بایگانی مطالب : یادداشت
توقف موقت انتقال آب خلیجفارس در «ارسنجان»
|پیام ما| همهٔ دستگاهها مکلفند که برای اجرای طرحهای عمرانی از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استعلام بگیرند. این یک اختیار حاکمیتی برای وزارتخانه است که وزیر آن را به رئیس پژوهشگاه تفویض کرده و درنهایت مجوز را معاون وزیر صادر میکند. برای اجرای هر پروژهای، فرایندی وجود دارد و وقتی نامهٔ استعلام به پژوهشگاه میآید نقشهٔ کل مسیر توسط پژوهشکده بررسی میشود. «مصطفی دهپهلوان»، رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری پیشازاین گفته بود که باید عمران و توسعهٔ کشور با حفظ میراث فرهنگی انجام شود و به همین دلیل، از زمانی که پروژهای امکانسنجی میشود، دستگاههای دولتی باید برای دریافت مجوز در همان مراحل نخستین سراغ میراثفرهنگی و پژوهشگاه میراثفرهنگی بیایند.
آنچه از مدیریت جنگلها نیاموختیم
معدنکاری؛ تیغی دولبه دربرابر جوامع محلی
سرانجام، آزادی
امید به بازسازی فعالیتهای محیط زیستی
«دشت کاشان» درگیر «النینو»
فرصتی برای پیگیری حقابهٔ هریرود
مخالفان «خشکالهسازی» چه کسانی هستند؟
احساس خطر برای مسئلهٔ پسماند کشور چه معنایی دارد؟ به یک تعبیر ما هم «خطر پسماند» را داریم و هم با «خطر مدیریتِ پسماند» مواجه هستیم. خطر پسماند را بیشتر میشناسیم، هرکجا پسماندهای عادی تا خطرناک رها شده است، خطر در جلوی چشم ما قرار دارد، آلودگی آب و خاک و هوا قطعاً با تولید هر پسماندی انتظار میرود مگر آنکه تدبیری در پیشِ رو باشد. اما خطر مدیریت پسماند چیست؟ به تناظرِ چرخهٔ تولید و دفع پسماند، چرخهٔ دیگری نیز شکل گرفته است. این چرخهٔ فرصتطلبانه از تعریف پروژههای عمرانی و فنی به امید تخصیص بودجه آغاز میشود. در این مرحله، پروژهها منجیان تخیلی مسئله هستند و پیشرفت پروژهها به نسبت تخصیص بودجهها پیش میرود، اما پس از راهاندازی پروژه بهسرعت لخت بودن پادشاه معلوم میشود و مرحلهٔ بعدی انکار مسئولیت شکستهاست که اگر بودجهها زودتر میرسید و اگر دولت قبل کارشکنی نمیکرد، منجی کار خودش را میکرد. بعد از مدتی پروژهسازان بهسرعت تغییر شکل میدهند و چهبسا با نقد همان پروژههای شکستخورده و تبدیل شدن به منتقدِ کارشناس و خبره و متخصص بهدنبال تعریف پژوههای جدید هستند و اینچنین، چرخه دوباره به اولین مرحلهٔ خود بازمیگردد. در این میان بودجههای کشور هدر میرود، زمانهای طلایی کشته میشوند و اعتماد عمومی از دست میرود.
معدنکاری بیضابطه و تخریب البرز مرکزی
تولید و بهرهبرداری از جنگلها ضروری است
متوسط رشد سالانهٔ جنگلهای اتریش رقمی بالغبر ۱۳ مترمکعب در سال است، درحالیکه این رقم برای جنگلهای شمال حدود چهار مترمکعب است؛ آنهم در شرایطی که دورهٔ رویش در شمال ایران طولانیتر و آبوهوای آن مساعدتر است.
سخنان رهبر انقلاب و موضوع برنامه هفتم
صندوقی که ناکارآمد ماند
|پیام ما| صندوق ملی محیطزیست قرار بود بهعنوان یک پشتیبان مالی برای فعالیتهای اقتصادی سازگار با محیطزیست و تشویق سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در حوزههای مرتبط با توسعهٔ پایدار عمل کند. همچنین، این صندوق قرار بود مهمترین حامی مالی فعالیتهای مرتبط با آموزش، اطلاعرسانی و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست باشد. کشمکش ۱۰ساله بر سر تصویب اساسنامهٔ این صندوق و از سوی دیگر حذف منابع مالی مختلف که براساس قانون باید به این صندوق واریز میشدند، در همان ابتدای کار حاشیههای فراوانی را برای این نهاد مالی ایجاد کردند. بااینحال در سالهای اخیر که مشکلات محیطزیستی کشور روبهافزایش گذاشته، کمتر شاهد ردپای صندوق ملی محیطزیست در فعالیتهای اقتصادی مرتبط با حفاظت محیطزیست هستیم. فعالیتهایی که از طرفی میتوانست محلی برای سرمایهگذاری سبز در کشور باشد و از طرف دیگر میتوانست از محل سود این سرمایهگذاریها، درآمدهای پایداری را برای توسعهٔ این صندوق رقم بزند. اما بهنظر میرسد این صندوق با وضعیت ناامیدکنندهای روبهرو است. «شهرام شیرانزایی» که خود در سال ۱۳۹۳ از اعضای کارگروه اصلاح اساسنامهٔ صندوق ملی محیطزیست بوده است، در این مطلب نگاهی به عملکرد این نهاد مالی غیردولتی دارد.
تعهدات نامشخص در سند امنیت غذایی
پارک قیطریه؛ مبارزه برای شهر
کمی آهستهتر…
فراخوانی برای رد کردنِ سرعت جنونآمیزِ بهرهوری کاذب