استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

منتشر شده در صفحه خودرو | شماره 438

استفاده از شیشه گوریلا در خودروها

کمپانی فورد تاکنون هرگز خواسته‌ی خود به حجم بالا و ارزان آلومینیوم و فیبر کربن را پنهان نکرده است. تقاضای روز‌افزون بازار خودرو برای بهبود کارآیی و ایمنی محصولات باعث شده تا هر خودرویی در هر سطح قیمتی، نیاز به یک ساختار سبک‌تر و مستحکم‌تر احساس کند. در این حالت، عناصر فولادی جای خود را به قطعات سبک‌وزن‌تر می‌دهند که در این میان، چالش‌های زیادی برای پایداری خودروها نیز ایجاد می‌شود. البته استفاده از این مواد تا جایی برای خودروساز مقرون‌به‌صرفه است که بتواند آنها را با هزینه‌ای معقول به‌دست آورد.
در همین حال، شیشه‌های زیادی در ساخت یک خودرو به کار می‌روند که نمی‌توان از ماده‌ای مانند فیبر کربن به جای آن استفاده کرد. این مشکلی است که خودروسازانی مانند «فورد» به دنبال راه‌حل آن هستند و به سراغ شیشه‌هایی از نوع «گوریلا» رفته‌اند. شرکت «کورنینگ» که تأمین شیشه‌های گوریلا گلاس با مقاومت بالا و وزن کم را برای صنایع مختلف ازجمله موبایل برعهده دارد، محل طبیعی شکل‌گیری این رویکرد جدید صنعت خودرو است.
ب‌ام‌و همین حالا نیز در مدل نوآورانه i8 از شیشه‌های گوریلا استفاده کرده که باعث شده وزن شیشه جلوی خودرو تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. استفاده از این راه‌حل برای کاهش وزن شیشه‌ها می‌تواند به سرعت در بین مدل‌های پرفورمنس جای خود را پیدا کند؛ چرا که در این خودروها کاهش هر ذره از وزن خودرو اهمیت زیادی دارد.
امّا استفاده از این مزیّت، با هزینه‌هایی نیز همراه خواهد بود. فرآیند شیمیایی که باعث شکل‌گیری استحکام شیشه گوریلا می‌شود، بسیار گران‌تر از تولید شیشه با سودا (سدیم کربنات) است. بنابراین پیدا کردن یک روش تولید که در آن خودروسازان هم بتواند از مزیت‌های شیشه گوریلا بهره‌مند شود و هم شرایط استاندارد موردنیاز آنها برآورده شود، و در عین حال، هزینه زیادی برای آنها نداشته باشد، بسیار کلیدی خواهد بود. همان‌طور که انتظار می‌رود، آزمایش‌ها در مورد ترکیبات هیبرید در حال انجام است.

9

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 21
  • دیروز: 270
  • هفته: 667
  • ماه: 4,218
  • سال: 92,498