بایگانی مطالب برچسب: سازمان جهانی بهداشت
سقوط به «سیاهچاله جمعیتی»
بحران جمعیتی که بسیاری از کشورهای جهان درگیر آن هستند، به یک آینده ترسناک برای ایران تبدیل شده است؛ کاهش رشد جمعیت و فزونیگرفتن جمعیت سالمند کشور و افزایش هزینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و چالشهای تمدنی از جمله مشکلاتی است که در سایه کاهش رشد جمعیت و افزایش جمعیت سالمندی ممکن است بروز کند. تهدیدی که وزارت بهداشت از آن بهعنوان سیاهچاله جمعیتی یاد میکند.
زمین در تب، ویروسها در حرکت
کارشناسان سالها هشدار دادهاند که گرمایش زمین، جنگلزدایی و تغییرات چشمگیر در زیستگاههای طبیعی مسیرهای تازهای برای عبور ویروسهای حیاتوحش بهسوی انسان باز میکند. حالا شیوع «ویروس آند» - گونهای از هانتاویروس - روی یک کشتی گردشگری در قطب جنوب، نمونهای تکاندهنده از همین روند است؛ حادثهای که نشان میدهد چگونه تغییر اقلیم میتواند بیماریهای نادر را به انسانها در دورافتادهترین نقاط جهان برساند.
بیماران خاص زیر آتش تخریب زیرساختهای درمان
پیامما - از آغاز جنگ تا ظهر ۱۵ فروردین به ۲۵ واحد تولیدی، توزیعی و داروسازی حمله نظامی شده است. صددرصد انستیتو پاستور در حمله نظامی ۱۳ فروردین، تحتالشعاع قرار گرفته است. در دل این تخریب، نامهایی از بین رفتهاند که برای جامعه علمی معنا دارند از جمله آزمایشگاههای مرجع، بخشهای بیوتکنولوژی، بانکهای سلولی و واحدهای تحقیقاتی که سالها داده، تجربه و زیرساخت را در خود انباشته بودند. حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین ارتباط اعلام کرد که تخریب به حدی است که باید ۱۰۰درصد انستیتو پاستور بازسازی شود. آمار شهدای سلامت ۲۴ نفر است؛ اما در پی هدف قراردادن قطبهای داروسازی ایران، هزاران بیمار صعبالعلاج در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند. آخرین حمله نظامی مربوط به پژوهشکده لیزر و پلاسما در ۱۴ فروردین بود. ساختمان و آزمایشگاهی که در دانشگاه بهشتی بمباران شد، یکی از مهمترین آزمایشگاههای فوتونیک ایران نیز بهشمار میرفت. چند سال اخیر داشتند روی روشهای جدید تصویربرداری از مغز با روشهای اپتیکی و فوتونیکی کار میکردند. طبق اعلام میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، در دوران جنگ تحمیلی، ۳۶۰ مورد آسیب به زیرساختهای حوزه سلامت و ۴۶ دستگاه آمبولانس ثبت شده است. تبعات حمله نظامی به انستیتو پاستور و واحدهای تولیدی، توزیعی و داروسازی اما در اعداد و ارقام نمیگنجد. فاجعه انستیتو پاستور ایران را باید در قاب یک حمله به یک مرکز صدساله علمی و بهداشتی دید. روایت رسمی از آن چه رخداده، تصویری از یک تخریب گسترده را ترسیم میکند. به گفته حسین کرمانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، حمله به این مرکز «تجاوز به ستون صدساله بهداشت جهانی» بوده؛ تعبیری که نشان میدهد ابعاد ماجرا فراتر از یک خسارت موضعی است. آن چه هدف قرار گرفت، مجموعهای از آزمایشگاهها، بانکهای زیستی و بخشهای تحقیقاتی بود که هرکدام بخشی از زنجیره کنترل بیماری در ایران و حتی منطقه را تشکیل میدادند.
انگزدن به بیماران در قاب تلویزیون
یکچهارم جمعیت ایران دچار یکی از اختلالات روانیاند و درحالیکه وزارت بهداشت نسبت به افزایش «انگ» به بیماران روان در تولیدات صداوسیما هشدار داده، «محمد حاتمی»، رئیس سازمان نظام روانشناسی و «محمدرضا شالبافان»، مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، به «پیام ما» میگویند: بازنمایی نادرست بیماران و متخصصان روان در رسانهها موجب تداوم تبعیض، ترس از درمان و تشدید مشکلات روانی در جامعه شده است.
سفرههای فقیر؛ مرگهای خاموش
گرانی مواد غذایی و محدودیت دسترسی به غذاهای سالم و مغذی، سبد غذایی تعداد قابلتوجهی از مردم را فقیر کرده است. بهگفته «احمد اسماعیلزاده»، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مرگ ۱۲۰ هزار نفر در کشور با تغذیه نامناسب مرتبط است. «احمد آرایینژاد»، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در گفتوگو با «پیام ما» فقر مادی و فرهنگی را عامل فقیر شدن سبد غذایی مردم و درنتیجه تغذیه نامناسب دانست.
وقتی مدرنیته پشت در خانه میماند
دندانهای پوسیده و جیب خالی دههشصتیها
آخرین آمارهای وزارت بهداشت از سلامت دهان و دندان در میان سالمندان و جمعیت ۳۵ تا ۴۵ ساله حاکی از آن است که حتی داشتن دندان سالم هم در میان ایرانیان در حال طبقاتی شدن است. نبود پوشش بیمهای مناسب و گرانی درمان دهان و دندان آنها را از داشتن خدمات مناسب محروم کرده است. چنانکه امروز بیش از ۵۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به اذعان مسئولان وزارت بهداشت از دندان سالم برخوردار نیستند و از آنجاییکه دههشصتیها تا سال ۲۰۵۰ به سالمندی میرسند، احتمال تشدید مشکلات سلامت دهان و دندان بسیار زیاد است.
جاعل سلامت
«دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا، بار دیگر ادعاهای بحثبرانگیزی درباره سلامت مطرح کرد. او با اشاره به نگرانیهای خود درباره رشد بیماری اوتیسم در جهان، ادعا کرد مصرف داروی استامینوفن (تایلنول) در دوران بارداری و تزریق واکسنها میتواند با افزایش ریسک ابتلا به اوتیسم مرتبط باشد. این درحالیاست که بنیاد علم اوتیسم و سازمان جهانی بهداشت با رد ادعای او این سخنان را موجب انحراف از برنامههای تحقیقاتی در رابطه با اوتیسم دانستند.
