پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سکانس هولناک

قتل «داریوش مهرجویی» و همسرش «وحیده محمدی‌فر» ایرانیان را در شوک فرو برد

سکانس هولناک

رئیس پلیس آگاهی فراجا: آثاری در صحنه قتل پیدا شده است که احتمال می‌رود مربوط به قاتل باشد





سکانس هولناک

۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶

همه چیز قبل از حوالی ساعت ده و نیم شب که «مونا» به خانه پدرش در کرج برود، اتفاق افتاده بود. «مونا» با صحنه هولناک قتل پدر و مادرش روبرو شد و با پلیس تماس گرفت. ساعتی بعد پزشکی قانونی اعلام کرد: «قتل با ضربات متعدد چاقو یا شیء برنده.» این سکانس پایانی زندگی «داریوش مهرجویی» ۸۴ ساله و همسرش «وحیده محمدی‌فر»، نویسنده و فیلمنامه‌نویس در شامگاه بیست‌ودوم مهرماه بود. سکانسی که کمتر کسی فکر می‌کرد این‌چنین رقم بخورد.

بین ساعت۲۰:۵۰ تا ۲۲:۲۵ بیست‌ودوم مهرماه، ویلایی در انتهای یکی از کوچه‌های منطقهٔ زیبادشت فردیس کرج محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش شد. آنطور که پلیس کمی بعد از حادثه اعلام کرد، کسی نمی‌داند علت این قتل چیست. این را فرمانده انتظامی استان البرز گفت: «هنوز انگیزه قتل مشخص نیست.» شواهد اولیه نشان داده بود که مقتولان با ضربات سلاح سرد به ناحیه گردن و سایر اعضای بدن به قتل رسیده‌اند. دادستان فردیس هم به صحنه رفت و گفت که با توجه به اهمیت موضوع، دستورهای لازم را برای شناسایی سریع مظنونان صادر کرده است. چیزی که سخنگوی فراجا هم آن را تأیید کرد: «اقدامات فنی همان ساعات اولیه انجام شده و سناریوهای مختلف از سوی کاراگاهان درحال بررسی است.»
«زیبادشت» کجاست؟
روی تابلو نوشته شده است «مجتمع مسکونی زیبادشت، قسمت مرکز». ویلای داریوش مهرجویی در کوچه‌ای واقع شده که تنها یک خانه با انتهای کوچه فاصله دارد. مشاهدات خبرنگار «پیام ما» از محل حادثه نشان می‌دهد که ویلا برخلاف گفته‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، دقیقاً در انتهای کوچه نیست. از طرفی دوربین مداربسته ندارد و ظاهراً نزدیکترین دوربین‌ها مربوط به خانهٔ کناری و دوربین انتهای کوچه است که پلیس در حال بررسی فیلم‌های آنهاست. روبه‌روی ویلا نیز زمینی بزرگ و خالی قرار دارد که از یک سو به پادگان فتح (هوانیروز سپاه) محدود می‌شود. یعنی نزدیک به جایی که در دی‌ماه ۹۷، هواپیمای بویینگ ۷۰۷ ارتش، دچار سانحه شد.

مشاهدات خبرنگار «پیام ما» از محل حادثه نشان می‌دهد که ویلا برخلاف گفته‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، دقیقاً در انتهای کوچه نیست

پلیس به دلیل آنکه در حال بررسی در ورودی حیاط ویلاست، اجازه ورود از این در را نمی‌دهد اما گفته می‌شود درِ خانه چوبی بوده که چفت‌وبست محکمی نداشته است. همین موضوع هم احتمال ورود قاتلان را از در حیاط و بدون جلب توجه سایر ساکنان شهرک تقویت می‌کند.
همچنین گفته می‌شود که شهرک زیبادشت، با وجود تعداد زیاد ویلا در آن، شهرکی نسبتاً امن است که نگهبانانی دائمی دارد و در هر ساعت از شبانه‌روز، ورود خروج افراد کنترل می‌شود؛ تا جایی که اگر مهمانی بخواهد وارد شود، با نگهبانان هماهنگ انجام می‌شود.
تهدیدهایی پیش از قتل
«… گفتم تو کی هستی؟ چیزی نگفت. هی گفتم تو کی هستی؟ حرف زشتی زد و ناگهان چاقویی از پشت سایه روشن مات پنجره به من نشان داد…» این بخشی از نوشته «وحیده محمدی‌فر» در پیج اینستاگرامش چند روز قبل از حادثه است. محمدی‌فر نوشته بوده که ساعت ۸ شب پانزدهم مهر با صدای پارس سگشان متوجه حضور فردی جلوی ورودی خانه شده‌ بود. اما زمانی که او با نگهبان تماس می‌گیرد و نگهبان خود را به خانه می‌رساند، فرد ناشناس متواری می‌شود. او همچنین نوشته بود که چندی پیش نیز گوشی، لپ‌تاپ، دو سنتور با اسم و عکس داریوش مهرجویی و بهرام رادان از داخل ویلا به سرقت رفته است.
اما با وجود نگهبانی دائمی در شهرک و اینکه همسر مهرجویی چند روز قبل، خبر از «تهدید» داده بود، به‌نظر می‌رسد این اتفاق چندان جدی گرفته نشد و در نهایت صحنه دلخراش قتل کارگردان مشهور سینمای ایران و همسرش را رقم زده است. حتی به‌نظر می‌رسد موضوع سرقت نیز چندان مورد توجه و پیگیری قرار نگرفته بود چراکه درست صبح روزی که شوک خبر قتل مهرجویی و همسرش فضای جامعه را پر کرد، مصاحبهٔ وحیده محمدی‌فر بیش از یک هفته پس از سرقت، در روزنامه اعتماد چاپ شد؛ مصاحبه‌ای که یک روز قبل انجام شده بود و انتشار آن، با انتشار خبر قتل همزمان شد و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. با این‌حال هنوز پلیس درباره ارتباط سرقت با قتل اظهارنظری قاطع نکرده است اما «محسن امیریوسفی»، رئیس کانون کارگردانان خانه سینما دیروز به ایسنا گفت که «شواهدی از احتمال سرقت وجود دارد». هرچند هنوز برخی احتمال می‌دهند که سرقت، پوششی برای انگیزه‌ای دیگر در این قتل بوده است.
قتل مهرجویی علاوه بر شوک سوالات زیادی را در میان افکار عمومی به‌وجود آورد. تا جایی که صبح دیروز، علاوه بر پلیس و دستگاه قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده با نهادها و دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی، موضوع را پیگیری کرد و سازمان سینمایی و مرکز حراست این وزارتخانه را مسئول پیگیری و گزارش درباره این پرونده کرد.

دو مظنون دستگیر شده‌اند

«حسین فاضلی هریکندی»، رئیس کل دادگستری استان البرز دیروز بعدازظهر در گفت‌وگو با میزان اعلام کرده بود که براساس «گزارش پزشکی قانونی» پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مهرجویی و همسرش «خونریزی شدید» به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد «چاقو» یا «جسم برنده و نوک تیز» به بدن اعلام شده است. او گفته که ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مهرجویی برخورد کرده که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است. همچنین طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها درمورد تجاوز درمورد هر دو نفر از مقتولین منتفی اعلام شد.
ساعتی پس از این خبر، رئیس پلیس آگاهی کشور نیز اعلام کرد که با بررسی صحنه جرم، «آثاری» در صحنه قتل پیدا شده است که احتمال می‌رود مربوط به «قاتل» باشد. به گفته سردار «محمد قنبری» همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که آثار ورود جبری در صحنه جرم دیده نمی‌شود و تخریبی در درها صورت نگرفته است. رئیس پلیس آگاهی کشور همچنین گفته است که در این تحقیقات برای نخستین بار از «سگ‌های ردیاب» برای ردیابی در اطراف منزل استفاده شده است.
باوجود حضور پلیس و دادستانی در محل اما تا زمان تنظیم این گزارش، هیچ یافته جدیدی منتشر نشد و «انگیزه» قتل هنوز مشخص نیست. البته آن‌طور که پیگیری‌های «پیام ما» نشان می‌دهد و خبرگزاری فارس هم آن را به نقل از «منابع آگاه» و بدون ذکر نام منتشر کرد، تابه‌حال چهار فرد به‌عنوان مظنون شناسایی و دو نفر از آنان دستگیر شده‌اند. هرچند که تا این لحظه مشخص نیست که افراد دستگیر شده، سرنخ اصلی پرونده هستند یا نه.
به جز چند خبر رسمی که آن هم با فاصله زیاد منتشر شد، هیچ منبع رسمی دیگری جزئیات این حوادث را منتشر نکرده است. به‌نظر می‌رسد عدم اطلاع‌رسانی دقیق از سوی پلیس و دادستانی به شایعات و اخبار غیرموثق دامن زده و این موضوع باعث شده که هر چه وجود دارد براساس شنیده‌ها و افراد حاضر در محل باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *