بایگانی مطالب: جنگ

میــــــراث در بــرزخ

درحالی‌که آتش‌بس هر روز شکننده‌تر به نظر می‌رسد، آثار تاریخی آسیب‌دیده از جنگ ۴۰ روزه در وضعیتی معلق میان «ترمیم» و «فرسایش» ایستاده‌اند. معمولاً پس از پایان حمله‌ها، بحرانی دیگر تازه آغاز می‌شود؛ بحرانی خاموش که می‌تواند بخشی از حافظه تاریخی یک کشور را برای همیشه از میان ببرد. آینه‌کاری‌هایی که زیر موج انفجار از سقف جدا شده‌اند، آثاری که شبانه از موزه‌ها خارج شده‌اند و بناهایی که ردِ آسیب هنوز بر جانشان مانده است، همگی نشانه‌های یک «وضعیت شکننده»‌اند. کارشناسان میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با «پیام ما» هشدار می‌دهند که در مرحله پس از بحران «زمان» اهمیت حیاتی پیدا می‌کند؛ جایی که هر تأخیر در تثبیت و مرمت اضطراری می‌تواند به‌اندازه خودِ جنگ ویرانگر باشد.

کودکان و جنگ

کودکـــــــــــان خط مقدم نیستند

تجربه زیسته کودکان، بازنمایی رسانه‌ای و مراقبت‌های ضروری در روزهای جنگ

پسماندهایی که هنـــــوز می‌جنگند

شبیخون نخاله‌های جنگی

مدیریت پسماند در مناطق آسیب‌دیده از درگیری‌های نظامی اخیر در ایران، با چالش نخاله‌های ساختمانی ناشی از تخریب و انفجار روبروست. این بقایا با پسماندهای معمولی ساختمانی تفاوت‌هایی دارد و حاوی ترکیباتی ناهمگون و بالقوه خطرناک است که مدیریت آن‌ها را از یک فعالیت عمرانی ساده به یک عملیات تخصصی تبدیل می‌کند. تفاوت اصلی در این است که نخاله‌های جنگی اغلب با مواد شیمیایی ناشی از انفجارها، فلزات سنگین و آلاینده‌های صنعتی آمیخته شده‌اند. یکی از جدی‌ترین معضلات، مسئله ایمنی است؛ احتمال وجود مواد منفجره خنثی‌نشده یا مهمات عمل‌نکرده در میان آوارها، خطر انفجارهای ثانویه را در طول فرایند جابه‌جایی و تفکیک به‌شدت افزایش می‌دهد. از طرف دیگر نیز رهاسازی یا دفن غیرفنی این مواد، پیامدهای ناگواری برای اکوسیستم دارد. نشت مواد سمی و ترکیبات شیمیایی موجود در این پسماندها به لایه‌های زمین، منجر به آلودگی شدید خاک و نابودی میکروارگانیسم‌های مفید آن می‌شود. علاوه بر این، با نفوذ شیرابه‌های آلوده ناشی از بارش باران به اعماق زمین، منابع آب زیرزمینی در معرض آلودگی‌های پایدار قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند سلامت چرخه غذایی و دسترسی به آب شرب سالم را در مناطق درگیر، برای سالیان متمادی با تهدید مواجه کند.

کارگران خوزستان قربانیان سیاهی جنگ

بیکاری ۱۵۰ هزار کارگر در خوزستان پس از حملات ۴۰ روزه آمریکا و اسرائیل، زنگ خطری جدی به صدا درآورده است؛ این در حالی است که استاندار از عدم تعدیل نیرو خبر داده، اما خانه کارگر از اخراج گسترده کارگران و تأخیر در پرداخت مزایا حکایت دارد.»

گرافیک ایران؛ از میدان نبرد تا میز کار لرزان

بیش از ۵۰ موزه در فهرست آسیب‌های جنگ اخیر

از نظر جغرافیایی، بیشترین آسیب‌ها در استان تهران ثبت شده است. مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این‌باره می‌گوید: «حدود ۷۰ اثر آسیب‌دیده در تهران قرار دارند و پس از آن، اصفهان در رتبه بعدی است.»

گذر از شرایط بحرانی به کمک فرهنگ و هنر

جوامع مختلف در طول تاریخ خود همواره شاهد جنگ‌های متعددی بوده‌اند که بر فرهنگ و هنر هم تأثیر خود را گذاشته است. در چنین شرایطی هنر به‌مثابه پدیده‌ای که پیوندی عمیق با بستر اجتماعی دارد، در برابر جنگ‌ها و بحران‌ها واکنش‌های متنوعی از خود نشان داده است. این روزها که سایه جنگ همچنان بر سر کشور است و چراغ فعالیت‌های فرهنگی کم‌وبیش خاموش شده، در آستانه روز جهانی موزه‌ها، موزه هنرهای معاصر تهران مجموعه «هنر و جنگ» را برنامه‌ریزی کرده تا با گرد هم آوردن روایت‌های هنرمندان ایران و جهان، جهانی متحد از هنر را در گسست‌های حال از جنگ به تصویر کشد. این نخستین رویداد موزه بعد از جنگ است که از روز یکشنبه (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۵) آغاز شد و «رضا دبیری‌نژاد»، رئیس موزه‌های هنرهای معاصر در گفت‌وگو با «پیام ما» معتقد است هنر، نقش مهمی در تاب‌آوری دارد و باید از سرمایه‌های فرهنگی و هنری در این روزها استفاده کنیم.

استاد و دانشجو، بازنده آموزش آنلاین

بیشتر از دو ماه است که آموزش عالی مجازی شده است. «اینترنت مدام قطع و وصل می‌شود»، «دانشجو و استاد نمی‌توانند با هم ارتباط بگیرند»، «تمرکز سر کلاس آنلاین دشوار است»، اینها مشتی از خروار نظرات استادان و دانشجویان درباره کیفیت آموزش غیرحضوری است. کیفیت آموزش دانشگاهی که قرار است ستون‌های علمی فردای ایران را تربیت کند با مجازی‌شدن کلاس‌ها از همیشه پایین‌تر آمده است. به همین دلیل هم دانشجویان و هم استادان خواستار آن هستند تا با ثبات شرایط، آموزش هرچه سریع‌تر به وضع عادی بازگردد.