پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادامه واکنش ها به سخنان روحانی درباره نظارت شورای نگهبان

ادامه واکنش ها به سخنان روحانی درباره نظارت شورای نگهبان





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۲

ادامه واکنش ها به سخنان روحانی درباره نظارت شورای نگهبان
واکنش ها به صحبت های دو هفته پیش رئیس جمهور هنوز ادامه دارد. حسن روحانی که چندی قبل گفته بود: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.
همین صحبت ها واکنش افراد مختلفی را در پی داشت و آخرین واکنش را احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران را داشته است. به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: هیچ کسی نیست دلسوز انقلاب باشد اما قانون را نپذیرد. قانون در اصل ۹۹ می‌گوید شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین مراجعه به آرای عمومی را بر عهده دارد. حال مساله این است که این نظارت استصوابی است یا استطلاعی؟ اگر استطلاعی باشد یعنی تنها نظاره‌گر است و به هیات‌های اجرایی گزارش می‌دهد؛ که این مسئله اختصاصی به شورای نگهبان ندارد و هرکس می‌تواند گزارش کند.
نوع دیگر نظارت نظارت استصوابی است که بایستی در تمام مراحل و در جای خود نظارت کند و صلاحیت‌ها را رد یا تایید کند. شورای نگهبان هم سال ۷۰ اینگونه تفسیر کرده نظارت موضوع اصل ۹۹ نظارت استصوابی است که شامل تمام موراد اجرایی انتخابات و رد و تایید صلاحیت‌ها می‌شود.
خاتمی خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی ایجاد حاشیه است.
گفتنی ست پیش از این عزیزجعفری فرمانده سپاه، 25 نفر از نمایندگان مجلس که عمدتا نمایندگان جبهه پایداری بودند، آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری از این سخنان حسن روحانی انتقاد کرده بودند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *