پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طراحی فضاهای عمومی برای بهبود مدیریت آب در مکزیک

طراحی فضاهای عمومی برای بهبود مدیریت آب در مکزیک





طراحی فضاهای عمومی برای بهبود مدیریت آب در مکزیک

۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۴

طب سوزنی رواناب‌های شهری، پروژه جدید مکزیک برای مدیریت آب‌ها است. در چارچوب اجرای پروژه‌های زیرساخت سبز برای مدیریت آب در مکزیک، با استفاده از فضاهای عمومی موجود، پارک آبی «La Quebradora» به‌عنوان اولین پیشنهاد مطرح شده است. این پروژه با هدف تبدیل نفوذ سایت به نقطۀ عطفی از مدیریت بهینۀ آب‌های روان توسعه یافته است. 

 

به گزارش «پیام ما»، مکزیکوسیتی روزبه‌روز با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود که زندگی در آن را به‌طور فزاینده‌ای مخاطره‌آمیز و دشوار می‌کند. حالا مدیریت آب یکی از راه‌حل‌های اصلی است. مکزیک در مواجهه با تناقض تنش آبی و بارندگی بیش از حد، مشکلات شدیدی را در ارتباط با مدیریت محیط شهری و طبیعی و همچنین ارتباط ساکنان با این چالش تجربه می‌کند. در بعضی از بخش‌های شهر، این وضعیت بدتر می‌شود؛ مانند منطقه ایزتاپالاپا، پرجمعیت‌ترین منطقه در مکزیکوسیتی که در طول تاریخ از سیل و کمبود آب رنج برده است. 

 

منظور از طب سوزنی رواناب‌های شهری، سیستمی است که از طریق فضاهای باز می‌تواند آب اضافی را جذب، در هنگام بارندگی فیلتر و به تدریج آن را رها کند. این پارک آبی با پوشش گیاهی بومی و سازگار محلی طراحی شده است. در این پروژه ۲۸ هزار نفر ساکنان این منطقه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. علاوه‌براین، هدف آن کاهش سیل، بهبود کیفیت آب با نفوذ آن به زیرزمین، سه‌برابرکردن تعداد درختان با استفاده از گونه‌های بومی، تسهیل حرکت عابران پیاده، بهبود دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و غیره است.

پارک آبی مکزیک2
 

پارک «La Quebradora» نام خود را به «Utopía Atzintli» تغییر داد و تبدیل به بخشی از برنامۀ دولت محلی منطقه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ شد که تبدیل مناطق متروکه به پروژه‌های مشابه را ترویج می‌کند. این پارک با پذیرش حدود ۷ هزار بازدیدکننده در هفته، به‌عنوان فضایی برای تنظیم و نفوذ رواناب باران عمل می‌کند. علاوه‌براین، این مکان به‌عنوان محلی برای فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی و شامل فضایی برای حمایت و کمک به زنان قربانی خشونت است. همچنین در سال ۲۰۱۸، مدال طلای جهانی و مدال طلای منطقه آمریکای لاتین، جوایز را برای ساخت‌وساز پایدار دریافت کرد.

 

*این مطلب خلاصه و ترجمه‌ای است از مطلبی با عنوان «La Quebradora Water Park in Mexico» که از سوی مجلۀ «Archdaily» در 29 ژوئن منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر