بایگانی مطالب: جنگ
نگهبانان میراث یک سرزمین
«انگار یکی از اعضای خانوادهمان آسیب دیده باشد. همه فقط دویدیم به سمت موزه» خانهاش در بمباران آسیب دیده، اما قبل از آنکه کاری کند، خانواده را به جای امنی برده و خود را رسانده به موزهای که سالها عمرش را در آن گذرانده و آن روز در حریمش بمب سنگرشکن به زمین خورده بود: «آدم عاقل از خطر فرار میکند، اما من و همکارانم بعد از بمباران به سمت محل خطر دویدیم، به سمت موزه» این بخشی از هزاران روایتی است که در جنگ شنیده نشد. روایات بسیاری پشت تلخی گزنده تصاویری که از تخریب میراثفرهنگی منتشر شد، پنهان شدند. روایت آدمهایی که در کنار تمام نگرانیهایشان، به فکر میراثفرهنگی ایران بودند و فارغ از تمام کمبودها و بیمهریها، پای آن ماندند. در جنگ کمتر از آنها گفته شد، حتی خودشان هم فکر میکنند بهتر است کمتر صحبت کنند، چون معتقدند کاری که کردهاند وظیفهشان بوده. امروز وقت نقل روایت شنیده نشده آنهاست. امروز که روز جهانی «موزه و میراثفرهنگی» است.
استفاده از ظرفیت کارشناسان ملی برای مرمت بناهای آسیبدیده اصفهان
معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان از تشکیل کمیته تخصصی برای بررسی خسارات بناهای تاریخی آسیبدیده در حملات اخیر خبر داد و گفت که علاوه بر ظرفیت کارشناسان استان، از متخصصان ملی داوطلب در حوزه مرمت و سازه نیز برای ارائه طرحهای مرمتی استفاده میشود.
جنگی که انسان و محیطزیست را نشانه گرفت
| پیام ما | غیرنظامیان در نتیجه جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران متحمل هزینههای ویرانگر بهداشتی و محیط زیستی شدهاند؛ از جابهجایی گسترده جمعیت و آلودگی هوا و آب گرفته تا خطرات بلندمدت برای سلامت نسلهای آینده.
هشدار درباره گسترش آلودگیهای ناشی از حملات اخیر به آبهای جنوبی خلیجفارس
مشاور محیط زیست استاندار هرمزگان و رئیس مرکز اقیانوسشناسی هرمزگان با هشدار نسبت به پیامدهای زیستمحیطی حملات اخیر به تأسیسات انرژی و صنعتی ایران اعلام کرد: آلودگیهای ناشی از این حملات میتواند در هفتهها و ماههای آینده به سواحل تمامی کشورهای حاشیه خلیجفارس گسترش یابد.
«این اکوساید است»؛ واکنش رئیس سازمان حفاظت محیطزیست به حمله به مخازن سوخت تهران و البرز
شماره چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۵ روزنامه «پیام ما» با تیتر اصلی «این اکوساید است» منتشر شد؛ گزارشی که به اظهارات شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، درباره پیامدهای محیطزیستی حمله به مخازن سوخت تهران و البرز میپردازد. در این شماره همچنین گزارشهایی درباره اختلالات خواب پساجنگ، تأثیر جنگ بر گردشگری خاورمیانه، فصل زادآوری پرندگان و موضوع اینترنت طبقاتی منتشر شده است.
فرصتی برای مستأجـــــــران؟
سفر، چشمانتظار صلـــــــــح
| پیام ما | «تحلیل ما از بحرانهای گذشته نشان میدهد که مشکلات مرتبط با مسائل امنیتی در گردشگری اغلب در سریعترین زمان بهبود پیدا میکنند، در برخی موارد ظرف دو ماه، البته به شرطی که دولتها و ذینفعان صنعت گردشگری با یکدیگر برای بازگرداندن اعتماد مسافران همکاری کنند.» این اظهارات «گلوریا گوارا» رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) که در روزهای ابتدایی جنگ امریکا و اسرائیل با ایران بیان کرده، بازتاب بسیاری در میان صاحبنظران گردشگری بهویژه در منطقه خاورمیانه داشته؛ منتقدان این اظهارات بر این باورند که او با تخمین زمانی دو ماه برای احیای دوباره گردشگری بهویژه در خاورمیانه، رویکردی بسیار خوشبینانه داشته؛ چرا که اعتماد مسافران به این منطقه با جنگ گستردهای که درگرفته، به مرز فروپاشی رسیده و ترمیم آن زمان و سرمایه بسیار میطلبد. همزمان بررسیهای «مؤسسه آکسفورد اکونومیکس» به این نتیجه رسیده که بهرغم تشدید تنشها؛ هنوز میتوان به آینده گردشگری در خاورمیانه امیدوار ماند.
شببیداری پساجنگ
بیش از دو ماه از آغاز جنگ امریکا و اسرائیل علیه ایران میگذرد و شهروندان ایرانی چندین هفته است به دلیل آتشبس دوجانبه جنگ را از خود دور میبینند، اگرچه هنوز ذهن آنها این موضوع را نپذیرفته و جنگ همچنان در ذهنشان حک شده و موجب بیخوابی و بسیاری مشکلات روانی دیگر شده است.
این «اکوسایـــــــد» است
هفتمین روز جنگ انبارهای نفت تهران مورد حمله قرار گرفت، انبارهایی که هرکدام هزاران لیتر سوخت در خود داشتند. حالا پس از گذشت دو ماه رئیس سازمان حفاظت محیطزیست این حمله را مصداق «اکوساید» یا «بومکشی» خوانده است؛ مفهومی که به اقدامات غیرقانونی یا بیپروایانه با آگاهی از احتمال وقوع خسارت شدید، گسترده یا درازمدت به محیطزیست اشاره دارد. به گفته «شینا انصاری» در طول جنگ اخیر که اکنون به آتشبسی شکننده گره خورده، ۳۶۸ هزار مترمکعب سوخت مایع و نزدیک به ۱۹۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از بین رفته و آلودگی ناشی از آن وارد آسمان کشور شده است. همچنین گزارش رئیس سازمان محیطزیست نشان میدهد که آلودگی نفتی فعلی در خلیجفارس ناشی از رهاسازی آب توازن کشتی اروپایی بوده است. این موارد همراه با آسیبهای دیگر به طور مستند برای سازمانهای جهانی فرستاده شده؛ اما هنوز پاسخی درخور به این گزارش و گزارش پیشین (جنگ ۱۲روزه) داده نشده است.
گزارشهای خوشبینانه در برابر هتلهای خالی
| پیام ما | وقتی مسئولی در نشست خبری از «تعطیلناپذیری گردشگری» سخن میگوید و در همان نفس اعتراف میکند هتلهای قشم، کیش، بندرعباس، بوشهر و خوزستان در اوج فصل گردشگری «تقریباً خالی» بودهاند، دیگر نیازی به تحلیل پیچیده نیست. تناقض، خودش را نشان داده است. اظهارات معاون گردشگری در نشست ۲۲ اردیبهشت را باید در این چارچوب خواند: نه یک گزارش عملکرد، بلکه تلاشی برای مدیریت روایت در شرایطی که واقعیت میدانی، روایت را پس میزند.
