پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون عنوان

بایگانی مطالب : یادداشت

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

دلفین‌های خلیج‌فارس تنها هستند

بررسی سرنوشت دلفین‌های ایران به مناسبت «روز جهانی دلفین»
دلفین‌های خلیج‌فارس تنها هستند

آنچه از مدیریت جنگل‌ها نیاموختیم

آنچه از مدیریت جنگل‌ها نیاموختیم

معدنکاری؛ تیغی دولبه دربرابر جوامع محلی

معدنکاری؛ تیغی دولبه دربرابر جوامع محلی

سرانجام، آزادی

سرانجام، آزادی

امید به بازسازی فعالیت‌های محیط زیستی

امید به بازسازی فعالیت‌های محیط زیستی

«دشت کاشان» درگیر «ال‌نینو»

«دشت کاشان» درگیر «ال‌نینو»

فرصتی برای پیگیری حقابهٔ هریرود

فرصتی برای پیگیری حقابهٔ هریرود

مخالفان «خشکاله‌سازی» چه کسانی هستند؟

احساس خطر برای مسئلهٔ پسماند کشور چه معنایی دارد؟ به یک تعبیر ما هم «خطر پسماند» را داریم و هم با «خطر مدیریتِ پسماند» مواجه هستیم. خطر پسماند را بیشتر می‌شناسیم، هرکجا پسماندهای عادی تا خطرناک رها شده است، خطر در جلوی چشم ما قرار دارد، آلودگی آب و خاک و هوا قطعاً با تولید هر پسماندی انتظار می‌رود مگر آنکه تدبیری در پیشِ رو باشد. اما خطر مدیریت پسماند چیست؟ به تناظرِ چرخه‌ٔ تولید و دفع پسماند، چرخهٔ دیگری نیز شکل گرفته است. این چرخهٔ فرصت‌طلبانه از تعریف پروژه‌های عمرانی و فنی به امید تخصیص بودجه آغاز می‌شود. در این مرحله، پروژه‌ها منجیان تخیلی مسئله هستند و پیشرفت پروژه‌ها به نسبت تخصیص بودجه‌ها پیش می‌رود، اما پس از راه‌اندازی پروژه به‌سرعت لخت بودن پادشاه معلوم می‌شود و مرحلهٔ بعدی انکار مسئولیت شکست‌هاست که اگر بودجه‌ها زودتر می‌رسید و اگر دولت قبل کارشکنی نمی‌کرد، منجی کار خودش را می‌کرد. بعد از مدتی پروژه‌سازان به‌سرعت تغییر شکل می‌دهند و چه‌بسا با نقد همان پروژه‌های شکست‌خورده و تبدیل شدن به منتقدِ کارشناس و خبره و متخصص به‌دنبال تعریف پژوه‌های جدید هستند و اینچنین، چرخه دوباره به اولین مرحلهٔ خود بازمی‌گردد. در این میان بودجه‌های کشور هدر می‌رود، زمان‌های طلایی کشته می‌شوند و اعتماد عمومی از دست می‌رود.
مخالفان «خشکاله‌سازی» چه کسانی هستند؟

معدنکاری بی‌ضابطه و تخریب البرز مرکزی

معدنکاری بی‌ضابطه و تخریب البرز مرکزی

تولید و بهره‌برداری از جنگل‌ها ضروری است

متوسط رشد سالانهٔ جنگل‌های اتریش رقمی‌ بالغ‌بر ۱۳ مترمکعب در سال است، درحالی‌که این رقم برای جنگل‌های شمال حدود چهار مترمکعب است؛ آن‌هم در شرایطی که دورهٔ رویش در شمال ایران طولانی‌تر و آب‌وهوای آن مساعدتر است.
تولید و بهره‌برداری از جنگل‌ها ضروری است

سخنان رهبر انقلاب و موضوع برنامه هفتم

سخنان رهبر انقلاب و موضوع برنامه هفتم

صندوقی که ناکارآمد ماند

|پیام ما| صندوق ملی محیط‌زیست قرار بود به‌عنوان یک پشتیبان مالی برای فعالیت‌های اقتصادی سازگار با محیط‌زیست و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با توسعهٔ پایدار عمل کند. همچنین، این صندوق قرار بود مهمترین حامی مالی فعالیت‌های مرتبط با آموزش، اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست باشد. کشمکش ۱۰ساله بر سر تصویب اساسنامهٔ این صندوق و از سوی دیگر حذف منابع مالی مختلف که براساس قانون باید به این صندوق واریز می‌شدند، در همان ابتدای کار حاشیه‌های فراوانی را برای این نهاد مالی ایجاد کردند. بااین‌حال در سال‌های اخیر که مشکلات محیط‌زیستی کشور روبه‌افزایش گذاشته، کمتر شاهد ردپای صندوق ملی محیط‌زیست در فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با حفاظت محیط‌زیست هستیم. فعالیت‌هایی که از طرفی می‌توانست محلی برای سرمایه‌گذاری سبز در کشور باشد و از طرف دیگر می‌توانست از محل سود این سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدهای پایداری را برای توسعهٔ این صندوق رقم بزند. اما به‌نظر می‌رسد این صندوق با وضعیت ناامیدکننده‌ای روبه‌رو است. «شهرام شیران‌زایی» که خود در سال ۱۳۹۳ از اعضای کارگروه اصلاح اساسنامهٔ صندوق ملی محیط‌زیست بوده‌ است، در این مطلب نگاهی به عملکرد این نهاد مالی غیردولتی دارد.
صندوقی که ناکارآمد ماند

تعهدات نامشخص در سند امنیت غذایی

تعهدات نامشخص در سند امنیت غذایی

پارک قیطریه‌؛ مبارزه برای شهر

پارک قیطریه‌؛ مبارزه برای شهر