بایگانی مطالب برچسب: قطع اینترنت
سوءتفاهم اینترنـــــــت
اینترنت پای ثابت صحبتهای ماست. خاموشی دیجیتال حالا به هفته دوازدهم رسیده و نگاه تصمیمگیران به اینترنت برای کنشگران و کاربران روشنتر شده است؛ برخلاف پژوهشهای سالهای اخیر که اثر مستقیم اینترنت را بر وقوع اعتراضات و تحولات رد میکند، تصمیمگیران در ایران هنوز گمان میکنند تمام مشکلات جامعه ناشی از دسترسی به فضای مجازی است. در شرایطی که کاربران ایرانی اتصال به شبکه جهانی را مطالبه میکنند، «اینترنت» بهانه نشستی برای گفتوگو شد. تعدادی از فعالان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در یکی از کتابفروشیهای تهران گرد هم آمدند و درباره قطعی اینترنت و فیلترینگ گسترده صحبت کردند و به این سؤال پاسخ دادند که با ادامه این روند آیا تندادن به «اینترنت پرو» اخلاقی است؟
بیانیه جمعی سازمانهای مردمنهاد و فعالان حقوق کودک درباره محدودسازی اینترنت و نابرابری دیجیتال
اپراتور عزیز ببخشید، ولی نه!
انکار رسمی اینترنت طبقاتی
| پیام ما | «فاطمه مهاجرانی» در جریان نشست خبری هفتگی در پاسخ به پرسشهای نمایندگان رسانهها درباره راهاندازی اینترنت پرو و مخالفت دولت با آن، گفت: «نگاه دولت بر مخالفت با هرگونه تبعیض است و برخورداری از اینترنت را حق همه مردم میداند. رئیسجمهوری پیگیر حقوق مردم است. هدف اینترنت پرو این بود که کسبوکارها دسترسی به اینترنت داشته باشند و بعد از برگشتن وضعیت به حالت عادی، این موضوع نیز برطرف میشود.»
سقوط آرام اقتصاد زنانی که تنهــــا نانآور خانهاند
| پیام ما | قطع اینترنت ۷۰ روزگی خود را پشت سر گذاشت. کشور در شرایط نه جنگ و نه صلح است. تورم از دیوار اقتصاد خانوارها بالا میرود. نگرانیهای سیاستگذاران انرژی و تأمین مایحتاج مردم و... است. زنان سرپرست خانوار روستایی جای قابلتوجهی در برنامههای دولت ندارند. زنانی که سالها با اداره یک بومگردی که بخشی از خانهشان است و با تولید صنایعدستی به کمک شبکههای اجتماعی و حضور گردشگران امرارمعاش میکردند، حالا هر دو را ازدستدادهاند. هم فروش اینترنتی، هم گردشگر. این گزارش نگاهی دارد به تأثیر قطع اینترنت و کاهش گردشگر بر اقتصاد زنان سرپرست خانوار روستایی.
محدودیتِ بـــدونِ شفافیـت
|پیام ما| بیش از هزار و ۶۰۰ ساعت از قطعی اینترنت سراسری میگذرد تا در بر همان پاشنه سابق بچرخد. فروش اینترنت طبقاتیای موسوم به «اینترنت پرو» با وجود اعتراضات فراوان همچنان در جریان است، وضعیت کسبوکارهای دیجیتال هر روز نابسامانتر میشود و شهروندان ایرانی هم ناچارند برای ارتباطاتشان از پیامرسانهای بیکیفیت داخلی استفاده کنند. اما مهمتر از همه اینها این نکته است که هیچ مسئولی پاسخگو نیست و فروش اینترنت پرو هم نشان میدهد که امنیت دیگر نمیتواند توجیهی برای قطعی اینترنت باشد. در اعتراض به این قطعی و طبقاتی شدن اینترنت، پلتفرم «کارزار» تاکنون بیش از نیممیلیون جمعآوری کرده است. کارزار از هفتههای قبل از مسئولان دعوت کرده بود تا در نشستی ویژه اینترنت شرکت کنند. اما در دقیقه نود برگزاری این نشست، حضور خود را کنسل کردند. در نهایت این برنامه روز سهشنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۵) در «کافه رویداد» کارزار با حضور فعالان و کنشگران حوزه اینترنت و در غیاب مسئولان مربوط برگزار شد.
استاد و دانشجو، بازنده آموزش آنلاین
بیشتر از دو ماه است که آموزش عالی مجازی شده است. «اینترنت مدام قطع و وصل میشود»، «دانشجو و استاد نمیتوانند با هم ارتباط بگیرند»، «تمرکز سر کلاس آنلاین دشوار است»، اینها مشتی از خروار نظرات استادان و دانشجویان درباره کیفیت آموزش غیرحضوری است. کیفیت آموزش دانشگاهی که قرار است ستونهای علمی فردای ایران را تربیت کند با مجازیشدن کلاسها از همیشه پایینتر آمده است. به همین دلیل هم دانشجویان و هم استادان خواستار آن هستند تا با ثبات شرایط، آموزش هرچه سریعتر به وضع عادی بازگردد.
مردم آفلاین ایران
چند روزی است که وارد سومین ماه قطعی سراسری اینترنت شدهایم، به هفته دهم خاموشی دیجیتال رسیدهایم و در غروب روز یکشنبه (۱۳ اردیبهشت) با اینکه دسترسی گزینشی و سطحبندیشده اینترنت برای عدهای خاص برقرار شده، ۱۵۴۲ ساعت است که عموم مردم از ارتباط با جهان خارج محروماند. شهروندان در بهاری که به بمباران و آتشبسی شکننده گذشته، حتی یک روز به شبکه جهانی متصل نشدهاند و آنچه از مسئولان و تصمیمگیران کشور شنیدهاند، وعدههایی درباره بازگشت به «وضعیت عادی»، طرحهایی برای اینترنت طبقاتی و تهدیدهایی درباره ادامه خاموشی تا زمانی نامشخص است. مؤسس وبسایت «روایت خاموشی» که تا امروز پنج هزار روایت از رنج مردم در آن منتشر شده، میگوید رنج کاربران و حق آنها برای دسترسی نادیده گرفته شده با تناقضگوییهایی مسئولان بعید نیست که خاموشی دیجیتال دائمی شود.
