشه راه تعاملات بعدی در صحن مجلس باشد
وطن امروز: تکرار شکست اصلاح طلبان
اما روزنامه وطن امروز تیتر زد: تکرار شکست اصلاح‌طلبان این‌بار در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس دهم. این روزنامه در ادامه می نویسد: این جریان با سرخوشی از پیروزی در انتخابات، ریاست عارف را بر مجلس قطعی می‌دانستند و به دنبال تصاحب هیأت‌رئیسه نیز بودند. اما دیروز تمام این پیروزی‌ها به یکباره به شکست بدل شد و مدعیان فتح بهارستان، اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه را یک به یک واگذار کردند. آنها که ریاست عارف بر مجلس دهم را «گام دوم» مدل جدید سیاست‌ورزی خود می‌پنداشتند؛ دیروز با «گاف دوم» مواجه شدند! اشتباهی که هم یادآور باخت دوم در بهارستان پس از متحمل شدن باخت اول در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری است و هم یادآور اشتباه مهلک محمدرضا عارف – نفر دوم رقابت ریاست مجلس
قانون: مجلس اخلاق و امید
تیتر روزنامه قانون در مورد انتخابات هیات رییسه این بود: مجلس اخلاق و امید. قانون در ادامه به بررسی پیروزی لاریجانی بر جایگاه هیات رییسه می پردازد و می نویسد:رای گیری روز گذشته در بهارستان، بیان‌گر چند موضوع بود. نخست اینکه رقابت‌ها به رفاقت‌ها ضربه‌ای نمی‌زند و مبنای این مجلس بر اساس اخلاق و امید نهادینه شده‌است. شاهد این موضوع نیز، تبریک عارف به لاریجانی و تقدیر لاریجانی از عارف بود. از سوی دیگر نشان داد که هرچند اگر برخی اعضای لیست امید نیز به علی‌لاریجانی رای داده بودند(که البته جای تعجب ندارد، چرا که خاستگاه آن لیست از اصولگرایان،طرفداران دولت و اصلاح‌طلبان بود) ولی بازهم اصلاحات رشد فزاینده و چشمگیری در این میان داشته‌است. چرا که فراکسیون چند نفره! اصلاح‌طلبان در مجلس‌نهم و هشتم به 103 نفر افزایش پیدا کرد و این نکته‌مهمی است که برخی نمی‌خواهند ببینند.
کیهان: دستاورد امید در بهارستان تقریبا هیچ
کیهان تیتر زد: دستاورد «امید» در بهارستان؛ تقریبا هیچ و در ادامه نوشت: در حالی که اصلاح‌طلبان مدعی پیروزی قاطع در انتخابات بودند و به شدت از ریاست عارف حمایت می‌کردند، نامزد مورد حمایت آنان با اختلاف فاحشی کرسی ریاست مجلس دهم را به علی لاریجانی واگذار کرد.
اعتماد: 103 نفر
تیتر روزنامه اعتماد این بود: 103 نفر! رای متعهدانه و مسوولانه بیشتر اعضای فراکسیون امید به عارف چراغ راه اصلاح‌طلبی در پارلمان شد.
مردم سالاری: لاریجانی دوباره رییس شد
مردم سالاری تنها به این تیترکه لاریجانی دوباره رییس شد اکتفا کرد اما در ادامه به نقل از کواکبیان نوشت: 50 نفر از لیست امید به لاریجانی رای دادند. بعد از دو ماه گمانه زنی درباره ترکیب هیئت رئیسه مجلس دهم، روز گذشته هیئت رئیسه موقت انتخاب و کارش را شروع کرد. اما برخلاف تمام گمانه‌زنی‌ها، تنها سه نفر از 12 نفر هیئت رئیسه سهم امیدی‌ها شد و در این میان، 4 نفر از جبهه اقلیت پایداری هم بر صندلی‌های موقت هیئت رئیسه تکیه زدند.
آرمان: چرخش عارفانه
تیتر روزنامه آرمان به چرخش عارفانه اشاره داشت: نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم روز یکشنبه از یک سو لبخند بر لب برخی و اندوه بر چهره برخی دیگر آورد؛ لبخند بر لبان طیفی نقش بست که واقعیت را در مقابل دیدگان خود قرار دادند و با ارزیابی شرایط کشور و بالا و پایین کردن به لاریجانی توصیه کردند و اندوه سهم آنانی شد که صندلی ریاست مجلس را به‌واسطه سال‌ها دور بودن از قدرت سهم کاندیدای جریان خود یعنی دکتر محمدرضا عارف می‌دانستند و چنان ذوق‌زده حضور در کرسی‌های هیات رئیسه را در ذهن خود ترسیم کرده بودند که از پیرامون خود و آنچه در اتاق های فکر جریانات دیگر می‌گذشت بی‌خبر ماندند.
دیگر روزنامه ها
دنیای اقتصاد هم تنها تیتر زد: لاریجانی رئیس شد پزشکیان نایب‌رئیس و نوشت: سرانجام، گمانه زنی‌های مجلسی پس از سه ماه پایان یافت؛ علی‌‌ لاریجانی، بار دیگر جایگاه هیات‌رئیسه پارلمان را به دست آورد تا رکورد ورود به نهمین سال ریاستش بر ساختمان هرمی بهارستان را ثبت کند. روزنامه ایران تنها نوشت: لاریجانی دوباره رئیس مجلس شد و نتیجه انتخابات را اینگونه تحلیل کرد: نتایج رأی‌گیری‌های دیروز بهارستان نشان می‌دهد که اصولگرایان و طرفداران علی لاریجانی در جلب مستقل‌ها موفق‌تر بوده‌اند و فراکسیون امید نه تنها در این مهم ناکام مانده، بلکه تعدادی از اعضای این فراکسیون هم در رقابت بین لاریجانی و عارف، ترجیح‌شان ابقای رئیس مجلس نهم بوده است.
روزنامه جوان با این تیترکه حباب «اکثریت اصلاح طلبان» ترکید؛ در تحلیل نتیجه انتخابات هیات رییسه نوشت: روز گذشته حباب ساختگی «پیروزی لیست امید در دو انتخابات مجلس و خبرگان» در بخش مجلس نیز متلاشی شد و با انتخاب علی لاریجانی به سمت ریاست مجلس دهم، بار دیگر اثبات شد که «فریب افکارعمومی» با توسل به «آمارسازی» و «دروغ‌پراکنی» تاکتیک اصلی جریان مدعی اصلاح‌طلبی در طول ماه‌های اخیر به شمار می‌آید و اولویت برای آنها اهداف حزبی و جناحی است نه دغدغه‌های مردمی./ خبرآنلاین

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

گفت‌وگو با نفیسه آزاد، جامعه‌شناس دربارهٔ خطاهای سیاستگذاری اجتماعی

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

چراغ سبز به تعطیلات ۲روزه

کلیات لایحهٔ اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب مجلس رسید

چراغ سبز به تعطیلات ۲روزه

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

یک کشف جدید از رفتارهای انسان

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

داده‌های کاربران قربانی اهمال پلتفرم‌ها

اسنپ فود هک شد و اطلاعات ۲۰میلیون کاربر به فروش گذاشته شد

داده‌های کاربران قربانی اهمال پلتفرم‌ها

برای بال‌­هایم‌، بگذار بازگردم

جستاری در باب کبوتر، سفر و صلح

برای بال‌­هایم‌، بگذار بازگردم

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

افزایش ریسک‌پذیری کسب‌وکارها در زمانهٔ ابهام

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد:

افزایش ریسک‌پذیری کسب‌وکارها در زمانهٔ ابهام

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *