بایگانی مطالب برچسب: اکوسیستم
گردشگری بدون ضابطه چالش نوظهور جنگلهای هیرکانی
نقش مستندسازان در افشاگری، ایجاد فشار اجتماعی و تولید شواهد قابل استناد غیرقابلانکار است. تیمهای مستندساز میتوانند برداشتهای غیرقانونی، آثار تخریب، مسیرهای انتقال و پیامدهای اکولوژیک را بهصورت دقیق و قابلاستناد ثبت کنند. اینها سخنان «لیلا فولادوند»، مستندساز حیاتوحش و مدیرعامل انجمن مستندسازان حیاتوحش، تنوعزیستی و محیطزیست است. او در گفتوگو با «پیام ما»، انواع حریق بهواسطه عامل انسانی، گردشگری ناپایدار و تأخیر آن بر اکوسیستم جنگلی را شرح میدهد.
خطرات دود آتشسوزیهای جنگلی برای پرندگان
تجارت سفرهماهیان و کوسهماهیهای نوکسفید غیرقانونی شد
بیستمین نشست متعاهدین کنوانسیون بینالمللی تجارت گونههای جانوری و گیاهی وحشی در حال انقراض (سایتس) در ازبکستان و شهر سمرقند از ۲۴ نوامبر (۳ آذر) آغاز شده و تا ۵ دسامبر (۱۴ آذر) ادامه دارد. این نشست با حضور ۱۸۵ کشور و اتحادیه اروپا برگزار میشود. ایران با سه کارشناس در این نشست حضور دارد، «علیاصغر مبارکی» یکی از این کارشناسان است. بهگفته او، تجارت سفرهماهیان و کوسهماهیهای نوکسفید با قرار گرفتن در ضمیمه یک کاملاً ممنوع شد.
اعتبارهای کلان نصیب طرحهای مخرب زیستبوم میشود
در قانون آمده که پس از شرب، اولویت با حقابه تالابهاست، اما جا به جای ایران آنچه رعایت نمیشود، همین قانون است و نتیجهاش خشکیدگی تالابها! از شمالغرب و دریاچه ارومیه گرفته تا جنوبغرب در هورالعظیم و شادگان و مرکز در تالاب گاوخونی و... . توجیهها یکسان است؛ تأمین آب شرب! «آرزو اشرفیزاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالابها، در گفتوگو با «پیام ما» از تلاشهای این دفتر برای گرفتن این حقابه و چشمانداز کلان ۱۰ساله برای مدیریت تالابها میگوید.
تفاهمنامه دانشگاه لرستان و ادارهکل منابعطبیعی لرستان برای حفاظت از زاگرس
|پیام ما| هفتمین همایش ملی جنگل ایران با شعار «حفظ مالکیت واحد و مدیریت یکپارچه منابعطبیعی»، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شنبه، ۵ و ۶ آذرماه سال جاری با همکاری انجمن جنگلبانی ایران و دانشگاه لرستان، در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
مردمی شدن حفاظت در «میاندشت»
جاجرمیها میخواستند به مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست بگویند جدا از توران، نیمنگاهی هم به میاندشت بهعنوان زیستگاه یوز داشته باشید. سه سال متوالی همایش برگزار کردند، در شهرشان بنر یوز زدند، سراغ جادهها رفتند و تابلوهای اطلاعرسانی درباره محدودیت سرعت نصب کردند و در مدارس به دانشآموزان حفاظت از یوز را آموزش دادند. آنها توانستند همایش «یوزپلنگ ایرانی» را با شماره ۱۰۴۱۱۱۱۸۵ در فهرست رویدادهای گردشگری به ثبت برسانند. تفاوت این همایش با انواع و اقسام همایشها در این است که هزار تومان بودجه دولتی خرج نمیکنند؛ همهچیز با مردم است. جاجرم این روزها نمونهای است از مردمی شدن حفاظت!
«زرجوب» گیلان، زهرجوب شد
رودخانههایی با بوی مرگ و عفونت
شهرها علیه پرندگان مهاجر
ماه آذر اوج حضور پرندگان مهاجر در آسمان ایران است. بههمین دلیل، اولین پنجشنبه اینماه روز ملی پرندهنگری نام گرفته. هر چند این روز در تقویم رسمی جایی ندارد، اما کارشناسان محیطزیست تأکید میکنند بهدلیل اهمیت موضوع در زیستبوم ایران دارد، باید این روز در تقویم رسمی ثبت شود و مردم نسبت به ضرورت حضور پرندگان در آسمان ایران حساستر شوند. چراکه هنوز هم در بسیاری از شهرها پرندگان مهاجر نادیده گرفته میشوند و حتی با سنگ و ترقه اهالی مواجهاند.
