بایگانی مطالب :
آیین تعزیه، تنها مخاطب هنر زرهبافی
تا چند روز دیگر با آغاز ماه محرم، آیین تعزیه دوباره رونق میگیرد و میهمان مراسم تعزیه میشویم. هنر «زرهبافی» هم با مراسم تعزیه پیوند دیرینه دارد و یکی از بازارهای اصلی زرهبافی همین لباسهای تعزیه است. زره، تنپوشی از مفتولهای فلزی است که در زمان قدیم از سوی سربازان استفاده میشد و بعدها برای اجرای آیین تعزیه راه خودش را ادامه داد.
![آیین تعزیه، تنها مخاطب هنر زرهبافی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/زره-بافی.jpg)
گرۀ قلابی فرش!
کاهش فروش فرش ایرانی در بازار جهانی، مدتهاست که به موضوعی نگرانکننده بدل شده و مهمترین دلایل آن در تمام این سالها نکاتی از جمله تحریمهای اقتصادی، رقابت سایر کشورها و تغییر در ترجیح مصرفکنندگان عنوان میشود. اما حالا برخی ادعا کردهاند، علاوهبر مسائل مطرحشده، کیفیت برخی فرشهای ایرانی به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده و این وضعیت از نگاه خریداران خارجی هم دور نمانده است. ادعایی که البته مورد تأیید متولیان این حوزه نیست و بهگفتۀ رئیس کمیسیون فرش و صنایعدستی اتاق تعاون ایران به «پیام ما»، فرش ایرانی تنها فرشی است که در دنیا شناسنامهدار شده و در سازمان بینالمللی «DC1» ثبت جهانی میشود؛ بههمیندلیل ادعای کاهش کیفیت آن صحت ندارد. اما چون در نمایشگاههای خارجی حضور نداریم، رقبا از هر ظرفیتی برای پایینآوردن جایگاه فرش دستباف ایران استفاده میکنند.
![گرۀ قلابی فرش!](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/فرش-دست-باف.jpg)
جستوجوی هویت ماناها
|پیام ما| ماناها حالا بیشتر از یک نام در تاریخ ایران هستند؛ قومی که در میانۀ جنگهای خونین بین دو حکومت «آشور» و «اورارتو» با پیشوایی «ایرانزو» قلمروی خود را گسترش دادند و حکومتی را در جنوب دریاچۀ ارومیه بنیان گذاشتند. این قوم از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت کردند و در این مدت با استفاده از فرصت مبارزه میان دولت آشور و اورارتو، بر قدرت خود افزودند و سرانجام به دست مادها از میان رفتند. حالا آنچه از این حکومت به یادگار مانده را باید در جایی میان «تپه قلایچی» (بوکان)، «تپه زیویه» (سقز) و «تپه حسنلو» (نقده) جستوجو کرد. هرچند در نتیجۀ نُه فصل کاوشی که از سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ صورت گرفته، بیش از همۀ آجرهای لعابدار مورد توجه بود، اما این امیدواری وجود دارد که در فصل دهم کاوش که همین روزها به سرپرستی «یوسف حسنزاده» در جریان است، بتوان با کاوش گورستان به اطلاعات بیشتری از این تمدن رسید.
![جستوجوی هویت ماناها](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/کاوش-باستانی.jpg)
تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند
|پیام ما| خبر برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» در تخت جمشید حواشیهای زیادی را به دنبال داشت. مخالفان نگران وجود خطر برای تخت جمشید بودند و موافقان از مثبتبودن چنین اقدامی برای رونق گردشگری سخن گفتند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز دهم تیرماه در مقابل این نگرانیها توضیح داد که «صدای کنسرت به تخت جمشید نمیرسد». حالا هم بعد از این حواشی، خود قربانی در نخستین شب برگزاری کنسرت در تخت جمشید باتوجه به نگرانیهایی که برای آسیب رسیدن به این بنای تاریخی وجود داشت، گفت که تیم این کنسرت از کارشناسان میراث خبرهای مشورت گرفته و تمام تلاش خود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بنا را کردهاند.
![تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/علیرضا-قربانی.jpg)
کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب
ماسولهٔ ایران نامیده میشود؛ روستایی در استان هرمزگان که بهتازگی برگ دیگری به همهٔ روایتهای تاریخی که دربارهاش میدانیم یا حتی نمیدانیم، اضافه شده است. پیش از این روستای «کهتویه» در شهرستان بستک در استان هرمزگان را بهعنوان یک مقصد گردشگری میشناختیم که گاهی با نام ماسولهٔ جنوب ایران هم یاد میشد، اما حالا علاوه بر سازههای آبی و قلعهای که یادگار دوران ساسانی و اشکانی هستند، یک کتیبهٔ قاجاری هم در محوطهٔ تاریخی آن پیدا شده است. کتیبهای که بر اثر یک اتفاق و کاوش، در محوطهٔ تاریخی به دست آمد و حالا مطالعه دربارهٔ آن در حال انجام است.
![کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/دره-حشم.jpg)
صدای کنسرت به تخت جمشید نمیرسد
قرار است از امشب، ۱۰ تیرماه به مدت ۵ شب و در ۸ سانس در مجموعه جهانی تخت جمشید کنسرت برگزار شود. در همین راستا نظرات موافق و مخالف متعددی نسبت به برگزاری این کنسرت در این مجموعه تاریخی منتشر شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مقابل این نگرانیها توضیح داده است که «صدای کنسرت به تخت جمشید نمیرسد».
![صدای کنسرت به تخت جمشید نمیرسد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/تخت-جمشید.jpg)
دستبافتههای ارغوانی
بافتههای چوبی به هر بخشی از این سرزمین که میرسد، خودش را با اقلیم همسو و سازگار میکند و اسمی متفاوت میگیرد. در همدان به «مرواربافی»، در گیلان به «حصیربافی» و در برخی دیگر از شهرهای شمالی به «بامبوبافی»، در شوش به «ترکهبافی»، در مراغه به «چمبافی» و در لرستان به «درجبافی» معروف است. در آذربایجان شرقی از درخت «موسون»، در مرند از ساقۀ گندم، در خراسان جنوبی از بید، بادامک و گز بافتههای چوبی تولید میشود. درختان خودروی ارغوان در منطقۀ هورامان کردستان سبب شده تا هنر ارغوانبافی با این دیار پیوند دیرینه داشته باشد.
![دستبافتههای ارغوانی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/ارغوان-بافی.jpg)
دستگیری پس از حککردن اسم روی دیوار یک خانه باستانی
یک گردشگر پس از حک کردن حروف نامش روی دیوار یک خانه باستانی در پمپئی ایتالیا، دستگیر شد.
![دستگیری پس از حککردن اسم روی دیوار یک خانه باستانی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/گردشگر.jpg)
خالیشدن بازار تاریخی کرمان از حجرههای صنایع دستی
فعالان میراث فرهنگی کرمان خبر دادهاند بازار کرمان از مشاغل سنتی خود خالی شده و جای کارگاهها و حجرههای تولید و فروش صنایعدستی را طلافروشها گرفتهاند.
![خالیشدن بازار تاریخی کرمان از حجرههای صنایع دستی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/بازار-کرمان.jpg)
ثبت ملی چند میراث طبیعی شهرستان سپیدان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آمادهسازی پرونده تفرجگاه چلهگاه در شهرستان سپیدان برای ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴ پرونده میراث طبیعی در این شهرستان شامل ۳ درخت و یک غار در فهرست ملی قرار گرفته است.
![ثبت ملی چند میراث طبیعی شهرستان سپیدان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/درخت-1.jpg)