بایگانی مطالب : شهر
آزادراهسازی بدون گزارش ارزیابی
گذر آزادراه شوشتری از قلب پارک ملی سرخهحصار هرچند در سالهای گذشته محل مناقشه بوده، اما هنوز نتوانسته نتیجهٔ عملیاتی به دست بیاورد. در حالی پای «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در روزهای گذشته به محل ساختوساز این آزادراه باز شده که هنوز گزارش ارزیابی ندارد. «نغمه مبرقعی دینان»، عضو شورای عالی محیط زیست و دبیر انجمن ارزیابی محیط زیست ایران میگوید «ساخت این آزادراه بدون گزارش ارزیابی، قرار دادن سازمان محیط زیست در تنگناست.» این درحالیاست که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار اخیر گفته «پارک ملی سرخهحصار ذخیرهگاه غنی حیاتوحش است و بههیچوجه اجازهٔ انقطاع اکوسیستمی در این منطقه را بهواسطهٔ هیچ پروژهای نخواهیم داد.» از آیندهٔ این طرح اطلاع دقیقی در دست نیست و وزارت راهوشهرداری همچنان از نحوهٔ ادامهٔ کار و مدلی که برای ادامهٔ پروژه استفاده خواهد کرد، چیزی نمیگوید.
![آزادراهسازی بدون گزارش ارزیابی](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/3-12-jpg.webp)
اطلاعات آبوهوا محرمانه نیستند
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران:
![اطلاعات آبوهوا محرمانه نیستند](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/Untitled-jpg.webp)
۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حملونقل عمومی است
به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران تأکید کرد: از سال ۹۷ تاکنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاههای متولی تلاش خود را برای تأمین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند.
![۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حملونقل عمومی است](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/آلودگی-هوای-تهران-jpg.webp)
قوانین متناقض؛ بلای جان باغهای تهران
مسئله از بین بردن، خشکاندن و ساختوساز در باغات و فضای سبز شهر تهران روز به روز بغرنجتر میشود. برپایی برج در اندک باغهای باقیمانده این کلانشهر، بلای جان درختان شده و زیستپذیری تهران را در آیندهای نه چندان دور دچار مخاطره کرده است. به عبارتی مصوباتی که در دورههای مختلف مدیریت شهری نوشته شدند به از بین بردن این میراث طبیعی مشروعیت دادهاند. همین چند روز پیش بود که مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در یک برنامه تلویزیونی گفت پرونده یک باغ سه هزار متری در کارتابل گم شده است. پس از آن مشخص شد صاحبان این باغ با رایزنیهایی که انجام دادهاند توانستند پیش از بررسی این پرونده در شورای شهر از شهرداری مجوز ساختوساز بگیرند. به بهانه همین کشمکشهای اخیر که عمرش به بیش از یک دهه میرسد، روز سهشنبه 16 آبانماه نشستی با عنوان «حفاظت از باغات تهران؛ چالش فلسفی یا سیاستی» برگزار شد و سید امیر منصوری، استاد دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده نظر و علی اعطا، عضو هیات رئیسه پنجمین دوره شورای شهر تهران به صحبت در این باره پرداختند. اکنون «پیام ما» خلاصهای از این نشست را منتشر میکند.
![قوانین متناقض؛ بلای جان باغهای تهران](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/۶-jpg.webp)
علت قطع شدن درختان خیابان ایتالیا در تهران چه بود؟
![علت قطع شدن درختان خیابان ایتالیا در تهران چه بود؟](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/Screenshot-2023-11-11-at-16.13.12.png)
پایداری فدای ارزانی میشود
معماری میتواند شهر را برای زندگی آسانتر مهیا کند و معماری پایدار هم روشی است برای بهبود زیست در آن. معماری پایدار میتواند علاوهبر آنکه زیبایی را به شهر میآورد، حافظ محیط زیست و آیندهٔ آن باشد. «صمد ذواشتیاق»، فارغالتحصیل مهندسی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است موضوع معماری و پایداری شهرها که از دو دهه قبل در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفت، از ابتدا بهدلیل مسئلهٔ انرژی مطرح شد. ذواشتیاق که در دههٔ ۵۰ تجربهٔ حضور در دو دورهٔ پژوهشی مقطع فوق لیسانس (طرحریزی شهری، دانشکدهٔ هنرهای زیبا و مرمت ابنیه و شهر، دانشگاه پردیس اصفهان) را در عرصهٔ آکادمیک در چنته دارد؛ طرح مرمت و احیای بنای خانهٔ دکتر شقاقی (موزهٔ نقاشی پشت شیشه)، مدیریت هماهنگی (مدیریت واحد شهرسازی شرکت مشاور) طرح تفصیلی مناطق ۵ و ۶ شهر اصفهان، مدیریت طرح جامع شهرک مجتمع مسکونی کارکنان منطقهٔ پارس جنوبی (عسلویه)، سرپرست دفتر فنی طرح منطقهٔ شهری تهران، مدیریت مرحلهٔ اول طرح اسکان جمعیت استان تهران، عضویت کمیسیون (کمیتهٔ طرح تفصیلی) ادارهکل برنامهریزی و طرحهای شهرسازی شهرداری تهران و بسیاری دیگر را هم در کارنامهاش دارد. او حالا میگوید تا زمانی که مسئلهٔ پایداری در نگاه مسئولان از حالت «لوکس» خارج نشود، به هرکس اجازهٔ ساخت داده نشود و استفاده از انرژیهای نو جایگزین سوختهای فسیلی نشود، نمیتوان منتظر پایداری در معماری شهرها بود.
![پایداری فدای ارزانی میشود](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/3-7-jpg.webp)
حملونقل شهری و توسعهٔ پایدار
![حملونقل شهری و توسعهٔ پایدار](https://payamema.ir/pubfiles/2023/11/راهنمای-کامل-حمل-و-نقل-تهران-jpg.webp)
حبس اطلاعات آلودگی هوا
|پیام ما| وبسایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران از روز گذشته جزئیات اطلاعات دربارهٔ آلودگی هوای پایتخت را از دسترس عموم خارج کرد. این در حالی است که پیشتر این اطلاعات بدون محدودیت در اختیار تمامی کاربران مراجعه کننده به وبسایت airnow.tehran.ir قرار میگرفت. حالا تنها شاخص کیفیت هوا بدون ذکر جزئیات و اطلاعات مربوط به مناطق مختلف روی پیشانی این وبسایت در دسترس است و کاربران برای دریافت جزئیات به صفحهای که از آنها نام کاربری و کلمهٔ عبور میخواهد هدایت میشوند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز میگوید که بهزودی در اینباره اطلاعرسانی انجام خواهد شد.
![حبس اطلاعات آلودگی هوا](https://payamema.ir/pubfiles/2023/10/2-4-jpg.webp)
نجات موقت باغها
|پیام ما| شهرداری تهران بخشنامهای جنجالی برای تعیینتکلیف باغات تهران صادر کرد که با واکنش اعضای شورای شهر و فعالان حوزهٔ محیط زیست شهری روبهرو شد. بخشنامهای که گفته میشود ساختوساز در ۵۲۱ هزار مترمربع باغ در پایتخت را مجاز میشمارد. اگرچه شهرداری در بخشنامهٔ خود به «رأی دیوان عدالت اداری» اشاره و صدور این بخشنامه را در راستای حکم این دیوان اعلام کرده است، اما با نامهٔ رئیس شورای اسلامی شهر تهران به شهردار، اجرای این بخشنامه متوقف شد.
![نجات موقت باغها](https://payamema.ir/pubfiles/2023/10/شورای-شهر-تهران-خواستار-توقف-اجرای-بخشنامه-شهرداری-درباره-ساخت-و-ساز-در-باغها-شد-1-jpg.webp)
سیاست ناکام بازگشت مهاجران
وزیر کشور: مهاجران غیرقانونی کشور را ترک کنند
![سیاست ناکام بازگشت مهاجران](https://payamema.ir/pubfiles/2023/10/مهاجران-2.webp)