پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور در تشریح نخستين جلسه شورای اجتماعی امسال: آمار طلاق در برخی شهرها ٦٠‌درصد است

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور در تشریح نخستین جلسه شورای اجتماعی امسال: آمار طلاق در برخی شهرها ۶۰‌درصد است





۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۱۸

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور در تشریح نخستین جلسه شورای اجتماعی امسال:
آمار طلاق در برخی شهرها ۶۰‌درصد است

میرباقری حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و اخلاقی و موضوعات حاد‌ وآسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشوری هستند را پنج آسیب مهم جامعه اعلام کرد. مرتضی میرباقری در تشریح نخستین جلسه شورای اجتماعی ‌سال ۹۵، با اشاره به حاشیه‌نشینی به‌عنوان یک آسیب توضیح داد: «یکی از گرفتاری‌های ما در سال‌های اخیر به‌ویژه در اطراف کلانشهرها به دلیل مهاجرت‌های متعدد، توزیع نامناسب و نامتناسب فرصت‌ها و امکانات در کشور بحث حاشیه‌نشینی است.» به گزارش مهر او ادامه داد: «پنج استان بیش از نیمی از امکانات کشور را مصرف می‌کنند و این بی‌تعادلی باعث مهاجرت مردم از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق برخوردار می‌شود. آنهایی که مهاجرت می‌کنند چون توان اقامت در داخل شهرها را ندارند به‌ناچار در بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ها مستقر می‌شوند و به این دلیل که در این محیط‌ها مراقبت آن‌گونه که باید وجود ندارد، زمینه آسیب و بزه بیش از دیگر مناطق است.» میرباقری گفت: «آمارها نشان می‌دهد ما نهایتا ۱۳‌درصد مناطق حاشیه‌نشین را مدیریت کرده‌ایم و پهنه حاشیه‌نشینی به لحاظ وسعت و جمعیت دو برابر شده است.» معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور با اشاره به موضوع دوم اولویت‌دار یعنی اعتیاد توضیح داد: «در این موضوع باید در چهار حوزه فعالیت کنیم؛ اول مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور، دوم پیشگیری، سوم درمان و چهارم کاهش آسیب.» میرباقری با اشاره به حوزه درمان تاکید کرد: «ما ۶۵۰۰ مرکز درمانی تحت ماده ۱۵ داریم که بخش غیردولتی آنها را مدیریت می‌کند؛ اما متاسفانه ۸۰‌درصد معتادان بازپروری شده، دوباره معتاد می‌شوند.» معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور با اشاره به کاهش آسیب‌ها نیز افزود: «متاسفانه در یک دهه گذشته مواد مخدر از سمت مواد سنتی به سمت مواد صنعتی رفته که بسیار خطرناک است؛ اگر قبلا ۴‌درصد از معتادان مواد مخدر پرخطر مصرف می‌کردند، این آمار اکنون به ۲۵‌درصد رسیده است.» میرباقری با اشاره به موضوع سوم نیز که در نخستین جلسه مطرح شد، به بحث رشد طلاق اشاره کرد: «نسبت طلاق و ازدواج به‌گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود؛ البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.» به گفته او هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم در حال افزایش است.
معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: «در چهار ‌سال دولت پیشین، هشت جلسه شورای اجتماعی تشکیل شد اما در ۲,۵سال دولت جدید تاکنون ۱۷ جلسه شورای اجتماعی تشکیل شده است. این دولت گزارشی را به مقام معظم رهبری ارایه داد و برای نخستین‌بار یک فهم روشن از مسائل اجتماعی با تاکید بر آسیب‌ها و با صحه رهبر انقلاب و روسای قوه ارایه شد. ما به فهم مشترکی رسیدیم. تاکنون آسیب‌های یکسری دیدگاه‌های پراکنده و اطلاعات ناقص بود، اما خوشبختانه نخستین‌بار گزارشی را تهیه کردیم که به صورت روندی است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر