پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه به سیرجان:باید رکود را از پیش پای ملت برداریم

اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه به سیرجان:باید رکود را از پیش پای ملت برداریم





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵

اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه به سیرجان:باید رکود را از پیش پای ملت برداریم

معاون اول رئیس جمهوری که دیروز در سفری یک روزه برای بهره برداری از طرح های معدنی و صنعتی در منطقه گل گهر به استان کرمان و شهر سیرجان آمده بود، درباره مسائل مختلفی صحبت کرد.
کرمان استان نخست معدنی کشور است
اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان کرمان، خاطرنشان کرد: کرمان به جهت معدنی استانی حائز اهمیت و به عنوان نخستین استان در کشور مطرح است. گزیده صحبت های جهانگیری را در ادامه می خوانید:
پخش عمده مواد معدنی در حال حاضر از استان کرمان استخراج می‌شود، امروز بخش عمده‌ای از مواد معدنی مورد نیاز کشور به ویژه مواد فلزی، سنگ آهن، کرومیت و مس در استان کرمان استخراج می‌شود و این استان از این نظر هم در داخل کشور و هم در سطوح بین‌الملل به عنوان استانی شاخص مطرح است.
آقای رزم حسینی استاندار خوب و باانگیزه دولت یازدهم هستند که ابتکارات نویی دارند. از جمله ابتکارات نویی که استاندار کرمان انجام داده‌اند این است که ایشان همه افرادی که می‌توانند در بخش توسعه استان سهیم باشند را دور هم جمع کرده و در راستای توسعه این استان اقدامات خوبی انجام داده‌اند.
در زمینه همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های غیردولتی در این استان اقدامات خوبی انجام گرفته است و استانداری قراردادها و توافق‌های خوبی با این بخش‌ها امضا کرده است که امیدواریم عملیاتی شدن این قراردادها و توافقات در ایجاد اشتغال و توسعه استان کرمان سهم زیادی داشته باشد.
دفاع از دولت تدبیر و امید
صحبت های معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید آهن اسفنجی مجتمع جهان فولاد سیرجان اما بیشتر ملی بود و به دفاع از عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخت. اسحاق جهانگیری گفت: خیلی ها تصور این را نداشتند که این دولت بتواند مسایل اقتصادی، سیاسی داخلی و خارجی را به سرعت حل کند و به نقطه خوبی برساند اما خوشبختانه اقدامات اخیر دولت تدبیر و امید نشان داد که اینطور نیست. گزیده صحبت های جهانگیری را در ادامه می خوانید:
سیرجان دارای موقعیت ویژه‌ای از همه جهات است. این شهرستان در شاهراه توسعه کشور قرار دارد و علاوه بر نزدیکی به خلیج فارس دارای ظرفیت‌های نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و همچنین راه‌های ارتباطی خوب با سایر شهرها و استان‌ها است. این ویژگی‌ها همه باعث می شود که سیرجان به توسعه‌ای پایدار دست پیدا کند.
در سیاست خارجی کاری کردیم کارستان
در دو سال اخیر در سیاست خارجی کاری کردیم کارستان و تیم مذاکره کننده ما که فرزندان ملت بودند توانستند، با تدابیر مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه رییس جمهور در میز مذاکره در مقابل شش قدرت بایستد و موفقیت‌های بسیاری کسب کنند.
در جریان مذاکره با شش کشور دنیا توانستیم به اهداف اصلی خود دست یابیم. ما در مذاکرات به دنبال این بودیم که حقوق هسته ای ملت ایران را ثابت، دستاوردهای هسته را حراست و حفاظت و همچنین تحریم های ظالمانه برداشته شود که خوشبختانه توانستیم با قدرت به هر سه دستاورد نظام جمهوری اسلامی برسیم.
شورای امنیت برای اولین بار تصویب کرد ایران می تواند غنی سازی داشته باشد. تمام مراکز غنی سازی ما به کار خود ادامه خواهند داد و تیم هسته ای ما اصرار داشت که باید این موضوع به صورت قطعنامه شورای امنیت تدوین شود و یک اعتراف لفظی نباشد.
امروز تمام مراکز غنی سازی کشورمان اعم از مراکز نطنز، اراک و فردو همگی در جای خود باقی ماندند و به کار خود ادامه خواهند داد. همچنین موفق شدیم که تحریم‌های ظالمانه‌ای را که علیه کشورمان اعمال شده بود از پیش پای ملت برداریم.
ما موفق شدیم تحریم های ظالمانه را از پیش پای ملت ایران برداریم. مهم ترین مسئله، در مقابله با تحریم ها و کشورهای غربی، ملت بزرگ ایران بودند و یکپارچگی و استقامت مردم نشان داد که از مسوولان خود نیز می خواهد که حقوقشان را به اثبات برسانند.
ملت بزرگ ایران باعث اقتدار جمهوری اسلامی هستند
مهمترین مولفه اقتدار جمهوری اسلامی ایران ملت بزرگ ایران است. دشمنان ما با هدف قرار دادن این ملت تحریم‌هایی علیه اقتصاد کشورمان وضع کردند تا زندگی مردم را تحت فشار قرار دهند به این امید که ملت لب به اعتراض بگشاید و مسئولین ایران نیز مجبور به عقب نشینی شود اما با یکپارچگی که ملت ایران از خود نشان دادند به دشمنان فهماندند که این ملت نه تنها لب به اعتراض به مسئولان خود نمی‌گشاید بلکه از آنها می‌خواهند که در مقابل این فشارها ایستادگی و مقاومت کند.
امروز همه می‌دانند که اگر قرار باشد کشوری در مقابل گروهی مانند داعش ایستادگی کند جمهوری اسلامی ایران است و چنانچه قدرت نیروهای مسلح کشورمان و همچنین تدابیر و حمایت‌های ایران نبود مشخص نبود که امروز داعش چه مناطقی را تحت نفوذ و اختیار خود داشت.
امروز ایران حرف آخر را در سوریه و نقش تعیین کننده‌ای در عراق دارد. کل منطقه خاورمیانه در مقابل داعش منفعل شده و اگر تدابیر و حمایت های جمهوری اسلامی نبود مشخص نبود داعش چه کشورهایی را گرفته بود.
مولفه سوم مذاکرات؛ قدرت شخص آقای روحانی و دولت تدبیر و امید بود که از این مولفه های قدرت در پای میز مذاکره استفاده مناسب و غرب را وادار به عقب نشینی در مقابل ایران کند.
توافق وین گام اول اجرای همدلی
و همزبانی دولت و ملت بود
باید قدردان این شرایط باشیم، امروز فرصت طلایی در اختیار کشور قرار گرفته است و باید خود را برای شرایط پس از تحریم و توافق آماده کنیم ضمن آنکه باید گام های سنجیده ای در این راستا برداشته شود.
شرایط امید و نشاطی که امروز پس از توافق هسته‌ای به وجود آمده نتیجه اجماع داخلی است که هم در میان مردم و هم در میان مسئولین شکل گرفته است، گام اول اجرای سیاست همدلی و همزبانی دولت و ملت، توافق وین بود و گام بعدی آن نیز حماسه‌ای است که باید پس از توافق وین اتفاق بیافتد.
می خواهیم با دنیا کار کنیم. هم اکنون شرکت های مختلف دنیا مشتاق کار با ایران هستند و سیل ورود مقامات غربی و شرکت ها به ایران به معنی این است که ایران کشوری مهم است که امنیت و ظرفیت کاری مهمی در دنیا دارد و به نظر بنده حتی در شرایط بد اقتصادی امروز دنیا، ایران کشوری است که می تواند به کانون مهم توسعه برای جان دادن جدید به اقتصاد دنیا تبدیل شود.
به شرکای خارجی خودمان گفته ایم کار در ایران متفاوت با گذشته است، هم اکنون ایران کشور بزرگی و با اقتصاد 1300 میلیارد دلار تولید ناخالصی است که نیروی تحصیلکرده و متخصص سرمایه بزرگی برای ما است و به همه دنیا خواهیم فهماند که اینکه فکر کنند می شود به ایران رفت و کالایی فروخت را باید از ذهن خود خارج کنند.
باید با طرف های خارجی شفاف عمل کنیم
کسی که به ایران می آید باید با ما به طور مشترک برای صادرات کار و تولید کار کند. باید با طرف های خارجی شفاف عمل کنیم چرا که ما این تجربه تلخ را داریم که عملکرد غیر شفاف با بهانه‌های مختلف از جمله دور زدن تحریم منافع کشور را به باد برده است.
شرکت‌های خارجی که می‌خواهند از طریق دلال‌ها با ایران همکاری داشته باشند باید بدانند که در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.
اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد ایران است
اقتصاد مقاومتی برای دولت بسیار حائز اهمیت است. اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد ایران است و دولت نیز به بند بند آن اعتقاد دارد و تلاش می‌کند که بر اساس آن عمل نماید.
در اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده که اقتصاد به درآمدهای نفتی باید کاهش پیدا کند. در دو سال گذشته نیز به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و هم به دلیل سیاست‌های دولت در کاهش میزان اتکا به درآمد نفتی شاهد بودیم که میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی تا حدی کم شده است. در این شرایط یکی از روش‌های کلیدی که می‌تواند در این امر کمک حال دولت و کشور باشد بخش معدن به ویژه صنایع معدنی مرتبط با فلزات است.
یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی در مورد لزوم صادر نشدن مواد خام معدنی است. باید تلاش کنیم که در داخل کشور با فرآوری منابع معدنی خام ذهن تولید ارزش افزوده در جهت ایجاد شغل حرکت نماییم.
باید رکود را از پیش پای ملت برداریم
معاون اول رئیس جمهور سپس به مس سرچشمه رفت و در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه حضور پیدا کرد. جهانگیری در این مراسم گفت: اقتصاد و آینده ایران جز با توسعه علم و فناوری ممکن نیست حتی در زمینه اقتصاد متکی به منابع طبیعی هم اگر فناوری های مدرن به کار گرفته شود سود قبل توجهی را خواهیم داشت. گزیده صحبت های جهانگیری را در ادامه می خوانید:
خوشبختانه کشور ما به جهت ظرفیت مواد معدنی جز کشورهای ممتاز می باشد چرا که تنوع مواد معدنی در ایران بسیار زیاد و معادن خوبی در زمینه فلزات به ویژه فلزات رنگی وجود دارد.
5 درصد مس دنیا در ایران تولید می شود که در استان کرمان نیز سرچشمه جز معادن شناخته شده دنیا استه همچنین در زمینه روی و سرب نیز معادن بسیار غنی در کشور وجود دارد و کرومیت استان کرمان هم جز بزرگترین ذخایر معدنی می باشد.
یکی از دلایل فشارهای سیاسی که علیه کشورهای نفت خیر انجام می شود وابستگی اقتصاد کشورها به نفت می باشد در حالی که بنا بر تاکید مقام معظم رهبی طی سال های گذشته، باید راه هایی پیدا کرد که اتکای اقتصاد کشور به نفت کمتر شود که یکی از این راه ها استفاده از ظرفیت معادن است.
اقتصاد باید به مغز انسان ها متکی باشد زیرا همواره مغز انسان ها ارزش افزوده تولید خواهد کرد.
باید رکود ایجاد شده را از پیش پای ملت برداریم که این کار شدنی است.
ما طی دو سال عمر دولت تدبیر و امید نرخ تورم را که به 40 درصد رسیده بود را به 15 درصد رساندیم و می توانیم مسیر اقتصاد کشور را خوب پیش بیریم که در این زمینه یکی از راهکارهای اساسی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است که نسخه ای برای دوران تحریم و پسا تحریم خواهد بود .
گفتنی ست اسحاق جهانگیری همچنین در آیین بهره برداری از کارخانه 2 کنستانتره سنگ آهن هم سخنرانی کرد که در صفحه 2 به آن اشاره شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *