بایگانی مطالب برچسب: بحران آب
تنهایی عریان نوستالژیبازهای تحولخواه
سدها، ناجیان آب یا قاتلان خاموش
«سوءتفاهم» جلوی انتقال آب به ایلام را گرفت
|پیامما| ۳۵ درصد آب مورد نیاز شهر ایلام از چشمه گلگل تأمین میشد، اما حالا ارتباط این شهر با این منبع آب قطع شده است. ماجرا از این قرار است که شرکت آبوفاضلاب استان ایلام با احداث ۱.۵ کیلومتر خط لوله جدید میخواهد لوله انتقالِ فرسوده را جمعآوری و از حوادث احتمالی جلوگیری کند، اما اهالی شهرستان ملکشاهی (که چشمههای گلگل در محدوده جغرافیایی آنان قرار گرفته است) جلوی اتصال این خط را گرفتهاند. مدیرعامل شرکت آبوفاضلاب میگوید: «طرح را نیمهکاره رها کردیم تا آرامش از بین نرود. مردم دچار سوءتفاهم شده بودند. چشمه گلگل اصلاً توان اضافهبرداشت ندارد.»
کلانشهرهای تشنه
آب مایه حیات در سیاره زمین است و برای بقای انسان، توسعه اقتصادی و سلامت محیطزیست اهمیت اساسی دارد. با اینهمه، با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، فشار فزایندهای بر موجودی آب شیرین وارد میشود. این فشار در کلانشهرهای جهان -مراکز شهری با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر- شدیدتر است. رشد سریع و تقاضای زیاد در این مراکز، وضعیت بحرانی را برای منابع آب رقم زده است. در مطالعهای با عنوان «روز جهانی صفر؟ بررسی تأمین و تقاضای فعلی و آینده آب در ۱۲ کلانشهری که بهسرعت درحالتوسعه هستند»، بحران رو به تشدید آب با تمرکز بر ۱۲ شهر جهان از جمله تهران بررسی شده است. این مطالعه که در مجله «شهرها و جامعه پایدار» منتشر شده است، واقعیت ناخوشایندی را نشان میدهد: در حال حاضر، ۱۱ شهر از این ۱۲ کلانشهر که ۱۷۸ میلیون نفر در آن زندگی میکنند، با کمبود آب دستوپنجه نرم میکنند. اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، کسری آب تا سال ۲۰۳۵ بیشتر میشود و زندگی میلیونها نفر در معرض تهدید قرار میگیرد.
فروردین؛ زنگ شروع بحران آب
در سالهای اخیر، تنش آبی میان استانهای مرکزی کشور از جمله اصفهان و یزد به یکی از بحرانهای جدی تبدیل شده است. این بحران نهتنها به مشکلات روزمره مردم این دو استان آسیب زده، بلکه باعث بروز اختلافات شدید میان مسئولین دو استان نیز شده است. استان یزد بهویژه از کاهش منابع آبی شدید رنج میبرد و این مسئله تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم این استان گذاشته است.
هشدار از صدای لولههای شکسته
مسئله حوضه آبریز زایندهرود، صرفاً سهمخواهی یا منطقهگرایی نیست
زایندهرود: تشدید تعارض ذینفعان
آبی که در دست داریم، آیندهای که میسازیم
|پیامما| بررسی آنچه در تدوین دستورالعمل برآورد و تحلیل شاخصهای بهرهوری آب باید دیده شود تا سند ملی بهرهوری آب به اجرا درآید، موضوع مطالعه اخیر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران است. نتیجه این بررسی میگوید: «پایش و بهبود بهرهوری آب در سطح ملی زمانی موفقیتآمیز خواهد بود که بهصورت هماهنگ و منسجم برنامهریزی شده باشد. همچنین، ارتقای مدیریت محلی میتواند بهعنوان حلقه رابط سیاستگذاریها عمل کند تا شاخصهایی نظیر پایداری بهرهوری و عدالت ارتقا یابد. برای دستیابی به منافع مشروط اتخاذ رویکرد گامبهگام به انجام اقدامهای نقطه ورود مورد تأکید است.» مطالعه انجامشده از سوی این نهاد همچنین باتوجهبه شرایط بحرانی و شکننده آب در کشور و بهویژه آب کشاورزی بر یک هشدار مهم تأکید دارد: «صرفهجویی آب لزوماً ارتقای بهرهوری آب را در پی نخواهد داشت و همچنین بهرهوری نیز لزوماً به صرفهجویی در بخش آب منتج نخواهد شد.»
