بایگانی مطالب برچسب: اقتصاد

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

«تا چشم کار می‌کند ساختمان است.» این خلاصۀ حرف‌های «حسن افشاری» کارشناس چای دربارۀ وضعیت این روزهای مزارع چای شمال ایران است. او معتقد است کیفیت چای تولیدی افت داشته و همین سبب تغییر ذائقۀ مردم و مصرف بیشتر چای خارجی شده. افشاری در گفت‌وگویی مفصل با «پیام ما» دربارۀ وضعیت چای ایران از تولید تا مصرف، رتبه‌اش در کلاس جهانی و آنچه بر مزارع چای گذشته می‌گوید.

شفافیت مالی؛ مطالبهٔ مغفول‌مانده انتخابات

رایگان‌کردن خدمات شهری تهران از وعده تا اجرا

این روزها کاندیداهای انتخاباتی برنامه‌های مخـتلفی را برای جـذب آراء مـردمی ارائه می‌کـنند. مـهم‌تـرین آن‌هـا در خـصوص معیـشت و رفـاه و بـهـبود سبک زنـدگی شهـرونـدان اســت. باایـن‌حـال یـکـی از بـرنامه‌هـایی کـه در روزهـای اخیـر بسـیار هـم‌رسـانی شـد، موضـوع «رایگان‌شدن» خدمات بیمه برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سـال و نیز افراد مسن جامعه بوده است که از سـوی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران داده شده است.

بهبود تعامل با جهان مطالبۀ بخش خصوصی

|پیام ما| رئیس اتاق بازرگانی ایران در سیزدهمین نشست دوره‌ای نمایندگان پارلمان بخش خصوصی، مطالبات این بخش را از دولت چهاردهم اعلام کرد. به‌گفتۀ «صمد حسن‌زاده»، یکی از مطالبات مهم بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است و مادام که کشور در انزوا به سر برد و ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی جایی نداشته یا ابتدای زنجیره به خام‌فروشی بماند، اوضاع کشور بهبود نخواهد یافت. رئیس اتاق ایران تأکید کرده است که هم‌اکنون سهم ارزش‌افزودۀ ایران از کل جهان کمتر از ۱ درصد است و رفع این مسئله فقط با دیپلماسی سازنده و صلح‌آمیز دولت آینده میسر می‌شود.

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نشست علمی «خودکشی درمانگران، نگاهی بین‌رشته‌‎ای» از سوی گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن انسان‌شناسی ایران با همکاری باشگاه اندیشه در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. این متن گزارش خلاصه‌ای از سخنرانی‌های این نشست است که در اختیار «پیام ما» قرار گرفته است.

زیان سیل روی دست دولت آینده

از شروع سال ۱۴۰۳ کشور چندین سیلاب بزرگ را به خود دیده که عددی بالغ‌بر ۱۵ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف ساختاری و زیرساختی خسارت وارد کرده است. این اعداد درحالی‌است‌که درست یک سال قبل، دولت تلاش می‌کرد بخشی از خسارات که مستقیم مربوط به مردم است، مانند بخش کشاورزی یا خانه‌های مسکونی و از سیلاب‌های سال ۹۸و ۹۹ به جای مانده است را جبران کند. گرچه گزارش دقیقی از میزان جبران خسارات در سایر بخش‌ها مانند جاده‌ و تأسیسات هم وجود ندارد، اما شواهد مردمی و البته مستندات خبرهای رسمی نشان می‌دهد مناطقی که طی ۵ سال اخیر به‌شکل مکرر از سیلاب زیان دیده‌اند، نه فقط هم‌چنان متضرر هستند، بلکه مطالبات‌شان از دولت روی هم انباشت شده است.

اتوبوس‌های گردشگری ایران، اول راه

|پیام ما| اتوبوس‌های گردشگری در همۀ شهرهای گردشگری دنیا فعالیت می‌کنند؛ اتوبوس‌های دوطبقه‌ای که یا رایگان هستند یا با قیمت بسیار پایین گردشگران را به مناطق دیدنی شهر می‌رسانند. فعالیت این اتوبوس‌ها راهی برای گردشگری کم‌هزینه و به‌صرفه است تا هم هزینۀ زیادی برای تاکسی و نقل‌و‌انتقال نپردازید و هم دردسر به‌پارکینگ‌رفتن با خودروی شخصی را در مکان‌های شلوغ به جان نخرید. این اتوبوس‌ها معمولاً روباز با سقف متحرک هستند و افرادی به‌عنوان راهنما در آن حضور دارند که به توضیحاتی دربارۀ جاذبه‌های گردشگری شهر می‌پردازند.

پیشنهادِ تجدیدنظر در تخصیص آب

|پیام‌ما| بسیاری از کارشناسان بخش آب معتقدند، چالش آب در کشور صرفاً کمیابی فیزیکی آب نیست؛ بلکه ناکامی‌های نهادی و سیاسی در مدیریت آب است. به‌همین‌دلیل بازارها می‌توانند به‌عنوان ابزاری با رویکرد تقاضامحور، برای مدیریت کمیابی آب ایفای نقش کنند. منتقدان بازار آب (که نمونه‌های موفق بی‌شماری در جهان دارد) معتقدند بازارها می‌توانند به‌سبب نبود شرایط و بسترهای سیاسی و نهادی، به مایۀ دردسر نیز تبدیل شوند. به‌همین‌دلیل‌است‌که، نقش آنها به‌عنوان یک راه‌حل برای بحران آب ابراز تردید می‌شود. ازاین‌رو اتخاذ رویکرد چندرشته‌ای و همیارانه به نقش‌آفرینی بازارهای آب، می‌تواند به ارتقای اثربخشی آن کمک فراوانی کند. طبق آمار رسمی وزارت نیرو، از نظر اقتصادی سهم هر مترمکعب آب مصرفی در تولید ناخالص ملی در ایران کمتر از دو دلار است؛ درحالی‌که متوسط جهانی هشت دلار به ازای هر مترمکعب است. باتوجه‌به این واقعیت و همچنین تمایل دولت به ایجاد بازار آب، این‌بار اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در نشستی مشترک با مدیران وزارت نیرو و فعالان صنعت آب پیشنهاد داده است، به‌منظور مدیریت «ابرچالش آب» اجرای برنامه دَه‌ساله با تکیه‌بر دو اصل مهم و هم‌زمان مؤثر است: «تجدیدنظر در تخصیص منابع آب موجود با اولویت‌دادن به تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و حقابه‌های زیست‌محیطی» و «افزایش بهره‌وری». همچنین اتاق ایران اعلام کرده است که تقویت بازار آب باید به‌عنوان اهرمی برای واقعی‌شدن قیمت آب به‌جدیت پیگیری شود.