بایگانی مطالب برچسب: خوزستان

اعتراض، پشت دیوارهای «سهراب»

اعتراض مردم محلی به استخدام نیروهای غیربومی در شرکت‌های نفتی مستقر در خوزستان بالا گرفته است. این‌بار میدان نفتی «سهراب» در شهر مرزی «رفیع»، با اعتراض جوانان بومی جویای کار مواجه شده است. اهالی این شهر از توابع شهرستان هویزه در خوزستان، پیش از این هم بارها برای درخواست به‌کارگیری جوانان بومی تجمع‌هایی اعتراضی در مقابل ورودی سایت برگزار کرده بودند که مورد توجه قرار نگرفت. حالا اما کار به‌ درگیری کشیده و بنابر گزارش‌ها منجر به تعطیلی این میدان نفتی شده است.

ردپای تخلف شهرداری در خودسوزی «احمد»

«تا وقتی شهردار اهواز و معاونش از اهواز بیرون نروند، پیکر پسرم را تحویل نمی‌گیرم.» این گفته «مجاهد بالدی» (عبدالسیدی) خطاب به جمعیتی است که برای تسلیت درگذشت احمد آمده بودند. «احمد» پسر مجاهد، دانشجوی ۲۰‌ساله، که ۱۲ آبان در اعتراض به تخریب اغذیه‌فروشی خانوادگی‌شان توسط مأموران شهرداری خودسوزی کرد و بامداد ۲۰ آبان به‌علت شدت جراحات جان باخت. حالا سایت اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان از استعفای شهردار اهواز و برکناری معاون شهردار و سه نفر از مدیران شهری خبر داده و اعلام کرده سرپرست جدید فرمانداری اهواز هم منصوب شده است.

رودخانه «اعلا» را به کجا می‌برید؟

اعتراض خوزستانی‌ها به طرح‌های انتقال آب دوباره بالا گرفته است. این بار طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه علاء (اعلا) در شمال‌شرق خوزستان به استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که صدای اعتراض مردم را بلند کرده. طرح انتقال آب از رودخانه علاء در حالی چراغ خاموش، آغاز شده که نگاه‌ها در جای دیگر، متوجه فشارهای وزارت نیرو برای اجرای طرح‌های جدید انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون بود. واکنش‌ها به انتشار خبر اجرای این پروژه که در بی‌اطلاعی خوزستانی‌ها کلید خورده، از دو هفته پیش شروع شد. در پی آن، تعدادی از اهالی روستاهای شهرستان صیدون که هم‌مرز با استان کهگیلویه است، روز جمعه تجمعی اعتراضی برپا کردند. آنها با پای پیاده عازم کارگاه محل اجرای طرح شدند تا خودشان ماشین‌آلات را جمع‌آوری کنند. وقتی نیروی انتظامی جلوی راهشان را گرفت، با سنگ جاده خوزستان به کهگیلویه را مسدود کردند.

آلودگی هوا ۵۰ هزار ایرانی را می‌کشد

آلودگی هوا در ایران همچنان سالانه ۵۰ هزار نفر قربانی می‌گیرد. این آمار را روز گذشته وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست رسانه‌ای خود اعلام کرد. این درحالی‌است که هم‌زمان با اعلام این خبر، در بسیاری از شهرهای خوزستان هوا در وضعیت قرمز و نارنجی است.

درخواست استاندار خوزستان برای مهار بین‌المللی آتش‌سوزی هورالعظیم

استاندار خوزستان در تماسی با رئیس سازمان محیط زیست، خواستار اقدامات بین‌المللی برای مهار آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و جلوگیری از بحران بهداشتی شد.

روایتی از رنج و مقاومت

فاجعه نفتی «مارون» پاکسازی ناتمام، خسارت نامعلوم

بیش از یک هفته از شکسته شدن یکی از لوله‌های نفت و آلودگی رودخانه مارون در شرق خوزستان می‌گذرد، اما نه پاکسازی این رودخانه از لکه‌های نفتی تمام شده و نه مشخص است چه میزان خسارت پس از ورود این حجم آلاینده به مارون وارد شده. حالا ۲۹ انجمن محیط‌زیستی خوزستان با صدور بیانیه‌ای به خسارت‌های مرتبط با این آلودگی نفتی اشاره کرده و آورده‌اند: ««این آلودگی، رودخانه ‌و بیشه‌زار ارزشمندی را که با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری شریان حیاتی طبیعت و زندگی مردم است، دستخوش آسیب جدی کرده و تهدید جدی برای کشاورزی و سلامت عمومی است.»

تنفس در غبار سرطان‌‌زا

هر روز ۸۰۰ نفر در اهواز به‌دلیل مواجهه با گردوغبار به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. از تعداد مردم آسیب‌دیده از غبار در شهرهای دیگر خوزستان آماری در دسترس نیست. اکنون چهار روز است که خوزستانی‌ها در هوای آلوده به گردوغبار نفس می‌کشند. غباری که از عراق به کشور وارد شده، شهربه‌شهر پیش رفته است، چنان‌که هشدارهای قرمز و نارنجی در پی توفان‌های شدید، زندگی را در جای‌جای استان‌های غرب و جنوب‌غرب کشور به تعلیق درآورده است. غبار در دو روز گذشته علاوه‌بر خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و بسیاری نقاط دیگر را درنوردیده و حیات شهروندان را به خطر انداخته است. اداره‌کل هواشناسی خوزستان درباره ورود و تأثیر توده گردوخاک با منشأ کشور عراق، از روز دوشنبه تا پایان هفته هشدار داده و گفته بود افزایش سرعت باد، احتمال برخاستن گردوخاک محلی را هم به‌همراه دارد. در هشدارهای هواشناسی اعلام شده بود این پدیده ابتدا مناطق غربی، جنوب‌غربی و شمال‌غربی و سپس مناطق مرکزی و سایر نقاط خوزستان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا می‌شود. طبق تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا، دیروز همه‌ مدارس استان خوزستان غیرحضوری برگزار شد. این شرایط در روز دوشنبه باعث دورکاری ادارات و تعطیلی دانشگاه‌ها در ۱۶ شهر خوزستان شد و یک روز پیش آن، یعنی یکشنبه (۱۴ اردیبهشت)، مدارس خوزستان در نوبت صبح غیرحضوری و مدارس نوبت عصر آبادان و خرمشهر هم غیرحضوری برگزار شد. پیش‌ازاین نیز به‌دنبال گردوغبار شدید همرفتی در ۱۰ اردیبهشت مدارس و دانشگاه‌ها در ۱۳ شهر غیرحضوری شد.