پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دکتر صفا از درمان افتادگی پوست صورت بدون جراحی (لیفت صورت) می گوید: بی خطر بودن لیفت به کمک نخ ثابت شده است

دکتر صفا از درمان افتادگی پوست صورت بدون جراحی (لیفت صورت) می گوید: بی خطر بودن لیفت به کمک نخ ثابت شده است





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۰۴

دکتر صفا از درمان افتادگی پوست صورت بدون جراحی (لیفت صورت) می گوید: بی خطر بودن لیفت به کمک نخ ثابت شده است

با افزایش سن تحت تاثیر جاذبه زمین و از دست رفتن قوام پوست که ناشی از تخریب تدریجی رشته های کلاژن و الاستین است شاهد افتادگی پوست و عمیق شدن چین های پوستی هستیم. روش های مختلفی برای جوان سازی پوست وجود دارد که یکی از موثرترین آنها جراحی پوست است.طی 6-7 سال گذشته روش های جدیدی برای لیفت صورت معرفی شده که بدون نیاز به جراحی باعث سفتی پوست می شود و آن کار گذاشتن نخ های خاصی زیر پوست است که اثر آن در جوان سازی نزدیک به لیفت صورت با روش جراحی است نخ های لیفت با روشی ظریف و در موازات سطح پوست در جهت عمود به چین های پوست، داخل پوست کار گذاشته می شود و با ایجاد کشش در پوست و عضله افتادگی و شلی پوست را برطرف می کند. با توجه به اهمیت این موضوع با دکتر عباس صفا گفتگو کردیم که توضیحات کاملی را در زمینه این روش نوین ارائه می دهند.
لیفت با نخ از چه زمانی به عنوان روشی برای جوان سازی پوست مورد تایید قرار گرفت؟
چند سال پیش سازمان دارویی آمریکا برای اولین بار نخی خاردار به نام COUNTOUR THREADS که یک نخ یک جهته بود را برای انجام اعمال لیفت صورت مورد تایید قرار داد. اما ظرف مدت کوتاهی مشخص شد که اثر لیفت حاصل از این نخ کمتر از آن چیزی بود که ادعا شده است . لذا به سرعت تب استفاده از لیفت نخی فروکش کرد اما ظرف 3 سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش نخ های دو جهته و اتخاذ تجارب بیشتر اکنون لیفت نخی جایگاهی متفاوت و علمی پیدا کرده است. همیشه ایده لیفت بدون استفاده از برش یا با برش حداقل ایده ای جذاب برای جراح و بیمار بوده است. پیگیری این ایده باعث استفاده از روش های مختلف از جمله استفاده از لیزر رادیو فرکانس امواج صوتی و بوتاکس و در نهایت لیفت نخی شده است . بزرگانی چون ساساکی SASAKI و سولیمانیدره SULIMANIDZE در کاربرد نخ های غیر خاردار و خاردار به این منظور پیشگام بوده اند اما تکنیک های اولیه دو مشکل عمده عدم ماندگاری طولانی و عوارضی مانند دیده شدن داشتند. سرانجام سازمان دارویی آمریکا نخ contour threads را که نخی از جنس نایلون یا خارهای یک جهته unidirectional بود مورد تایید قرارداد لیفت نخی به وسیله نخ کانتور به سرعت بازار زیبایی را فراگرفت اما در مدتی نسبتا کوتاه محدودیت های این روش مشخص شد که باز هم عمده ترین آنها ماندگاری کمتر از حد انتظار بود. بررسی ها نشان داد که اصلی ترین علل این ماندگاری کوتاه اولا انتخاب نامناسب بیماران از جمله بیمارانی که افتادگی شدید و بافت های سنگین داشتند و ثانیا عدم توجه به آنکه در بسیاری از بیماران مسئله ی اصلی از دست دادن بافت نرم صورت به خصوص بافت چربی زیر پوست است نه افتادگی قابل توجه پوست. لذا ضمن پیشرفت تکنولوژی تولید نخ ها که منجر به تولید نخ ها ی قابل جذب و غیر قابل جذب و تولید نخ هایی با خار در هر دو جهت (نخ های دو جهته bidirectional)علاوه بر نخ های یک جهته ی قبلی شده است. آزاد سازی بافت ها به عنوان جزء معمول لیفت نخی در آمده است و در بسیاری از بیماران همزمان تزریق چربی و سایر فیلرها انجام می شود یعنی ادعای اولیه مبنی بر اینکه لیفت نخی پزشک و بیمار را از ایجاد برش بی نیاز می کند جای خود را به استفاده از برش های بسیار کوچک تر و محدودتر یا استفاده ازنخ های خاردار ضمن عمل لیفت معمول صورت و همراهی با تزریق چربی داده است .
استفاده از لیفت نخی در چه مواردی توصیه می شود؟
1- در افراد جوانی که افت خفیف بافتی دارند ضمن آزاد سازی بافت تا حد ممکن به وسیله ابزار مخصوص می توان از لیفت نخی به تنهایی یا همراه با تزریق چربی استفاده کرد.
2- در افرادی که افتادگی متوسط بافتی دارند به همراه روش های مینی لیفت مختلف برای کنترل بیشتر روی نتیجه ی عمل کاهش برش عمل و طولانی تر کردن اثر عمل با تزریق چربی یا بدون تزریق چربی به کار می رود.
3- در افرادی که افتادگی قابل توجه بافتی دارند ضمن عمل های لیفت کلاسیک با تزریق چربی یا بدون تزریق چربی برای بهبود نتیجه ی عمل و کمک به کاهش برش عمل و ماندگاری طولانی تر به کار می رود.
کاربردهای شایع لیفت نخی شامل چه مواردی می شود؟
کاربردهای شایع لیفت نخی شامل لیفت ابرو و پیشانی، لیفت قسمت میانی صورت و بهبود فرم چشم ها گونه ها و کاهش خنده، لیفت قسمت تحتانی صورت و گردن می باشد. به طور خلاصه در حال حاضر لیفت نخی به عنوان یک روش کمکی برای لیفت بافت ها به همراه اعمال جراحی لیفت صورت و تزریق چربی به کار رفته و باعث کم کردن طول برش و بهبود نتیجه و افزایش ماندگاری می شود.
آیا لیفت و جوانسازی پوست به کمک نخ، عارضه جانبی دارد؟
این روش عارضه جانبی خاصی ندارد به جز اینکه تا مدتی ورم و کبودی در محل ایجاد می شود که طی چند روز حداکثر دو هفته کاملا برطرف می شود. ضمناً چون این نخ ها از دیرباز در جراحی های مختلف از جمله دوختن عضلات و تاندون های آسیب خورده مورد استفاده قرار می گرفتند، بی خطر بودن شان ثابت شده است.
ماندگاری و طول اثر نخ های لیفت کننده چقدر است؟
نخ های جا گذاشته در زیر پوست طی شش ماه حل می شود ولی اثرات کشیدگی پوست تا دو سال باقی می ماند.
مقدمات جوانسازی پوست به کمک نخ های لیفت کننده چگونه است؟
برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی نیست و با کرم های بی حسی به اندازه کافی بی حسی به دست می آید. زمان عمل حدود 45 دقیقه است و حال عمومی بیمار بعد از آن کاملا عادی است و می تواند به زندگی روزمره خود برگردد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *