پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همدردی جهانی

کشورهای مختلف شهادت رئیس‌جمهوری ایران و همراهان او را تسلیت گفتند

همدردی جهانی





همدردی جهانی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۵

|پیام ما| مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه آنان در سانحهٔ سقوط بالگرد، با انتشار پیام تسلیت با دولت ایران ابراز همدردی کردند.

همدردی اتحادیه اروپا با خانوادهٔ شهدا
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا، درگذشت رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی را درنتیجهٔ سقوط فاجعه‌بار بالگرد در روز یکشنبه تسلیت گفت.
رئیس شورای اروپا نیز در پی درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان در سانحهٔ سقوط بالگرد آنها طی یک سفر کاری، تسلیت اتحادیهٔ اروپا را اعلام کرد. به‌گزارش ایسنا، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا، در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد حامل او در پیامی در صفحهٔ کاربری خود در شبکهٔ اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «اتحادیهٔ اروپا تسلیت خالصانهٔ خود را دربارهٔ درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگر اعضای هیئت آنها در سانحهٔ سقوط بالگرد ابراز می‌کند.» میشل همچنین با خانوادهٔ شهدای این سانحه ابراز همدردی کرد.

پیام تسلیت ناتو
«فرح دخل‌الله»، سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در صفحه کاربری شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.»
*یک دقیقه سکوت در کنفرانس هسته‌ای در وین
حاضران در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین دیروز به احترام درگذشت رئیس‌جمهوری ایران یک دقیقه سکوت کردند.

پیام تسلیت «گروسی»
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به سانحه سقوط بالگرد در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم. در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.»
*آذربایجان: ایران دولتمردی برجسته را از دست داد
«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان او را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از خبر درگذشت دلخراش رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و سایر همراهان او در سانحهٔ بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به‌شدت متأثر شدیم. مردم ایران شخص رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته، را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطرهٔ گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.»
او افزود: «در این روز غم‌انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می‌کنم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصاً و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم.»
همچنین، وزارت امور خارجهٔ آذربایجان نیز در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او را تسلیت گفت.

پوتین: رئیسی دوست واقعی روسیه بود
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، شهادت آیت‌الله رئیسی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.
در بخشی از پیام ولادیمیر پوتین آمده است: «سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل‌توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به‌عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعهٔ روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.»
همچنین وزیر امور خارجهٔ روسیه با ابراز تأسف از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد، بر اهمیت نقش آنها در تقویت همکاری‌های دوجانبهٔ تهران-مسکو تأکید کرد.
«سرگئی لاوروف» گفت: نقش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجهٔ ایران در تقویت همکاری‌ها میان مسکو و تهران فوق‌العاده باارزش بود.
او افزود: روسیه همواره این چهره‌های سیاسی برجسته را به‌عنوان وطن‌دوستان واقعی جمهوری اسلامی ایران به یاد خواهد سپرد که سرسختانه از منافع کشورشان دفاع و جان خود را وقف خدمت به سرزمین مادری خود کردند.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین بیان کرد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روسیه به‌عنوان دوستان واقعی و قابل‌اعتماد کشورمان شناخته می‌شدند.
به نشانهٔ همبستگی با ایران، پرچم سفارت روسیه در تهران و پرچم سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز به حالت نیمه‌افراشته درآمد.
همچنین تعدادی از مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان او ادای احترام کردند.

اردوغان: شاهد تلاش‌های رئیسی برای آرامش منطقه بودم
رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی در واکنش به شهادت همتای ایرانی خود در سانحهٔ دلخراش سقوط بالگرد حامل او، یاد او را گرامی داشت. «رجب طیب اردوغان» در پیامی دربارهٔ رئیسی گفت: «به‌عنوان همکاری که شخصاً شاهد تلاش‌های او برای صلح و آرامش ملت ایران و منطقه‌مان در دوران زمامداری او بودم، از رئیسی با احترام و قدردانی یاد می‌کنم.»
«هاکان فیدان» وزیر امور خارجهٔ ترکیه در پیامی گفت ترکیه درگذشت رئیس‌جمهور ایران و همراهان او را به تهران تسلیت می‌گوید.

ابراز همدردی پاریس
وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاریس درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.»
*پیام تسلیت پادشاه و ولیعهد عربستان
«سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان، و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در بیانیه‌ای درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان و سایر همراهانشان را تسلیت گفتند.

عراق: منطقه از مواضع رئیسی و امیرعبداللهیان نزد آزادگان جهان غافل نمی‌شود
«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این «حادثهٔ غم‌انگیز» را تأیید کرد و گفت: «صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به آقای خامنه‌ای و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.»
«فالح الفیاض»، رئیس الحشد الشعبی عراق، در بیانیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیئت همراه را به سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران، و ملت مجاهد ایران تسلیت گفت و با حزن و اندوه مواضع شریف و کارنامهٔ پر از جهاد و مبارزه سید ابراهیم رئیسی و حمایتش از عراق را یادآور شد.
«ابوآلا الولایی»، دبیرکل کتائب سیدالشهدا عراق، نیز تسلیت گفت. «محسن المندلاوی»، رئیس موقت پارلمان عراق با ابراز تسلیت و همدردی، تأکید کرد: «جمهوری اسلامی با ایمان و انسجام رهبری و مردم خود از این لحظات سخت عبور خواهند کرد. منطقه از خط اعتدالی که رئیسی و امیرعبداللهیان نمایندگی می‌کردند و مواضع آنها نزد عراق و فلسطین و همهٔ آزادگان جهان غافل نخواهد شد.»

واکنش امیر قطر و امیر کویت
امیر قطر شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه آنان را تسلیت گفت. «تمیم بن حمد آل‌ثانی» در پیامی نوشت: «درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجهٔ ایران و همچنین مقامات همراه در سانحهٔ دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و مغفرت و برای خانوادهٔ محترمشان صبر و اجر مسئلت می‌کنیم. إنا لله و إنا إلیه راجعون.»
شیخ «مشعل الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت نیز در پیامی به محمد مخبر، سرپرست اجرایی ریاست جمهوری شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.
*اعلام همبستگی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ایران
در پیام «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در این باره آمده است: «درگذشت جناب سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، و وزیر امور خارجهٔ ایران را به ملت برادر ایران تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای درگذشتگان غفران، رحمت الهی و علو درجات و برای خانوادهٔ ایشان صبر و آرامش مسئلت داریم. ما بر همبستگی فلسطین و ملت آن با رهبری و ملت ایران در این ضایعهٔ بزرگ تأکید می‌کنیم.»

حماس: شریک ملت ایران در غم و اندوه هستیم
جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «به آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای و دولت و ملت ایران شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیئت همراه را تسلیت می‌گوییم و از خداوند برای آنها رحمت و مغفرت و برای مردم برادر ایران و خانواده‌های قربانیان صبر می‌خواهیم.»
به‌گزارش ایسنا به‌نقل از المیادین، در بیانیهٔ حماس آمده است: «شریک ملت برادر ایران در این غم و اندوه هستیم و همبستگی کامل خود را با ایران در این حادثهٔ دردناک و مصیبت بزرگ که به شهادت گروهی از بهترین مقامات ایرانی منجر شد که مواضعی شریف در حمایت از مسئلهٔ فلسطین و کمک به مبارزه‌ٔ ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر و حمایت از مقاومت فلسطین و تلاش‌ در زمینهٔ همبستگی و پشتیبانی در تمام محافل و زمینه‌ها از مردم پایدار غزه در سایهٔ نبرد طوفان‌الاقصی و تلاش سیاسی و دیپلماتیک برای توقف تجاوز دشمن صهیونیستی علیه ملت ما دارند، اعلام می‌کنیم. ما اطمینان داریم که ایران قادر است پیامدهای این فقدان بزرگ را پشت سر بگذارد. مردم عزیز ایران مؤسسات والا و ریشه‌داری دارند که قادر به تعامل با این محنت بزرگ هستند.»
رهبری کمیته‌های مقاومت در فلسطین نیز با ابراز تسلیت به رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران، اعلام کرد: «فلسطین، مردم و مقاومت آن، هرگز کارهایی را که ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، دو شهید مقاومت در راه حمایت از مسئلهٔ فلسطین و یاری رساندن به ملت ما در تمام محافل کردند، فراموش نمی‌کنند.»
در بیانیهٔ این کمیته‌ها آمده است: «اطمینان داریم که ملت بزرگ ایران و رهبری خردمند آن می‌توانند این مصیبت بزرگ را پشت سر بگذارند. همانطور که ایران همواره تمام مراحل سخت را پشت سر گذاشته تا پشتیبان تمام مستضعفان در مقابله با گروه‌های استکبار و ظلم و شر در جهان باشد.»

حزب‌الله لبنان: رئیسی حافظ جنبش‌های مقاومت بود
حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای با ابراز تسلیت نوشته است: «این ضایعه را به سرورمان رحمت‌الله علیه صاحب عصر و زمان علیه‌السلام و حضرت آیت‌الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای، مراجع عظام، مسئولان جمهوری اسلامی و همچنین ملت صبور و عزیز ایران به‌ویژه خانواده‌های شریف و مبارز آنان و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.»
در این پیام آمده است: «ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیرعبداللهیان، وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همهٔ مجامع بین‌المللی بود.»
«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، نیز با تسلیت به رهبری و ملت ایران گفت: «جمهوری اسلامی و جهان اسلام و ما گروهی از رهبران پیشتاز که انقلاب را همراهی کردند، از دست دادیم.»
«عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجهٔ لبنان نیز در‌ این‌ب اره اعلام کرد: «ما از آنچه در ایران رخ داد متأسف و متأثر هستیم و من دوستی مورد احترام و یک فرد برجسته را در سیاست خارجی از دست دادیم.»

پیام تسلیت «بشار اسد»
«بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجهٔ ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد حامل آنها این ضایعه را به مقام معظم رهبری ایران تسلیت گفت.

ابراز همبستگی امارات با ایران
رئیس امارات در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در سانحهٔ هوایی سقوط بالگرد را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت.
به‌گزارش ایسنا، «محمد بن زاید»، رئیس امارات، در پیامی در صفحهٔ اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجهٔ ایران و همراهانشان در این سانحهٔ دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.
رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تأکید کرد.

تسلیت چین به «مخبر»
وزارت امور خارجه چین در واکنش به خبر درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد حامل او در بیانیه‌ای اعلام کرد «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور، این کشور درگذشت همتای ایرانی خود را تسلیت گفت.
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجهٔ چین بیان کرد شی درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری تسلیت گفت.

پاکستان: رئیسی و امیرعبداللهیان دوستان خوب ما بودند
«شهباز شریف»، نخست وزیر پاکستان، در شبکهٔ «ایکس» شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت و نوشت: «پاکستان کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور و حسین‌امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بود. آنها دوستان خوب پاکستان بودند. پاکستان به نشانهٔ احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه‌برافراشته خواهد بود.»

افغانستان: در این لحظات سخت کنار ایران هستیم
«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای‌عالی مصالحهٔ ملی دولت سابق افغانستان در صفحهٔ ایکس خود نوشت: «با تأسف اطلاع یافتیم که جلالت‌مآب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام‌جمعهٔ تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهانشان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان‌شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر شد. اینجانب این ضایعهٔ بزرگ را به خانوادهٔ محترمشان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غم‌شریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم.»
«مولوی عبدالکبیر»، معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در بیانیه‌ای شهادت رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: «امارت اسلامی در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.»
دفتر «محمد عبدالکبیر»، معاون نخست‌وزیر طالبان در امور سیاسی با انتشار بیانیه‌ای از طریق RTA خاطرنشان کرد افغان‌ها در این لحظهٔ سخت در کنار ایران هستند.

عمیق‌ترین تسلیت‌های یمن و توکیو
دولت یمن نیز این مصیبت را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همهٔ مستضعفان جهان تسلیت گفت. «محمد علی الحوثی»، عضو شورای‌عالی سیاسی یمن، نیز «عمیق‌ترین» تسلیت خود را به مردم و رهبری ایران ابراز داشت.
«مهدی المشاط»، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، نیز با ابراز تسلیت گفت: «ما بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران و اعتماد کامل به توانایی آن برای صبور بودن و غلبه بر مشکلات تأکید می‌کنیم. شهید ابراهیم رئیسی نمونه‌ای از یک رهبر شجاع مسلمان وفادار به مسائل کشور و مشتاق رسیدن به آرمان‌های آن بود.»
المشاط تأکید کرد: «مواضع شهید رئیسی در قبال مسائل امت اسلام به‌ویژه ایستادگی او در کنار ملت فلسطین و مسئلهٔ عادلانهٔ آنها روشن، محکم و شجاعانه بود. ایشان مایل بود این امت و مواضع آن را متحد و شکاف میان آنها را پر کند.»
این مقام یمنی ادامه داد: «رئیسی با تمام توان نمایندهٔ مردم خود در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای بود و در مقابل استکبار آمریکا و اسرائیل موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کرد و شهادت ایشان ضایعهٔ بزرگی برای همهٔ ملت‌های امت اسلام است.»
«یوشیماسا هایاشی»، سخنگوی دولت ژاپن، نیز اعلام کرد توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را در پی این حادثه به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

تاجیکستان: همهٔ مردم ما اندوهگین هستند
«امامعلی رحمان»، رئیس‌جمهور تاجیکستان، با ارسال پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به مقام معظم رهبری ایران تسلیت گفت.
در متن پیام او آمده است: «خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، ما و همهٔ مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد. ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازندهٔ زنده‌یاد را در رشد و توسعهٔ همه‌جانبهٔ روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بلند ارزیابی می‌کنیم.»

ارمنستان برای دولت ایران آرزوی استقامت کرد
«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی با تسلیت شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به مقام معظم رهبری، اعلام کرد: «اینجانب از طرف دولت و مردم جمهوری ارمنستان درگذشت غم‌انگیز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.»
نخست‌وزیر ارمنستان برای دولت و ملت ایران آرزوی قدرت و استقامت کرد. او همچنین اعلام کرد جمهوری ارمنستان و مردم آن از کشور دوست و همسایه، جمهوری اسلامی ایران، در این دورهٔ سخت حمایت می‌کنند.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور مصر
ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، تسلیت صمیمانه و همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌دارد.
طبق گزارش روزنامهٔ الیوم السابع، در این بیانیه آمده است: «السیسی با ابراز همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و برای خانواده‌های آنان صبر و آرامش مسئلت می‌کند.»

پیام تسلیت پادشاه‌های اردن، بحرین و عمان
«عبدالله دوم» پادشاه اردن در پیامی در «ایکس» نوشت: «درگذشت برادرمان، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و برادر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجهٔ ایران و همراهان ایشان را به برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران، رهبری، دولت و ملت این کشور تسلیت می‌گویم. خداوند همهٔ آنها را بیامرزد.» او تأکید کرد: «ما در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.»
«حمد بن عیسی آل‌خلیفه»، پادشاه بحرین، در پیامی به مقام معظم رهبری نوشت: «این حادثهٔ دردناک را به مقام معظم رهبری و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم و همدردی عمیق خود را با آنها اعلام می‌کنیم.»
سلطان «هیثم بن طارق»، پادشاه عمان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود» «از خداوند متعال می‌خواهیم که رهبر ایران و ملت دوست ایران را از هر بدی دور بدارد.»

همدردی رئیس و نخست‌وزیر اقلیم کردستان
«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، در پیام تسلیتی به ایران اعلام کرد: «خبر دردناک درگذشت مرحوم سید «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و مرحوم «حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجهٔ ایران و تعدادی از همراهانشان بر اثر سقوط هلیکوپتر، تمام وجودمان را ناراحت و غمگین کرد.»
او افزود: «در این لحظات سخت و دشوار، از صمیم قلب عمیق‌ترین تسلیت‌ها را به حضرت آیت‌الله سید «علی خامنه‌ای» مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی، مسئولان عالی‌رتبه، دولت و ملت دوست و همسایه‌مان ایران و همچنین خانوادهٔ محترمشان تقدیم می‌کنیم. از خداوند بزرگ می‌خواهیم روح درگذشتگان را مورد رحمت و مهربانی خود قرار دهد و صبر و شکیبایی را به همگان عطا فرماید.»
نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت ایران اعلام کرد. «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، در پیامی در‌ این‌ باره نوشت: «مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهانشان ابراز می‌داریم.» مسرور بارزانی همچنین تأکید کرد: «در این برههٔ سخت تسلیت و همبستگی خود را با ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم.»

مادورو: رئیسی برادر ما بود
«نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیز در پیامی با ابراز تسلیت شهادت رئیس‌جمهور ایران گفت: «از خبر تلخ در مورد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العادهٔ جهان؛ او برادر بود و همیشه خواهد بود؛ یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.»

بهتِ هند
«نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، نیز در واکنش به خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران در سانحهٔ سقوط بالگرد، گفت «عمیقاً» از خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران «اندوهگین و بهت‌زده» است.
«سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجهٔ هند، نیز اعلام کرد ‏از شنیدن این خبر عمیقاً بهت‌زده شده است: «جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می‌آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود. به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم. ما در این حادثهٔ غمبار در کنار مردم ایران‌ایم.»

پیام تسلیت صربستان
«الکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهور صربستان، در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکهٔ اجتماعی «ایکس» ضمن تسلیت نوشت: «از اخبار مربوط به سانحه‌ای که برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران رخ داد، مبهوت شدم.»

قزاقستان: رئیسی در حفظ ثبات منطقه تلاش‌های زیادی کرد
«قاسم جومارت توکایف»، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز این ضایعه را تسلیت گفته و افزود که رئیس‌جمهور ایران در راه خدمت به منافع ایران و ارتقای رفاه مردمش و حفظ ثبات منطقه تلاش‌های زیادی کرد.

نخست وزیر مالزی: رئیسی نمایندهٔ تمدنی سربلند بود
«انور ابراهیم»، نخست‌وزیر مالزی، نیز در پیامی نوشت: «از مرگ اندوهبار رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی، و وزیر امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان، و چند تن دیگر از مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً غمگین شدم. به ملت ایران در این برههٔ عمیقاً دشوار تسلیت می‌گویم.»
ابراهیم همچنین با اشاره به دیدار خود با رئیسی در حاشیهٔ نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، گفت: «او نمونهٔ بارز تعهد به رفاه ملت خود و شأن و منزلت آن بود که نمایندهٔ تمدنی سربلند و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد.»

بلاروس: دوستان واقعی‌مان را از دست دادیم
وزارت امور خارجهٔ بلاروس نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکهٔ اجتماعی «ایکس» با ابراز تسلیت نوشت: «آخرین اخبار ایران را با درد فراوان دریافت کردیم. این یک ضایعهٔ جبران‌ناپذیر فقط برای ایران نیست؛ دوستان واقعی بلاروس درگذشتند.»

تسلیت‌های سریلانکا، تایلند، تونس و فیلیپین
رئیس‌جمهور سریلانکا نیز اعلام کرد: «سریلانکا از درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً شوکه و اندوهگین است. عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.»
«سرتا تاویسین»، نخست‌وزیر تایلند، در حساب رسمی خود در شبکهٔ ایکس نوشت: «با اندوه فراوان از درگذشت غم‌انگیز دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و هیئت همراه مطلع شدم.»
رئیس‌جمهور تونس نیز با ابراز همدردی با سران و ملت ایران «در این مصیبت بزرگ»، شهادت رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجۀ ایران و همراهانشان را تسلیت گفت.
«فردیناند مارکوس جونیور»، رئیس‌جمهور فیلیپین با انتشار پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت.

عزای عمومی در کشورهای مختلف
به‌دنبال این فاجعه، بعضی از کشورها برای ابراز همدردی با دولت ایران عزای عمومی اعلام کردند. «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به‌صورت نیمه‌برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.
«پاکستان» نیز با اعلام یک روز عزای عمومی گفت پرچم پاکستان نیمه‌برافراشته خواهد بود. شبکهٔ المیادین نیز گزارش داده که در کشور «سوریه» سه روز عزای عمومی خواهد بود. دولت «عراق» هم یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

ابلاغ برنامه به استان‌های غبارخیز

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

آدرس غلط سعید لیلاز

آدرس غلط سعید لیلاز

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ۱۸ شاخص

اتحادیۀ انجمن‌های علمی دانشجویی محیط‌زیست ایران در بیانیه‌ای خواستار شدند

انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با ۱۸ شاخص

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

«غلامحسین هادی‌زاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفت‌وگو با «پیام ما» سیاست‌های بخش کشاورزی را نقد کرد

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

۲۸ کارشناس در نظرسنجی «پیام ما» اعلام کردند

مشخصات رئیس آیندهٔ محیط زیست

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر