بایگانی مطالب: هنر
معماری اقلیمی؛ خرد ازدسترفته در خانههای ایرانی
نزدیکترین تصویر به زندگی، دورنمایی از شهرهای تاریخی ایران در غروبی با رنگهای گرم و صمیمی است؛ تصویری از خانههای دستبهدستهمداده که در گذشته، تنها سقفی بیجان بر بلندای جریان زیستن نبود، بلکه تندیسی از جنس طبیعت بود که روح عواطف انسانی در آن دمیده شده باشد؛ تبلوری از دنیای درونی انسان. هماهنگی خانهها با مواهب طبیعت و نیازهای انسان، ضربآهنگ زندگی را در رگهای زندۀ شهر جاری میکرد و ازاینرو، نزدیکترین تصویر به انسان، دورنمایی از شهرهای تاریخی ایران در غروبی با رنگهای گرم و صمیمی است. عقل و خردورزی موجود در معماری سنتی ایران، نشریۀ آمریکایی «تایم» را بر آن داشت که سال گذشته در یکی از گزارشهای خود، بنویسد: «ایالات متحده برای مقابله با گرما باید در شهرهای خود از تکنیکهای خاورمیانه و ایران استفاده کند، زیرا این راهکار از هر لحاظ بهصرفهتر است.» دلیل این توصیۀ نشریۀ تایم، سازگاری و هماهنگی معماری سنتی ایران با اقلیم و آبوهوا، برای برطرفکردن معضلات آبوهوایی هر منطقه و بیشترین بهرهوری از مواهب طبیعت است. برای مثال، خانههای سنتی ایران بهنحوی ساخته میشد که گرمای هوای مناطق کویری، سرمای مناطق کوهستانی یا شرجی کرانههای خلیجفارس، کمترین آزار را برای ساکنان در پی داشته باشد. این گزارش حسرتبرانگیز، ما را بر آن میدارد که از خود بپرسیم چگونه از این میزان خرد و اندیشه فاصله گرفتیم و چه مسیری معماری ما را به امروز رساند که خانهها، نه روح و احساسی در جریان دارند و نه احترامی برای ساکنان خود قائل هستند؟ چگونه ممکن است با گذر زمان و پیشرفت علم و فناوری، در رویکرد معماری پسرفت داشته باشیم و فلسفۀ معماری را فدای اقتصاد و درآمد بیشتر کنیم؟ ازاینرو روزنامۀ «پیام ما»، در گفتوگو با «علی عطریان» معمار و مدرس دانشگاه، به بررسی اهمیت معماری اقلیمی و سازگاری و هماهنگی معماری سنتی ایران با اقلیم و آبوهوا پرداخته است که مشروح این گفتوگو را در ذیل از نظر میگذرانید.
«سیراک ملکنیان»، نقاش معاصر درگذشت
سیراک ملکنیان نقاش معاصر ایرانی ارمنی و از بنیانگذاران هنر مدرن ایران در ۹۲ سالگی در کانادا درگذشت.
درگذشت یک هنرمند نقاش
انجمن هنرمندان نقاش ایران اعلام کرد، «محسن صادقیان» هنرمند نقاش و عضو این انجمن، ۲۸ مرداد درگذشت.
«پتتیک» در جشنوارۀ کرواسی
انیمیشن کوتاه «پتتیک» ساخته نرگس ذاکری به هفدهمین جشنواره اسماراگنی (زمرد) کرواسی راه یافت.
رخشان بنیاعتماد؛ از اسکندر فیروز تا ژیلا کاشف
مرگ سامورایی
|پیام ما| آخرینبار با یک فیلم کمدی روی پردۀ سینما ظاهر شد. سالهای اخیر زندگیاش تبدیل به حاشیههای متفاوت و دستمایۀ سوژههای مطبوعات گشت و چند سال پیش هم رسانههای فرانسوی اعلام کردند که قصد داشته به مرگ خودخواسته رو بیاورد. هرچند که بعدتر این خبر تکذیب شد، اما زندگی شخصی ستارۀ خوشچهرۀ سینمای فرانسه، انگار هیچ شباهتی به فیلمها نداشت و زندگی بسیار متفاوتتر از آن جذابیت روی پردۀ سینما بود. «آلن دلون» سرانجام دیروز و در ۸۸ سالگی پس از گذراندن دورههای پرفرازونشیب، در خانهاش درگذشت؛ هرچند میراث او برای سینمای جهان باقی مانده است.
آلن دلون درگذشت
آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در ۸۸ سالگی درگذشت.
حفظ محیط زیست با زبان هنر
تغییر اقلیم، ازدسترفتن تنوعزیستی و آلودگی پسماند؛ اینها بخشی از بحرانهای محیطزیستی است که کرۀ زمین با آن درگیر است. تنفس ساکنان این سیاره در غبار و آلودگی هوا و ازبینرفتن گونههای جانوری هم، گوشۀ دیگری از درگیری محیطِزیست ما با فعالیتهای انسانی است. در میان بیانیهها و راهحلهای کشورها و سازمانهای مختلف، اما گاهی هنر و رسانه با ایدههای بصری میتواند فراخوانی شود تا اقدامات بیشتری برای حرکت بهسوی راهحلهای پایدار صورت گیرد. نمایشگاه «فراتر از بوم: چشم به کار طبیعت» بههمین منظور بهطور مشترک توسط برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد (UNDP)، مرکز اطلاعرسانی سازمان ملل متحد در تهران (UNIC) با همکاری «آرتیونیتی» و گالری «اچ» برگزار شد. این نمایشگاه که از نوزدهم مردادماه آغاز به کار کرد و تا بیستوهفتم این ماه ادامه داشت، ۳۶ اثر هنری از ۱۸ هنرمند ایرانی را گرد هم آورد تا به چالشهای جهانی محیطزیست از دریچۀ سه بحران بههمپیوستهای که سیارۀ ما امروزه با آن روبهرو است، بپردازد. در بیانیۀ «فراتر از بوم» هم آمده، این نمایشگاه دعوتی بود تا مخاطب در دل موضوعات حیاتی تغییر اقلیم، شکنندگی طبیعت و تنوعزیستی ما و تأثیر بسیار مخرب آلودگی و پسماند سفر کند. همانطور که «استفان پریزنر»، هماهنگکنندۀ مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دربارۀ این نمایشگاه به «پیام ما» میگوید: «هنر و فرهنگ، رسانهای فوقالعادهای برای جلبتوجه و ترویج حمایت از سیارهمان است.»
عیار سومین اقتصاد ایران در هفته دیزاین تهران
هفتهٔ دیزاین برای نخستین بار با حضور فعالان حوزه طراحی و دیزاین در شهر تهران برگزار شد، رویدادی که برگزاری آن در ایران احساس میشد تا فعالان این حوزه خودی نشان دهند و کم کاستیهای آن در کشور ما نمایان شود.
شب «مستند محیطزیست» برگزار میشود
هفتصدوشصتوسومین شب از شبهای مجلۀ «بخارا»، با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، به نمایش و نقد و بررسی فیلم «طعم آب» به کارگردانی «ابراهیم سعیدی» اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲۴ مرداد، در تالار «استاد جلیل شهناز» خانۀ هنرمندان ایران برگزار میشود.
