بایگانی مطالب: تغییر اقلیم
وعدههای سبز، سودهای سیاه
| پیام ما | در سالهایی که بحران اقلیمی از سطح هشدارهای علمی فراتر رفته و به واقعیتی ملموس در زندگی روزمره جهان تبدیل شده، شرکتهای بزرگ نفت و گاز بیش از هر زمان دیگری از «پایداری»، «انتقال انرژی» و «کربن خنثی» سخن میگویند. اما همزمان، سودهای کلان ناشی از جنگها و تنشهای ژئوپلیتیک، افزایش تولید سوختهای فسیلی و عقبنشینی از تعهدات اقلیمی، تصویر دیگری از واقعیت صنعت انرژی ترسیم میکند. روزنامه «گاردین» در مجموعه گزارشهای تحلیلی اخیر خود، این تناقض را در عملکرد غولهایی چون «BP»، «Shell» و «Total Energies» زیر ذرهبین برده و نشان داده چگونه «شستوشوی سبز» به بخشی ساختاری از اقتصاد جهانی انرژی تبدیل شده است. پدیدهای که نهتنها اعتماد عمومی به ESG (گزارش پایداری شرکتی) را تضعیف میکند، بلکه آینده توسعه پایدار را نیز با تهدید روبهرو ساخته است.
این «اکوسایـــــــد» است
هفتمین روز جنگ انبارهای نفت تهران مورد حمله قرار گرفت، انبارهایی که هرکدام هزاران لیتر سوخت در خود داشتند. حالا پس از گذشت دو ماه رئیس سازمان حفاظت محیطزیست این حمله را مصداق «اکوساید» یا «بومکشی» خوانده است؛ مفهومی که به اقدامات غیرقانونی یا بیپروایانه با آگاهی از احتمال وقوع خسارت شدید، گسترده یا درازمدت به محیطزیست اشاره دارد. به گفته «شینا انصاری» در طول جنگ اخیر که اکنون به آتشبسی شکننده گره خورده، ۳۶۸ هزار مترمکعب سوخت مایع و نزدیک به ۱۹۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از بین رفته و آلودگی ناشی از آن وارد آسمان کشور شده است. همچنین گزارش رئیس سازمان محیطزیست نشان میدهد که آلودگی نفتی فعلی در خلیجفارس ناشی از رهاسازی آب توازن کشتی اروپایی بوده است. این موارد همراه با آسیبهای دیگر به طور مستند برای سازمانهای جهانی فرستاده شده؛ اما هنوز پاسخی درخور به این گزارش و گزارش پیشین (جنگ ۱۲روزه) داده نشده است.
نهادهای بینالمللی در برابر جنگ تجاوزکارانه ناکارآمد هستند
رئیس مرکز امور بینالملل و کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیطزیست با انتقاد از عملکرد نهادهای بینالمللی در مواجهه با جنگها گفت: این نهادها حتی توان محکوم کردن جنگ تجاوزکارانه را ندارند و در صورت تداوم این روند، اعتماد کشورها به آنها با چالش جدی مواجه خواهد شد.
بازگشت سفیدبالکها و حشرات ریز به تهران همزمان با گرمتر شدن هوا
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تأیید مشاهده مجدد سفیدبالکها در پایتخت اعلام کرد که همزمان با افزایش دما، شتهها، مگسهای ریز سفیدرنگ و حشرات آبزی نیز در بخشهایی از شمال و غرب تهران و دریاچه چیتگر مشاهده شدهاند؛ پدیدهای که به گفته او با تغییرات اقلیمی، گرمتر شدن فصول سرد و نیز کیفیت مناسب آب در این زیستبومها ارتباط دارد.
چرا نظریه «دزدیدن باران» دوباره مطرح شد؟
زارع استاد پژوهشکده بینالمللی زلزلهشناسی گفت: «هیچ فناوریای وجود ندارد که بتواند ابرها را «بدزدد» یا بارش را از کشوری به کشور دیگر منتقل کند. فناوریهایی مانند بارورسازی ابرها صرفاً میتوانند در شرایط خاص، میزان بارش را اندکی - معمولاً تنها ۵ تا ۷ درصد - افزایش دهند.»
«گچساران» و ثروتی که هر شب میسوزد
بازگشت تدریجی «شبح جنگل» به زیستگاه طبیعی کنیا
گونه نادر «بونگوی کوهستانی» که به دلیل استتار در جنگلهای انبوه به «شبح جنگل» شهرت دارد، پس از سالها کاهش جمعیت، با اجرای برنامههای حفاظتی و تکثیر در کنیا، بهتدریج در حال بازگشت به زیستگاه طبیعی خود است.
خارگ فقط نفــــــــت نیست
زمین در تب، ویروسها در حرکت
کارشناسان سالها هشدار دادهاند که گرمایش زمین، جنگلزدایی و تغییرات چشمگیر در زیستگاههای طبیعی مسیرهای تازهای برای عبور ویروسهای حیاتوحش بهسوی انسان باز میکند. حالا شیوع «ویروس آند» - گونهای از هانتاویروس - روی یک کشتی گردشگری در قطب جنوب، نمونهای تکاندهنده از همین روند است؛ حادثهای که نشان میدهد چگونه تغییر اقلیم میتواند بیماریهای نادر را به انسانها در دورافتادهترین نقاط جهان برساند.
افزایش دمای بهار در کشور نسبت به شرایط نرمال؛ میانگین دما ۰.۳ درجه بیشتر شد
بر اساس دادههای سازمان هواشناسی، میانگین دمای هوای کشور از ابتدای فصل بهار تا ۱۳ اردیبهشتماه به ۱۴.۴ درجه سانتیگراد رسیده که نسبت به میانگین بلندمدت ۱۴.۱ درجهای، افزایش ۰.۳ درجهای را نشان میدهد.
